Mosty nás v Liberci rozdělují

Nejjednodušší je zavřít. Přestože bídný stav mostků a lávek v Liberci je vedení města už dlouho znám, nedokáže ho vyřešit jinak, než jejich uzavřením. Liberečané tak mohou  zapomenout na tyto mostky: lávku u Krajského úřadu, odbočku k č. p. 15 ve Starém Harcově, most u Obnovy –  Starý Harcov, lávka u č.p. 387 přes Nisu ve Vesci a lávku pod úřadem práce (vchod do parku u Krajského úřadu). 

 Na jak dlouho? Při liknavosti, kterou vedení radnice projevilo v souvislosti s havarijním stavem lávek a mostů v nedávné minulosti, jsou na místě obavy, že hned tak opraveno nebude. Protože ono už mohlo být…

 V roce 2015 byl totiž zřízen fond rozvoje, do kterého byly po výzvě „odpovědného“ náměstka navrženy mosty, mostky a lávky určené k opravě. Dokonce bylo vyčísleno, kolik to všechno bude stát: na opravy se počítalo se 376 miliony korun a na zpracování projektových dokumentací bylo požadováno necelých dvacet milionů. Do  tohoto fondu měly být postupně přidělovány finanční prostředky a podle důležitosti prováděny opravy tak, aby nedocházelo k drastickým opatřením, jako je uzavírání mostů, mostků a lávek.

 Jenže ani  v roce 2015, ani v roce 2016 do fondu žádné finanční prostředky přiděleny nebyly. Nemohly tudíž vzniknout projekty, a už vůbec ne opravy. Nakonec došlo i na zmiňovaná drastická opatření a mosty hrozící zřícením byly uzavřeny. 

 Město hospodařilo v roce 2015 s přebytkem. Zapomnělo snad jeho vedení na své sliby, že bude lépe a zodpovědněji pečovat o majetek města a lépe  hospodařit? Nebo zapomnělo rovnou na fond, který si samo zřídilo? Nejspíš ano, jinak si nelze vysvětlit, proč se na důležitou část své infrastruktury prostě vykašlalo. 

 A to je hodně špatná zpráva, protože podle analýzy, kterou si vedení města nechalo udělat v souvislosti s rozvojovým fondem, je přibližně 57 % mostů, mostků a lávek v Liberci ve špatném, velmi špatném a havarijním stavu! Jejich stav se nicneděláním nezlepšuje – naopak, každým rokem jsou na tom hůř a hůř.  Půjde-li to takhle dál, nebude za chvíli v Liberci kudy chodit a jezdit. Nebude to znamenat jenom spoustu naštvaných obyvatel krajské metropole, ale ovlivní to i náklady na DPMLJ, přístupnost úřadů, obrat obchodů… Ovlivní to negativně život v celém městě.    

 Shrnuto a podtrženo.

Pokud, jako odpovědný rozpočtový náměstek vím o seznamu špatných mostů a lávek, měl bych změnit rozpočtový výhled, ve prospěch naplánovaní finančních zdrojů města na opravy. Infrastruktura je srdcem města, které ovlivňuje rozvoj a dopravní obslužnost včetně podnikatelského prostředí.

V roce 2015 naše město hospodařilo s přebytkem. Vedení města mohlo vyčlenit část prostředků. Mělo postupně začít zpracovávat projektové dokumentace oprav a to od nejhorších stavebních stavů. Po zpracování projektových dokumentací a zajištění potřebných povolení, mohlo město začít postupně mosty a lávky opravovat.

 

František Gábor, městský zastupitel za TOP 09

Subscribe
Upozornit na
41 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Nechci na Ještědu nové sjezdovky, kvůli kterým by padlo 7× víc lesa než na Novou skalku. Tohle kácení ale bezohledně prosazuje provozovatel areálu, společnost
Náměstek Jiří Šolc (ANO) a primátor Zámečník (Starostové) v aktuální zprávě straší obyvatele Liberce černými scénáři kvůli zdražujícím se cenám energie. Vedení města odhaduje,
Na tiskové konferenci libereckých radních dne 17. 8. zazněly informace o několika nových plánech a záměrech. Jelikož se toto volební období chýlí ke konci,
Opozice zvedla staronové téma vlastní městské developersko/inženýrské společnosti a tak se tedy sluší na toto výsostně politické téma reagovat a vést polemiku. Myslím si,