Další prázdninový týden se vlekl pozvolným tempem. Nicméně nejzajímavější událost přišla „zvenčí“, tedy ze sousedního regionu. Ústecký kraj si naplno užívá spolupráce s BusLine, společností, která je domovská v kraji Libereckém, ale metody má, jak vidno, stejné všude. Kdo na to doplatí, je dnes už jasné.
V Ústeckém kraji aktuálně hrozí, že příští týden nevyjedou autobusy na více jak 75 linkách v kraji. Ohroženy tak budou tisíce a desetitisíce lidí, které si jako rukojmí bere společnost BusLine, která po tamním krajském vedení chce stále více a více peněz. Je jen otázka času, kdy se problémy od západních sousedů přenesou i k nám.
BusLine připomíná impérium vybudované na korupci a klientelismu, které se hroutí a kope kolem sebe. Není to stabilní, na mravenčí práci budovaná firma, ale na rychlo a na podezřelých vazbách vzniklý kolos, kterého může být stejně tak rychlý i pád. Ten ale nebude bolet jen jeho majitele, kteří se skrývají za anonymními nebo v daňových rájích či politiky, kteří jim vždy ochotně posluhovali. Bolet to bude především občany.
Není od věci si připomenout, že celé tohle dobrodružství začalo. Na základě podivné převzetí jabloneckých a semilských dopravních podniků firmou, která úzkostlivě tajila své majitele a schovávala se za destinace v daňových rájích.
Od začátku, skrze své čelní postavy, budovala rozsáhlou síť napříč politickými stranami a v této pavučině jsou jasně vidět dodnes KSČM, Starostové pro Liberecký kraj, ODS a ČSSD, později i ANO. Stejně tak si firma upevnila pozice podporou místních tradičních klientelistických vazeb, když začala ve velkém sponzorovat hokej Syneru v Liberci a Peltův fotbal v sousedním Jablonci nad Nisou.
Odtud byl jen krůček k tomu, aby přišly neuvěřitelné smlouvy bez výběrových řízení za obce i kraj poškozujících podmínek, vše za souhlasného přihlížení politiků z výše vyjmenovaných stran. Zmíněné politické strany a jejich představitelé bez jakýchkoliv debat nesou odpovědnost za současný stav, u kterého se dá předpokládat, že se bude ještě zhoršovat.
A jestli dnes, tváří v tvář obřím průšvihům obracejí, je to sice dobře, ale stejně tak není dobré zapomínat. Pokud dnes například hejtman Martin Půta hlasitě bojuje s BusLine, není od věci mu připomenout, jak se bil za spolupráci s touto firmou a dehonestoval všechny kritiky, včetně naší organizace, kteří ukazovali na podezřelé a do nebe volající okolnosti kolem BusLine a veřejné podpory autobusové dopravy.
BusLine vyhrožuje nejen krajům, ale i Liberci, kde za vlády ODS získal bez výběrového řízení 40% linek, že po něm bude chtít nehorázné doplatky v řádu desítek milionů za „přiměřený zisk“ každý rok. Má na ně ze smlouvy, kterou mu zdejší politici podepsali a dlouho tolerovali, nárok. Před Vánocemi mu již dokonce primátorův kamarád (a dnes již obviněný) předseda představenstva Pavel Šulc svévolně a proti rozhodnutí rady 30 milionů poslal.
Policie na jaře roztočila kola jedné z největších korupčních afér kolem dopravy a dá se předpokládat, že se jen tak nezastaví. V její síti uvízli čelní (byť dnes již neoficiální) hlavní postavy BusLine jako Jiří Vařil, jemu absolutně podřízený šéf dopravního podniku Luboš Wejnar nebo bývalý krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník za Starosty pro Liberecký kraj. Korupční aféra poškodila liberecký dopravní podnik, kterému hrozí, že tak přijde o tolik potřebné dotace.
Čím více se kolos jménem BusLine začne hroutit, tím více to začne odnášet i veřejný sektor a tím pádem především občané, kteří si jej platí. Jeho provázanost s BusLine je totiž za těch deset let obrovská. Pokud začnou lidé ještě více odnášet chybná a účelově špatná rozhodnutí politiků, neměli by zapomínat, kterých. Aspoň u voleb ne.