Historické snížení jízdného v Liberci

Liberecká rada na svém včerejším zasedání rozhodla o snížení celoročního předplatného MHD z 5520 Kč na 3650 Kč. Zlevnění podpořili zástupci Změny pro Liberec a Starostů pro Liberecký kraj, proti byli zástupci zvolení a vyloučení z ANO v čele s primátorem Batthyánym.

Liberec je městem, kde posud bylo nejdražší jízdné v celé republice. Týkalo se to především celoroční jízdenky, která byla zhruba o dva tisíce korun dražší než v řadě srovnatelných měst. To, že je jízdné v Liberci neúnosně drahé, a to i díky klientelistické chobotnici, která kolem dopravního podniku řadu let byla, na to upozorňovali radní ze Změny pro Liberec.

Včera se jim podařilo prosadit snížení  roční jízdenky, za kterou Liberečané platili v České republice rekordních 5520 Kč na 3650 Kč. Návrh podpořili i opoziční Starostové pro Liberecký kraj, který mají v radě svého kandidáta Ivana Langra. Naopak proti byli politici zvolení a vyloučení z ANO v čele s primátorem Tiborem Batthyánym.

Tímto krokem se Liberec dostal na zhruba stejnou úroveň jako většina ostatních, podobně velkých a tedy i srovnatelných města, ale například stejně drahou roční jízdenku má i Praha. V Liberci bylo schváleno i další snížení jízdného, které ale není tak razantní. Například měsíční kupon byl snéžen z 580 Kč na 530, čtvrtletní z 1520 Kč na 1370 Kč.

Pro srovnání tabulka, která ukazuje na ceny jízdného ještě v minulém roce (uvedené jsou „kraje“, ale čísla se týkají krajských měst a jejich MHD, zdroj: novinky.cz):

Výraznější zlevnění jízdného i na ostatní kupony (měsíční, čtvrtletní) chtěli prosadit zástupci Změny, kteří argumentují, že právě tyto kupony si lidé nejvíce kupují, podle údajů dopravního podniku jde až o 85% cestujících. Ale tentokrát u Starostů již podporu nenašli.

Změna navíc prosadila referendum, když sehnala dost podpisů, kde figuruje otázka, kde občané mohou rozhodnout, zda má být jízdné pro seniory a děti zcela zdarma. To rovněž odmítají další strany, včetně Starostů, kteří dnes podpořili snížení ročního jízdného.

Na argument, že peníze v dopravním podniku budou chybět, odpovídají zástupci Změny skutečností, že se končí doba nevýhodné spolupráce dopravního podniku a BusLine a město tak ušetří desítky milionů ročně. Tato společnost, která na základě podezřelých a kritizovaných smluv téměř deset let provozuje ve městě na 40% linek, již vypověděla smlouvu, když jí město odmítlo vyplatit další kontroverzní desítky milionů za „přiměřený zisk“.

Na nevýhodnou spolupráci DPMLJ a BusLine upozorňuje roky právě Změna pro Liberec. Ostatní strany patřily mezi zastánce outsourcingu ze strany BusLine. Policie ale na jaře obvinila celou řadu lidí kvůli korupci a tunelování dopravního podniku. Jsou mezi nimi politici zvolení za ANO, Starostů pro Liberecký kraj a ODS.

 

 

Odebírat
Upozornit na
guest
67 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Na sídlišti Broumovská se chystá masivní přestavba bývalého OD Korint. Má vzniknout 26 metrů vysoký komerčně bytový komplex, který zastíní okolí a zatíží okolí
Do budovy URANu pod vlakovým nádražím se tento týden budou stěhovat zpět úředníci. Skončila tak dlouholetá rekonstrukce, která přinesla na jedné straně kvalitní architektonickou
Liberecký kraj připravuje revitalizaci parku u Severočeského muzea, který nechal za posledních deset lez zpustnout. Liberečanům ji ovšem slibuje již od roku 2018 a
Národní sportovní agentura odmítal námitky města Jablonec nad Nisou kvůli dotaci na fotbalový stadion Střelnice. Pro město to tak znamená, že více přiblížila hrozba,