Problémy kolem BusLine se kupí, aktuálně situace eskaluje v sousedním kraji

Nejen Liberecký kraj doplácí na nestandardní vztahy zdejšího politické reprezentace s kontroverzní společností BusLine. Do obrovských problémů se dostal i sousední Ústecký kraj a hrozí zde, že pro občany od příštího týdne nevyjedou autobusy.

Problémy kolem outsourcingu veřejné dopravy, kterou z největší části zařizuje v Liberci, okolních městech i v celém kraji společnost BusLine, nekončí a netýkají se jen našeho regionu. Náš web dlouhodobě upozorňuje na skutečnost, že veřejné finance určené pro dopravu v kraji jsou dlouhé roky ve vleku zájmů této společnosti, která sice tají své skutečné majitele, ale o to má užší styky s politiky napříč téměř všemi stranami.

Aktuálně se průšvih, který přináší takováto forma spolupráce, ukazuje v sousedním Ústeckém kraji. Zde společnost BusLine odmítá vyjet z garáží a přímo vydírá kraj tím, že pokud jí nepřidá, mnoho lidí se nedostane do práce, do škol či k lékaři.  

Společnost BusLine, která zajišťuje dopravu na Děčínsku, Ústecku, v části Litoměřicka, Lounska a okolí Vejprt na Chomutovsku ústy svých představitelů vedení Ústeckého kraje oznámila, že možná od příštího čtvrtka nechá v garážích přes 100 autobusů, které zajišťují více jak 70 linek v kraji za podmínky, že nedostane přidáno na další provoz.

To vedení Ústeckého kraje odmítá a ukazuje na řádnou smlouvu, kterou s BusLine má i na to, že by jí v takovém případě hrozily sankce 5 milionů korun denně. Vedení BusLine se dle vlastního vyjádření brání pouze proto, jelikož jí vládní nařízení určuje zvýšit platy řidičů. Ty přitom prolobovala společnost BusLine, jak ukázal náš web již v minulosti, sama s pomocí vlastních nakoupených „odborů“.

Když ale kraje (například právě Ústecký i Liberecký) nakonec odmítly razantní navýšení platů řidičů, BusLine sahá k podobnému nátlaku jako dnes. Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Komínka (KSČM) ale firma požaduje příspěvky nejen na platy řidičů, ale i na servis autobusů a nákup pohonných hmot.

Vedení společnosti BusLine se nelíbí skutečnost, že Ústecký kraj se po zkušenostech posledních let vrací k modelu, kdy si chce autobusovou dopravu zařizovat sám. Již byla založena Dopravní společnost Ústeckého kraje, která by autobusovou dopravu měla zařizovat od příštího června.

Podobný krok chystá i Liberecký kraj, který chtěl nakoupit společnost ČSAD a vytvořit s ní ve spolupráci s městem Liberec vlastního autobusového dopravce. Tomu ale brání rozhodnutí ÚOHS, u kterého snahu Libereckého kraje zřídit vlastní dopravní společnost napadla právě Busline. Spor Libereckého kraje a ÚOHS je nyní ve fázi, kdy kraj podává kvůli rozhodnutí ÚOHS správní žalobu.

K rozhodnutí mít vlastního dopravce ale kraje nedospěly náhodou ani najednou. Vedla je k tomu zkušenost zejména s praktikami společnosti BusLine, za kterou stojí dnes z korupce obviněný podnikatel Jiří Vařil. Ač například Liberecký kraj o vlastního dopravce usiluje se vší silou, ještě nedávno hejtman Martin Půta a Starostové pro Liberecký kraj úmorně spolupráci s BusLine hájili a vedlo to například i k odvolání radní Zuzany Kocumové ze Změny, která tyto vazby kritizovala.

Společnost BusLine má v Libereckém kraji úzké vazby na zdejší politiky a vlivné podnikatele. Jedná se zejména o KSČM, za kterou je dokonce Jiří Vařil dlouhé roky členem krajského dopravního výboru nebo právě o Starosty pro Liberecký kraj, kde je spolu s Vařilem aktuálně obviněn v rozsáhlé korupční kauze i někdejší krajský radní pro dopravu za Starosty pro Liberecký kraj Vladimír Mastník. Své vazby má ale BusLine i v ČSSD a ODS.

 

 

Subscribe
Upozornit na
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Klidné svátky vánoční, plné pohody a štěstí ze srdce přejeme všem našim čtenářům, příznivcům i těm, kteří s námi nesouhlasí a polemizují. Ať již
Jako nemístný přístup hodnotí někteří politici skutečnost, že rektor Technické univerzity Liberec Miroslav Brzezina měl na pietní akci za oběti loňských vražd na Filosofické
Mělo být hotovo do konce roku, ale bude až v létě. Nákladná rekonstrukce propustku, který má zpříjemnit lidem přístup k liberecké aréně, nabírá zpoždění.
Koalice ultrapravicových stran a KSČM, sdružená pod značku Stačilo!, se nedostala do zastupitelstva Libereckého kraje o pouhých devět hlasů, s čím se nechtěla a