Bývalý ředitel libereckého dopravního podniku Luboš Wejnar a podnikatel Jiří Vařil plánovali ekonomické poškození dopravního podniku, které jim umožňuje smlouva podepsaná bývalým primátorem Jiřím Kittnerem. Pro Liberec to možná bude znamenat obrovské finanční problémy.
Vyplývá to z odposlechů, se kterými přišla liberecká Mladá Fronta Dnes. Wejnar (na obrázku uprostřed v obleku) s Vařilem (vlevo s plnovousem) na nich plánují, jak uplatnit doložku ze smlouvy podepsanou v roce v roce 2009 Jiřím Kittnerem (ODS) a později prodlužovanou jeho nástupci. Z té vyplývá, že Dopravní podnik města musí společnosti BusLine zaplatit tzv., přiměřený zisk. Zhruba 30 milionů korun ročně. Za deset let od podepsání smlouvy by to dělalo až 300 milionů.
Nyní o celém nároku BusLine rozhoduje soud. Pokud by uznal, že BusLine výše zmíněné peníze náleží, musel by je dopravní podnik, potažmo město Liberec zaplatit. A to by pro dopravní podnik bylo likvidační.
„Když mi to řekneš na rovinu..“
„Nejrozumnější varianta je celej ten příběh rozdělit na příběh Jablonce, kdy by tady byla soutěž na roky 2020 – 2029, která by znamenala (vítězství) BusLine a příběh Liberce, kde by tady byl konec 2018 nebo 2019 s tím, že následně by byl soud o přiměřený zisk,“ teoretizuje v nahrávce z roku 2016 podnikatel a klíčová figura firmy BusLine Jiří Vařil. Na papír píše částky, kolik bude BusLine od DPMLJ chtít. Dospěje k cifrám 150 a 200 milionů korun. a to v roce 2016, do roku 2019 by se měli zvednout ještě o zhruba 90-100 milionů.
Wejnar, v submisivní pozici vůči Vařilovi, ale zcela seznámen z jeho plány, jako ředitel DPMLJ s poškozením dopravního podniku souhlasí. „To jo“, říká na nahrávce.
„Já nevím, jestli město je v takové kondici, že tohle může zaplatit? Hlavně bude to plaťák (platební příkaz) vůči dopravnímu podniku. To je otázka, jestli by pak nemohlo dojít k insolvenci a prodeji dopravního podniku. Kdyby k tomu došlo, tak ten správce to může rozdělit a prodat třeba tu autobusovou dopravu,“ spekuluje v nahrávce Vařil.
A pokračuje s nastíněním dalšího vývoje: „Tohle je pak ta vyjednávací pozice, kdy buďto, že budeme mít ten platební příkaz, se dohodneme s městem na tom, že například předá autobusovou dopravu, nebo se nedohodneme na ničem a za tyhle peníze si koupíme nějakou dopravní firmu někde jinde,“.
Ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar souhlasí: „„Když mi řekneš na rovinu, takhle je to vymyšlený, takhle to chceme, aby to takhle bylo…“ a dostává se mu od Vařila ujištění o jejich vzájemné loajalitě a budoucí spolupráci: „„Můžu ti to říct úplně natvrdo, naše přátelství je neochvějný a já mám v tebe naprostou jistotu a důvěru,“ uzavírá Vařil.
Chobotnice kolem BusLine
Jak náš web upozorňuje, kolem angažmá v Liberci, sousedním Jablonci nad Nisou i na úrovni Libereckého kraje vznikla kolem BusLine chobotnice složená z politiků a úředníků, kteří BusLine zajišťovaly zisky na úkor veřejné kasy.
Z aktuálně známých odposlechů je patrné, že Wejnar a Vařil plánovali poškodit dopravní podnik již v roce 2016. Použít k tomu chtěli i celou síť politiků, která byla s BusLine spojena a zároveň se obávali jediné strany, která šla proti jejich plánům – Změny pro Liberec.
Mezi chobotnici BusLine, kterou se Vařilovi podařilo vypěstovat, patří politici ze Starostů pro Liberecký kraj, ANO i exANO bývalého primátora Tibora Batthyányho, ODS, ČSSD i KSČM. V dubnu 2018 pak přišlo rozsáhlé policejní zatýkání, kde mezi hlavními obviněnými jsou vedle Vařila a Wejnara i politici ODS a také bývalý předseda představenstva dopravního podniku Pavel Šulc z Batthyányho exANO, který byl do funkce dosazen za odvolaného Josefa Šedlbauera ze Změny pro Liberec. A to hlasy exANO i tehdy opozičních Starostů pro Liberecký kraj a ODS.
Jak upozornil jako první náš web, Šulc již v prosinci 2017 v rozporu s usnesením majoritního akcionáře DPML, tedy města Liberce, poslal svévolně BusLine jako náhradu za „přiměřený zisk“ prvních 30 milionů korun. Následně byl Šulc obviněn policií.
Podle jejího šetření si měl na úplatcích od Vařila přijít na stovky tisíc a jak napsal jako první náš web, dostávaly od dopravního podniku další stovky tisíc na podezřelých zakázkách i firmy se Šulcem spjaté a jím založené. Firmy spojené s Vařilem sponzorovaly i ANO v době, kdy v něm působil Batthyány.
