nášLiberec

Search

Poloviční revoluce v MHD

Rada města schválila nové nařízení o tarifech v městské hromadné dopravě. Hlavní změnou je zavedení slev jízdného pro děti do 18 let, studenty do 26 let a seniory nad 65 let na 25% ceny základní jízdenky. Tedy např. na 5 Kč u jednorázové jízdenky, na 132 Kč u třicetidenního a na 342 Kč u devadesátidenního kupónu. Slevy byly v podstatě nevyhnutelné, protože vládním nařízením byly zavedeny identické slevy u meziměstské dopravy a v integrovaném dopravním systému bychom pak měli úplné absurdity.

Třeba že krajská jízdenka IDOL pro dítě za 5 Kč mu bude platit na cestu mezi Libercem a Jabloncem i v obou MHD a jízdenka dopravního podniku by mu za dvojnásobnou cenu platila jen po Liberci. Tarif IDOL, platný od září, už byl zveřejněn, takže jsme přesně věděli, co je nutné udělat.

Druhou změnou bylo sjednocení předplatných kupónů, které se zatím prodávaly ve třech variantách (Standard, Abonent a Abonent+) na jediný ve výši Abonent+. I tohle bylo nevyhnutelné ze stejných důvodů, jinak by docházelo k podobným absurditám jako u zlevněných jízdenek. Příklad – devadesátidenní jízdenka ve variantě Standard za 1520 Kč by byla dražší než devadesátidenní jízdenka IDOL za 1500 Kč. Tato jízdenka je ovšem platná pro relaci Liberec-Jablonec i pro obě MHD a ještě některé okolní obce.

S těmito slevami proto přišel samotný dopravní podnik, kterému by jinak zákazníci utekli jinam (k IDOL). Navíc to je sleva takříkajíc zadarmo. Proč? Na linkách meziměstské dopravy se totiž stát zároveň s nařízením o slevách zavázal k jejich kompenzaci, a to dokonce výhodným způsobem. Bude dopravcům doplácet rozdíl do PLNÉ hodnoty jízdného. Takže lístek např. pro dítě zlevní z dnešní poloviční ceny na čtvrtinu, ale dopravce dostane jako kompenzaci 3/4 ceny lístku od státu. Na MHD se kompenzace vztahují u linek, které vyjíždějí za hranice města. A těch je v Liberci zhruba polovina.

Tady je důvod, proč kraje ani města na vládní nařízení o slevách nenaříkají a se slávou zavádějí i další slevy. Protože díky kompenzacím od státu na zavedení slev stejně ještě vydělají. Pěkný příklad je Jablonec, kde vede většina linek mimo město a kde také hrdě slevili. Nikde jsem si ale nevšiml přiznání, že na tom jejich rozpočet díky vládním kompenzacím bude lépe po slevách než před nimi.

V Liberci jsme chtěli získané vládní kompenzace v plné výši promítnout do slev pro cestující. Proto se na návrh Změny pro Liberec snížila cena roční jízdenky ze současných 4970 Kč (Abonent+) na 3650 Kč. Podle předběžných propočtů to teď skutečně vychází jako v podstatě vyrovnaná bilance.

Kromě toho jsme jako Změna v radě města navrhli i snížení základního jízdného na 90 dnů na 1100 Kč (místo 1370 Kč) a 30 dnů na 400 Kč (místo 530 Kč). Tohle už by kompenzace od státu nedorovnaly, město by to něco stálo. Vidíme pro to ale tři dobré důvody.

Prvním je velký rozdíl mezi cenou roční jízdenky a krátkodobějších kupónů. Když si někdo nemůže dovolit dát jednorázově 3650 korun, ale kupuje si měsíční, což je mimochodem většina cestujících, zaplatí za rok o 2600 korun víc. Takže sleva jen na roční kupón je vlastně sleva pro ty bohatší. Náš návrh je vyváženější a logičtější.

Druhý důvod vychází z naší představy kvalitního života ve městě. Ta zahrnuje mj. větší důraz na veřejnou dopravu a podporu jiných forem mobility než individuální automobilovou dopravu. Nemůžeme ovšem dost dobře po lidech chtít, aby přešli do MHD, když to zatím vychází autem často levněji.

A třetí důvod je ten, že dnes už nejen Změna, ale i protikorupční policie tvrdí, že z dopravního podniku byly dlouhodobě vyváděny veřejné peníze do soukromých kapes. Jsem přesvědčený, že město teď musí tohle letité okrádání lidem v Liberci kompenzovat.

Návrh na snížení devadesátidenních a třicetidenních jízdenek nakonec v radě města neprošel, chyběl jeden hlas. Pro byli Hrbková, Kocumová, Korytář, Šedlbauer. Proti nebo se zdrželi radní z ex-ANO a Ivan Langr za Starosty.

Revoluce v MHD tak zůstala na půli cesty. Jsem rád, že se podařilo prosadit alespoň něco (u roční jízdenky za 3650 Kč se I. Langr přidal a proto návrh prošel). Kromě narovnání cen předplatných kupónů jsme už dříve v radě města navrhovali zavedení jízdného zdarma pro osobu doprovázející dítě do 3 let, chtěli bychom i rozšíření smíšené tarifní zóny na lince č. 11 tak, aby se na libereckou jízdenku nechalo dojet až do Jablonce. A máme i pár dalších tipů. Šance na tato zlepšení bude po říjnových volbách.

 

Josef Šedlbauer, radní za Změnu pro Liberec

 

Tabulka – srovnání dosavadních a nově schválených tarifů časových jízdenek nepřenosných

 

STANDARD

ABONENT

ABONENT PLUS

schváleno

Třicetidenní základní

580,- Kč

550,- Kč

530,- Kč

530,- Kč

Třicetidenní zlevněná (dítě, student, 65+)

290,-Kč

275,- Kč

265,- Kč

132,- Kč

Třicetidenní důchodce

250,- Kč

240,- Kč

230,- Kč

230,- Kč

Devadesátidenní základní

1520,- Kč

1450,- Kč

1370,- Kč

1370,- Kč

Devadesátidenní zlevněná (dítě, student, 65+)

760,- Kč

725,- Kč

685,- Kč

342,- Kč

Devadesátidenní důchodce

660,- Kč

630,- Kč

595,- Kč

595,- Kč

365 denní základní

5520,- Kč

5245,- Kč

4970,- Kč

3650,- Kč

 

Kromě toho samozřejmě došlo i ke snížení zlevněné jednorázové jízdenky, v základní verzi z dosavadních 10 Kč na 5 Kč.

Subscribe
Upozornit na
146 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Nechci na Ještědu nové sjezdovky, kvůli kterým by padlo 7× víc lesa než na Novou skalku. Tohle kácení ale bezohledně prosazuje provozovatel areálu, společnost
Náměstek Jiří Šolc (ANO) a primátor Zámečník (Starostové) v aktuální zprávě straší obyvatele Liberce černými scénáři kvůli zdražujícím se cenám energie. Vedení města odhaduje,
Na tiskové konferenci libereckých radních dne 17. 8. zazněly informace o několika nových plánech a záměrech. Jelikož se toto volební období chýlí ke konci,
Opozice zvedla staronové téma vlastní městské developersko/inženýrské společnosti a tak se tedy sluší na toto výsostně politické téma reagovat a vést polemiku. Myslím si,