Stěžejní události končícího týdne se jednoznačně odehrávají kolem autobusové dopravy v Liberci i v okolním kraji a vypadá to, že tato oblast bude politicky klíčová i nadále. Právě kolem autobusů totiž bují skutečný klientelismus a odehrávají se temné politické a zákulisní hry.
Poměrně závažné sdělení přinesli liberečtí zastupitelé za Změnu pro Liberec/Stranu Zelených Jaromír Baxa a Josef Šedlbauer. Ukázali, jakým způsobem byla podepsána smlouva a její dodatky kolem plničky CNG pro autobusy. Bez jakýchkoliv přehánění to vypadá na další z řetězů, které svazují liberecký dopravní podnik k BusLine a z veřejných prostředků mu zaručují velice výdělečné podnikání. A jde v posledku o desítky milionů korun.
To, jakým způsobem byla smlouva na rychlo (navíc po volbách) a podle Baxy a Šedlbauera bez vědomí představenstva dopravního podniku i města podepsána, jen podtrhuje její podezřelost. Že byla podepsána Romanem Šotolou, kterého vyhodili i ze sociální demokracie asi nepřekvapí, ale že je pod ní podepsán i docent David Václavík ze Starostů pro Liberecký kraj, který jindy rozdává morální poučení na libereckém zastupitelstvu, je na pováženou. Ostatně to, že i dopravní podnik odmítá zastupitelům vydat informace v rozporu se zákonem a rozhodnutím Nejvyššího soudu, vypovídá mnohé.
Řešil se i nákup autobusového nádraží. Libereckým Starostům a primátoru Batthyánymu se ho nepodařilo zhatit, což chtěli udělat z ryze politických důvodů, ať říkají cokoliv jiného. Je před volbami a úspěch Změny, která nový autobusák prosadila se prostě nehodí. Ta ostuda na úrovni stotisícového města byla do nebe volající. Navíc samotné nádraží generuje skoro dva miliony ročně od těch,co ho využívají a až zde vyroste parkovací dům, půjde o několika milionový roční penězovod do městské kasy, takže řeči o vyhozených dvaceti milionech neobstojí.
Ale celá věc má ještě jinou,možná daleko závažnější stránku. O nádraží měla enormní zájem i samotná společnost BusLine, která si nejen dovede spočítat, že jde o výnosnou investici, ale zároveň by si vlastnictvím nádraží zabetonovala svůj vliv na úrovni Liberce a kraje. To vědí všichni politici, že šlo primárně o závod s BusLine, jen to nepřiznají.
Maraton průšvihů kolem autobusové dopravy v Liberci dotáhla samotná policie. Ta začala zasahovat v sídle Libereckého krajského úřadu a odnášet odsud celé stohy dokumentů. Zcela s jistotou lze tvrdit, že nemálo libereckými krajským politikům se orosilo čelo. Situace kolem autobusů je v Liberci tak prohnilá, že nejde natahovat do nekonečna a je v ní zapojeno až moc lidí veřejně činných.
Zatím se přímo neví, proč policie samotná zasahovala. Zda kvůli nákupům společnosti ČSAD, kterou prosazuje hejtman nebo kvůli nitkám a pavučinám kolem BusLine, které obepínají úřad Libereckého kraje už přes deset let. Ne všichni politici, kteří dnesmluví o potřebě rozloučit se s BusLine, mluvili ještě nedávno stejně a ne všichni to mohu myslet upřímně i vážně. Hejtmana Martina Půtu nevyjímaje. I u něj nelze nevzpomenout, jakým dvojím způsobem se choval v případě dotací na kostel Máří Magdalény…
Každopádně čtvrteční zásah detektivů na Libereckém kraji dává tušit, že příběh kolem dopravy v Liberci nekončí, ale možná kolem něj bude stále více jasno. BusLine je spojena nejen s politiky, ale i zdejšími podnikatelskými kruhy, kterým platí jejich sportovní byznys a během deseti let vybudovala síť vztahů, kvůli kterým sice krvácí veřejné rozpočty, ale bude spousta těch,co ji bude bránit do roztrhání těla.