Krajská i městská koalice, v obou případech pevně ovládaná Starosty pro Liberecký kraj, si bezprecedentně razantním způsobem navýšila prostředky na vlastní PR prezentaci. Rozhodli jsme se podívat pod pokličku mediálních her, stranických i krajských. Pro délku textu dělíme článek na dva kratší, kde každé má trochu jiné téma, ale podobného jmenovatele.
Jak informoval náš web, liberecká koalice se vrátila k praktikám, které ve městě byly běžné za primátora Jiřího Kittnera, tedy, že si vedení města bude platit soukromé společnosti, které jí budou zajišťovat mediální prezentaci. Město přijdou PR služby na 1,5 milionu korun.
Liberecký kraj šel ale ještě dál a odsouhlasil si na letošní rok rekordních 15 milionů na vlastní propagaci, což si nedovolil nikdo před ním. Své rozpočty mají i zde působící strany, které dostávají za volební výsledky milionové příspěvky ze státního rozpočtu.
Starostenské ticho
Intenzita příspěvků na facebookovém účtu hejtmana Martina Půty (které jsou zároveň kopírovány na stranický účet Starostů pro Liberecký kraj) budí dojem, jako kdyby hejtman nedělal nic jiného, než seděl u Facebooku a komunikoval se svými příznivci. Server nasliberec.cz tedy zajímalo, jak to se správou hejtmanského účtu je.
Podívali jsme se na transparentní účet Starostů pro Liberecký kraj, ze kterého lze bez problému vyčíst, že měsíčně platí Starostové pro Liberecký kraj 20 000 Kč za správu sociálních sítí a dalších 20 000 Kč za PR služby hejtmana Martina Půty.
Ač Starostové pro Liberecký kraj do dnešního dne na dotaz naší redakce oficiálně neodpověděli, hejtman Martin Půta na svém facebookovém profilu urychleně a se snahou o humorný tón uvedl, že jeho facebookový profil a profil Starostů pro Liberecký kraj spravuje Petr Vondřich z blogu Jizerské ticho.
Spolupráce hejtmana Půty s Petrem Vondřichem a Starosty není žádnou novinkou. Vondřich na svém blogu již v roce 2016 otevřeně vyzýval své čtenáře k volbě Martina Půty a podílel se i na kampani Starostů do komunálních voleb minulý rok. Liberecký kraj ho svého času platil i přímo, to když Vondřich pro kraj psal měsíční přílohu Libereckého kraje Kraj.
Půta nemusí být Půta
To, že jednotlivé strany platí specialisty a PR pracovníky pro správu svých účtů na sociálních sítích není nic divného. I v Liberci to dělají téměř všechny strany od ODS, přes ANO po Změnu pro Liberec. Zarážející je ale správa osobního politického účtu hejtmana Martina Půty, který vytváří dojem, že s voliči komunikuje on sám a přitom minimálně z podstatné části se jedná a placeného PR marketéra Petra Vondřicha.
Pikantní to je zejména u Starostů, kteří spolu s TOP 09 dlouhodobě poukazují na falešnost profilu premiéra Andreje Babiše, který mu spravuje dnes již věhlasný PR manažer Marek Prchal. Ale i v případě hejtmana Martina Půty a jeho účtu, který se snaží tvářit lidsky a osobně, jeho příznivci často nekomunikují s ním, ale s placeným profesionálem.
Půtu ale samozřejmě spojuje s Babišem daleko významnější skutečnost – je jím korupční kauza týkající se evropských dotací, kde premiér je zatím pouze obviněn, kdežto hejtman již sedí na lavici obžalovaných. Oba pak intenzivně útočí na davy svých příznivců s příběhem o kampani a spiknutí, aniž by měli pro svá tvrzení důkazy. To, kolik jsou oba připraveni investovat do vytváření svého lidového, přátelského image v čase, kdy mají nad sebou zmíněný obrovský problém, je pak zcela vypovídající.
Půta i Babiš tak dotváří obraz dnešní české politiky, kde hodnoty a postoje jsou daleko méně významné, než je PR obraz. Celá politika už dávno není o střetu idejí, prosazování programu a hledání pravdy i obecného blaha, ale soubojem o lepší marketingovou masku. Nehledě na to, jaká je pravá tvář pod ní.
Skutečnou slušnost nahrazuje placená reklama na slušnost.