Trvalo to sotva pár dní a naše prognóza se začala vyplňovat. Potápějící se impérium BusLine, vybudované na podezřelých vazbách s politiky, se snaží zatopit i Liberci. Toto jsou skutečné problémy města pod Ještědem.
BusLine oznámil, že Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou vypověděl smlouvy a za šest měsíců přestanou jeho autobusy jezdit na zhruba 40ti procentech linek liberecké autobusové dopravy. Důvodem je fakt, že dopravní podnik odmítá vyplácet BusLine „přiměřený zisk“, který mu zaručuje nehorázná smlouva podepsaná primátorem Jiřím Kittnerem (ODS) bez výběrového řízení téměř před deseti lety.
Celé toto ustanovení sloužilo a slouží jako bič na DPMLJ a jeho vlastník, město Liberec. A když se město odmítá podřizovat diktátu BusLine, bič se vytahuje. Město Liberec čekají tvrdá soudní jednání, ale má velké šance, že z nich vyjde vítězně.
Co mu stoprocentně uškodí, je skutečnost, že již jednou město tento nepřiměřený „přiměřený zisk“ na účet BusLine poslalo. Respektive, že tak učinil někdejší předseda představenstva, zastupitel za exANO a blízký přítel a spojenec primátora Tibora Batthyányho Pavel Šulc. Dal tím BusLine do ruky zbraň v podobě precedentu, který jistě u soudu použije. Soud totiž politické hry, že Šulce do představenstva dosadili a drželi jej tam proti vůli Změny pro Liberec zastupitelé exANO, Starostů pro Liberecký kraj a ODS, zajímat nebudou.
Šulc je už obviněn, jeho kamarád Tibor Batthyány to má v primátorské sesli „za pár“, ale po tomhle divokém večírku, který v dopravním podniku předváděli zástupci zmíněných stran, bude za ně ještě Liberečáky dlouho bolet hlava.
I přes to, je pravděpodobný konec spolupráce BusLine a DPMLJ pro Liberečáky dobrá zpráva. Ta „spolupráce“ byla neudržitelná, protože to žádná spolupráce nebyla, ale jen a jen podpora soukromých zisků firmy, která se ukrývá skrze akcie, nastrčené figury a destinace v daňových rájích. Ovšem kostlivců po BusLine ještě zůstane mnoho a ještě o nich všichni uslyšíme.
Preventivním řešením proti podobným kovbojkám s městskou kasou by mohlo být i referendum, které se tento týden úspěšně podařilo dotáhnout Změně pro Liberec. Jedna z otázek referenda je i na snížení poplatků za jízdné. Je až k smíchu, jak dnes křičí o tom, že to město neufinancuje právě ti politici, kteří tu celou dekádu pomáhali skrze dopravní podnik doslova rabovat veřejné finance, které končily u BusLine. Ale taková je už politika..
Referenda a přímé volby jsou na celostátní úrovni nebezpečným nástrojem, jak ukazuje prezidentská volba nebo vzestup národních populistických či otevřeně fašistických stran. Ale referendum o tom, zda má město vybudovat letní kino, snížit jízdné pro děti a důchodce nebo koupit nejvýznamnější historickou památku ve městě, je prostě na místě.
Ale jedno jisté. Ať dopadne referendum jakkoliv, určitě se kolem v něj v Liberci vyrojí stejný počet právníků a expertů jako má v posledních dnech Liberec hydrometeorologů kolem Lesního koupaliště.