Stalo se jistou tradicí některých místních politiků i zdejších diskutujících uvádět, že Změna za čtyři roky nic nedokázala. V poslední době se k tomu přidal dovětek, tedy kromě lesního koupaliště a těch „růžovejch kol“, ale jinak kde nic tu nic. Jsem náměstkem odpovědným za ekonomiku, strategický rozvoj a dotace a rád bych nyní představil již téměř kompletní výsledky mé práce v dotační oblasti.
Když jsem odbor na konci roku 2014 přebíral, měl 12 zaměstnanců a 2 rozpracované projekty za 20 mil. Kč. V současné době má odbor 22 zaměstnanců, ale pracuje již na 75 projektech za více než 1 miliardu Kč. Dotace jsme získali již na 37 projektů v objemu 340 mil. Kč. V letošním roce podáme dalších 16 žádostí za 565 mil. Kč. Úspěšnost podávaných projektů je 80 %. Přes neustále řeči to tom, že děláme jen „měkké“ projekty hovoří fakta jinak – 85% projektů je stavebních – investičních.
Přehled projektů dle jejich zaměření:
A o jaké projekty jde? Rozšiřování kapacit městských škol a školek, jejich zateplování, rekonstrukce městských domů a budování sociálních bytů, budování nových cyklotras, nový terminál, opravu bývalé galerie, opravy lesních cest, revitalizace sídlišť, opravy kulturních památek, azylový dům, revitalizaci skládky a mnoho dalších. Jejich detailní přehled najdete v této tabulce.
To, že město začalo opět čerpat dotace na svůj rozvoj, se ale nestalo samo. Aby odbor takto zvýšil svoji výkonnost, bylo nutné udělat nejprve několik důležitých systémových opatření, i proto výsledky nabíhají postupně:
- Zřídit nové oddělení získávání dotací a zavést aktivní vyhledávání dotačních zdrojů na potřeby města. Do té doby se touto činností totiž na městě nikdo nezabýval!
- Zavést projektové řízení, protože u tak velkého množství projektů, které jsme chtěli realizovat, musí již fungovat ucelený systém, jinak by je nebylo možné efektivně řídit.
- Prosadit takovou variantu strategie IPRU, která dotační peníze směřuje primárně do majetku města, a to jak na jeho modernizaci a rekonstrukce, tak i nové investice.
- Připravit funkční rozpočtový výhled, aby bylo možné projekty, zejména jejich kofinancování, zajistit na více let dopředu a nestalo se nám jako minulému vedení, že se nevyčerpaly dotace pro Liberec za 240 mil. Kč jen z důvodu špatného plánování.
- Prosadit to, že část peněz z amortizačního fondu nepoužijeme v roce 2018 na splátky dluhu, ale necháme si je na kofinancování dotací. Zde jsem svedl pro veřejnost asi neviditelnou, ale klíčovou politickou bitvu o další rozvoj města. Zejména Starostové prosazovali to, aby se tyto peníze použily celé na splátky dluhu a to přes výše uvedený bod 4, kdy byl ekonomickým náměstkem právě Jiří Šolc od Starostů. To mělo dva možné důvody: buď si vůbec nedovedli spočítat, že na projekty IPRU budeme potřebovat min. 15% na jejich kofinancování, anebo to věděli až moc dobře a doufali, že se jim tak podaří zablokovat dotační akce. Nakonec jsem svoji koncepci po třech letech nekonečných diskusí prosadit ale dokázal.
- Vybrat a motivovat nové zaměstnance. Toto byla další klíčová věc a jsem rád, že se ji podařilo přes mnohé naschvály a ztráty prosadit a odbor udržet v ještě funkčním stavu, přes odchody mnoha schopných lidí. I v personálním auditu, který si nechal vypracovat tajemník a na který jsem neměl vliv, se uvádí: „Noví zaměstnanci zmiňují smysl činnosti a přínos projektů pro město a lidem (včetně ochoty nastoupit za méně výhodných finančních podmínek, které jsou pro ně vyváženy právě smysluplnou činností). Často jsou nabráni a motivování díky gesčnímu náměstkovi. Jejich cílem je realizovat co nejvíce přínosných projektů pro město, někteří jsou ochotni pracovat i nad rámec své náplně práce. Vnímají potřebu rozšiřování odboru, aby měl potřebné kapacity. Mnoho z nich má velké množství projektů a jsou přetížení. Vnímají podporu gesčního náměstka a naopak nepodporu ze strany bývalého tajemníka (někteří zmiňují i primátora).“
Dokázali jsme tak ve značně nepřátelském prostředí, kdy byla práce odboru ze strany koaličního partnera i části opozice neustále zpochybňována a kritizována, udržet pracovní morálku a motivaci klíčových lidí. Bohužel, někteří již pro město nepracují – své udělali předchozí a současný tajemník i primátor, kteří přehlížením bossingu, nespravedlivým odměňováním nebo šikanou vybraných zaměstnanců dlouhodobě „přikládali pod kotel“. Nebýt toho, mohli jsme být s projekty i dotacemi mnohem dál.
V současné době tak odbor nemá personální kapacity rozjet další dotační projekty, například na budování chybějící kanalizace. Není vůle to řešit, spíše naopak. Jiné nastavení dalšího fungování radnice a některé nutné personální změny tak budou jednou z podmínek Změny pro vstup do případné další koalice.
Projekty, které jsou v této podrobné tabulce, jsou samozřejmě výsledkem práce celého týmu lidí, v první řadě odboru strategického rozvoje a dotací, ale i dalších odborů, se kterými na jednotlivých projektech spolupracujeme. Jednou z mých hlavních motivací, proč jdu znovu do voleb, je to, že chci udržet pracně vybudovaný systém a tým lidí, protože vidím, že to může pro město v dalších letech přinést potřebné peníze a projekty.
Zejména jde ale o to, aby se vše nevrátilo do starých kolejí, kdy se bude realizovat jen pár velkých projektů a bude „klid“. Radnice musí pracovat méně jako „úřad“ a více jako dobře řízená agentura nebo firma.
Jan Korytář, náměstek pro ekonomiku, strategický rozvoj a dotace