Koncem srpna se kolem českých silnic a dálnic objevily stovky českých vlajek na billboardech, které měly k prvnímu září zmizet. Billboardová lobby se odmítá vzdát stáhnout stovky billboardů z českých silnic, což měla udělat už dávno. Má spojence i mezi senátory, který zákon chtějí napadnout u ústavního soudu. A celý příběh má i liberecké pozadí.
V roce 2012 byla přijata novela zákona o pozemních komunikacích, která reagovala na skutečnost, že české dálnice a silnice byly skutečně obsypány billboardy, což výrazně zvyšovalo výskyt dopravních nehod a ohrožovalo pohyb na komunikacích. Podle studií, kterými argumentovali zastánci omezení billboardů, na západ od českých hranic se u silnic a dálnic billboardy kvůli bezpečnosti téměř nevyskytují, ale v České republice jej jich na dálničním kilometru běžně až dvacet.
Podnikatelé měli 5 let na odstranění billboardů
Novela nakonec prošla a byla schválena. Obsahovala znění, že reklamní plochy nesmí stát v 250metrovém bezpečnostním pásu kolem dálnic a 50metrovém podél silnic I. třídy. Doba na odstranění billboardů byla více než benevolentní, zákonodárci dali podnikatelům s billboardy k jejich odstranění celých 5 let. Tento termín vypršel k 1. září 2017.
Na českém trhu do té doby dominovaly dvě společnosti. Francouzská JCDecaux a BigBoard Praha, která je největším vlastníkem billboardů v republice. Pod skupinu BigBoard patří rovněž značky Czech Outdoor, BigMedia a Outdoor Akzent. Patří jí dvě třetiny trhu, ale také se zhruba poloviny jejích billboardů týká zmíněný zákon a ty tedy měly být prvnímu září letošního roku odstraněny. U českých dálnic a silnic tak nadále zůstává podle ÚAMK na 900 billboardů, které jejich vlastníci v rozporu se zákonem odmítají odstranit.
Na velkou část z nich byly umístěny české vlajky, podnikatelé tak sázejí na výklad zákona, že se český státní symbol nesmí odstranit. Cest, kterými se vlastníci billboardů, snaží vyhnout dodržení zákona a zachovat si svůj pro řidiče nebezpečný byznys, je ale více.
Lobbing mezi politiky
Jak se termín prvního září blížil, stupňoval se tlak vlastníků firem na české politiky. Zatímco francouzská firma své billboardy od českých silnic a dálnic stáhla, zmíněná společnost BigBoard tak neučinila a na své billboardy umístila české vlajky. Návrh na zrušení zákona omezující billboardy podal (neúspěšně) na příklad v poslanecké sněmovně poslanec za ČSSD Jaroslav Foldyna.
Vedle toho vznikla i iniciativa sedmnácti českých senátorů, kteří se v červenci tohoto roku obrátili na Ústavní soud s návrhem, aby v platné novele zákona zrušil dotyčné části, které omezují výskyt billboardů u silnic a dálnic. Hlavním představitelem je senátor za hnutí Občané patrioti Václav Chaloupek. Senátoři argumentují omezováním svobody podnikání a držení majetku.
Liberecká spojka
Spolumajitelem společnosti BigBoard se stal před pěti lety pražský podnikatel, někdejší liberecký zastupitel za ODS a tehdejší člen její zdejší oblastní rady Jan Veverka. Ten se stal členem představenstva BigBoard Praha poté, co firma Touzimsky Media, ve které je Veverka jednatelem, koupila pětinový podíl ve firmě.
Ve firmě Touzimsky Media působí například i novinář Pavel Páral, kterého s Veverkou váže společně i jím založený společenský klub Appia, kde se za vlád Mirka Topolánka a Petra Nečase scházeli vlivné postavy českého byznysu, politici i zákulisní hráči.
Jan Veverka na sebe upozornil jako tajemník bývalého ředitele Českých drah Petra Žaludy. Proslavil ho střet s odboráři i astronomické odměny, které ve státní správě pobíral. Jeho plat činil v roce 2010 200 tisíc korun měsíčně plus další desítky tisíc na různých benefitech, jako například luxusním zdravotním pojištění a podobně. O kariéře, kterou mladý člen liberecké ODS udělal mezi byznysmany se státním majetkem, jsme psali ZDE
Z prostředí liberecké pravicové scény ale pochází další muž, který dnes bojuje za zachování billboardů u českých silnic a zejména za zachování obrovského byznysu pro jejich majitele. Je jím senátor za Liberec za Starosty pro Liberecký kraj Michael Canov. Jeho podpis pod stížností hrstky senátorů k Ústavnímu soudu je ZDE
Canov, původní profesí učitel chemie, rád vystupuje jako amatérský právník. Dnes hájí málo početnou skupinu lidí, kteří odmítají dodržovat zákon, který se snaží udělat české silnice a dálnice bezpečnější. Michael Canov, dnes v dresu Starostů, je ale bývalý dlouholetý člen ODS Libereckého kraje, stejně jako Jan Veverka, spolumajitel největší společnosti s billboardy, která je v rozporu se zákonem odmítá odstranit.
Michale Canov v minulosti rovněž vystupoval jako vášnivý obhájce severočeských kontroverzních podnikatelů s dlouhými prsty do zdejší politiky, kterými jsou například Miroslav Pelta nebo spolumajitel společnosti Syner Petr Syrovátko. Podobně se zastával i svých kolegů, kterým například právě Miroslav Pelta kupoval luxusní VIP zahraniční zájezdy v době, kdy u nich žádal navýšení peněz pro svůj klub.
Zda skutečnost, že Canov i Veverka pocházejí z jedné oblastní organizace jedné politické strany, hrála roli pro Canovovu podporu kontroverzní senátorské iniciativy, není jisté. Jisté je, že i kdyby ano, budou ji oba popírat. Nicméně fakt s jakou vášní vždy bojoval za zájmy podnikatelů, kteří vydělávají na spojení s veřejným sektorem, tomu může naznačovat.
Pravděpodobné a možné také je, že i na Liberecku, kde je senátorem, kvůli billboardům u silnic, které odmítají jejich majitelé odstranit a za jejichž setrvání u silnic bojuje i sedmnáct senátorů včetně toho libereckého, můžou dál umírat lidé.