Na aktuálních odposleších se Vařil s Wejnarem shodují, že je potřeba Pavla Šulce ve funkci podržet a mít ho na dále jako svou loutku. „Já myslím, že toho Pavla je potřeba ochránit,“ říká Jiří Vařil Luboši Wejnarovi, který s ním souhlasí.
Je třeba to hodit na Změnu pro Liberec
Naopak dále spolu spekulují, že je potřeba tvrdě vystupovat proti Změně pro Liberec, kterou jedinou z libereckých politických stran neměli ochočenou. Dokonce na ní chtěli hodit jimi plánovaný krach dopravního podniku, který by vzniknul výše popsanou metodou uplatnění „přiměřeného zisku“.
„Na druhou stranu, otázka je, jestli to nepostavit úplně jinak,“ přemýšlí v odposleších Vařil. „Jestli to prostě nepostavit takhle. S BusLinem se jednalo, byli jsme de facto před dohodou, ale pak se stalo, že tisková konference pana Šedlbauera na Kraji, návrh na odvolání Mastníka (krajský náměstek za Starosty pro dopravu v letech 2012-16, dnes rovněž obviněn policií -pozn.red.), změna v zakázce, že nebude uplatněná opce, zjevný pokus připravit BusLine o zakázku. Takže tedy se BusLine bude jakože držet řádně uzavřených smluv a bude to vlastně vina Změny pro Liberec.“, popisuje svůj plán kličová figura BusLine Jiří Vařil.
Změna pro Liberec nejenže byla jediná z politických stran, která neměla své představitele na Vařilově výplatní pásce, ale zároveň od začátku upozorňovala na tunelování dopravního podniku. A to minimálně od roku 2012, kdy kvůli tomu dokonce podala trestní oznámení, kde je přesně popsáno riziko, které dnes městu skutečně hrozí. Hlavní kritik poměrů v liberecké dopravě ze Změny Josef Šedlbauer pak dlouhé roky musel snášet dehonestační útoky od politiků i médií S Group holding/Syner.
„Že byl dopravní podnik dlouhodobě a promyšleně tunelován s pomocí lidí z jeho vedení už policie naznačila dříve. Zaujala mě jiná věc. Pánové Vařil a Wejnar se dohadují, že problémy svedou na Změnu pro Liberec a očekávají, že jim pak všechno projde. A opravdu jim to léta fungovalo! Snad to poslouží jako lekce: nepodléhat politickým předsudkům, hledat pravdu.“, říká pro náš web k tomu dnes Šedlbauer.
Šedlbauer například prosadil v roce 2015 audit, který jasně ukázal na vazby vedení dopravního podniku s Vařilem i nevýhodnost celého smluvního vztahu s BusLine. Vařil se dokonce snažil společnost, která audit dělala, ovlivnit, ale neuspěl, její zástupci jeho aktivity nahlásili policii.
Výsledky auditu ale vedly k jiným změnám v dopravním podniku, než které audit sám doporučoval. Hlasy Batthyányho exANO, Starostů a ODS byla přehlasována Změna pro Liberec, Šedlbauer ze své funkce odvolán a naopak místo něj zvolen Vařilovi zcela poslušný Pavel Šulc z exANO.
Deset let tunelování dopravního podniku a jeho smrtelný výsledek
Aktuální odposlechy dua Vařil-Wejnar, se kterými přišla liberecké redakce Mladé fronty Dnes, jen doplňují mozaiku byznysu kolem dopravy, kterou náš web popisuje již dlouho. Celý příběh se začal psát v roce 2009, kdy byl ustanoven společný dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, přičemž Jablonec v něm má pouhá 0,38%. Výměnou se mu ale dostalo značných pravomocí a míst v jeho orgánech, které obsadili lidé jako Miroslav Pelta, který rovněž figuruje v policejním vyšetřování kolem dopravního podniku.
Tehdejší primátor Kittner podepsal výše zmíněnou smlouvu s BusLine. Bez výběrového řízení. BusLine tak získal 40% autobusových linek v Liberci. Zároveň se stal významným sponzorem místního hokejového klubu Bílí tygři, kteří patří S group holding/ Syner. Média S group holding/Syner pak na spolupráci BusLine-Liberec pěla chválu a až nechutným, osobním tónem útočila na její kritiky, kdy se nakonec ukázalo, že měli pravdu.
Spolu s BusLine ní přišel do DPMLJ i Luboš Wejnar. Ten do dopravního podniku přišel ze společnosti BusLine, rovněž získal bez výběrového řízení místo ředitele dopravního podniku. Vařil i Wejnar jsou dnes obviněni policií. Mimo jiné i z výše popsaného plánu na poškození či přímo krach libereckého dopravního podniku.
Pro již tak rekordně zadlužený Liberec, který má obrovské finanční problémy právě po vládách ODS spojených se stejným podnikatelským prostředím, může být uznání dluhu vůči BusLine v řádu stovek milionů soudem, další obrovská rána. Buď by se ochromila doprava ve městě nebo by došlo k dalšímu výraznému zadlužení, které by pak ale zabrzdilo další možné investice.