I tuto středu jsme vyzpovídali libereckého spisovatele a novináře Jana Šebelky. Zajímal nás jeho názor na stále aktuální i opozicí kritizovaný nákup libereckého zámku, na to, zda mají učitelé dostávat od města přidáno a zabrousili jsme i do vod českého islamoklasmu, které v posledních dnech rozvířila mega aféra, když se v na pražském koupališti dovolili s dětmi koupat se muslimky v plavkách, které neodporují jejich víře i pojetí módy.
Zahrada u libereckého zámku byla po letech zpřístupněna a vypadá to, že vedení města to myslí s nákupem zámku vážně. Ozývají se ale hlasy, které tvrdí, že pro něj nemá využití, respektive že jej teprve hledá. Jak to tedy má být: má se památka jako liberecký zámek zachránit jen případě, že pro ni bude využití nebo ne?
Tomu se říká návodná otázka. Který blbec by odpověděl, že by se typická dominanta Liberce (město jich moc nemá) měla ponechat svému osudu? Snažil jsem se najít v Anopressu články z poslední doby na toto téma, ale moc jsem nepochodil. Není to zrovna námět, který by hýbal mediální scénou.
Našel jsem jen jeden, a to na webu, který má zjevně v preambuli, že Carthago (rozuměj Jan Korytář) delenda est. Mám alespoň ten dojem, když na nějaký článek z jejich produkce jednou za čas narazím. Bohužel to všechny argumenty a přesah textu často degraduje na pouhý politický pamflet. S většinou důvodů kritiky lze totiž v tomto případě souhlasit. Mělo by dát zadlužené město za zámek cirka šedesát miliónů? Je to málo, nebo hodně?
Když si odpustím poznámku o tom, kdo Liberec zadlužil (a dnes kafrá), pak má nový autobusový terminál stát 150 miliónů a nikdy se z něj dominanta města nestane. To, že by náklady na provoz zámku byly milión, je asi pravda. Také využití, o nichž se zatím mluví, plave na vodě. Sklářských muzeí je v kraji zajisté dost, kasino je podle mě pitomost na druhou a expozice dějin Liberce? Na první pohled to jako dobrý nápad vypadá, ale kdo by tam vlastně chodil? Takže se vrátím k vaší otázce. Osobně mi je úplně šumafuk, co uvnitř bude, jen ať to (proboha!) nenechá někdo kvůli politickým šarádám spadnout!
Radnice poprvé přispěla libereckým učitelům. Milion zní hezky, je to ale pár desítek korun ročně v přepočtu na jednoho. Přesto to učitelé kvitují. Má jít vedení města podobným směrem nebo to nemá smysl?
Býval jsem jednotkou negativismu. Když mi bylo dvacet, řídil jsem se slavnou větou Johna Lennona: Nevěř nikomu, komu je přes třicet. Ve svých čtyřiceti letech jsem nastoupil po pádu Berlínské zdi do svých prvních novin a rychle si osvojil pravidlo 3N: Nikomu nic nevěř, ke kterému jsem později přidal, ani sám sobě. Byla to profesní obrana vůči okolnímu světu a nebyl jsem asi sám, kdo se tak bránil. Negativismus, rozuměj odmítání kladných a vyzdvihování záporných, stinných stránek skutečnosti, se v našich končinách zabydlel a drží se nás jako lejno košile.
Na tohle jsem si vzpomněl, když jsem narazil na článek o tom, že Liberec přidá učitelům na výplaty. Jakási paní učitelka, která nechce být jmenována (jak roztomilé!) prohlásila, že to je sice nic moc, ale zaplať za to. Nicméně se trochu bojí, že to dopadne jako s jinými takovými sliby a blebleble… Narážíme na to všude. Na takové to nasrání, které Václav Havel pojmenoval blbá nálada, aniž by si uvědomil, že za ní může tak trochu sám. Ale k platům libereckých učitelů a negativismu. Snažím se s ním bojovat, a proto si myslím, že to není špatná zpráva. Zároveň jsem si vzpomněl, že jsem vlastně chtěl psát o něčem úplně jiném.
O platech učitelů se mluví dokola kolem. Prý jsou na tom (chudáčci) špatně a nikdo nechce jít za ty peníze učit. Docela tu debatu sleduji, neb jsem se ve školství šestnáct roků pohyboval a musím říci, že mi v ní chybí základní otázka: Opravdu si někdo myslí, že se vyšší platy rovnají lepšímu vzdělávání? (Takhle vypadá otrava negativismem v praxi.)
Okurkovou sezónu pročísl typicky český skandál, když se média i sociální sítě rozžhavila doběla nad tím, že se v Praze koupaly dvě muslimky v burkini, což je muslimská varianta plavek pro ženy. Své si k tomu řekli i někteří liberečtí politici? Je tohle téma do médií a nevypovídá to více o něčem jiném než o plavkách?
Za prvé bych dal slovo skandál do uvozovek. To, že se o něčem píše, neznamená, že to existuje. A naopak. A že se k tomu někteří liberečtí politici vyjadřují? Mají to těžký. Politici jsou zvláštní živočišný druh. Jen málokdo z nich umí poslat novináře někam, když mu zavolá a ptá se ho na takové ptákoviny, jako jsou zmíněné burkini. To je jedna stránka věci. Tou druhou jsou samotní novináři, kteří o těch dětských prdíkách podobné ankety dělají. Ale rozumím to, je to jednodušší, než jít mezi lidi a ptát se, jestli souhlasí s tím, že se tři stovky českých vojáků zúčastní v Pobaltí strašení Ruska pod vedením wehrmachtu a NATO. Z toho, a ne z burkin, mám fakt strach.