To, co naše organizace tvrdila již před dvěma lety, stalo se skutkem. Poté, co ÚOHS potvrdil nezákonnost postupu Libereckého kraje, ten pak musel zrušit miliardovou zakázku na dopravní obslužnost. Každá voda jednou steče dolů a přes všechny urážky a útoky politiků, kterých jsme se dočkali, se ukázalo, kdo měl pravdu. Věc má ale další, neméně podstatný rozměr, který ukazuje, že s tolik proklamovanou tranpsarentností Libereckého kraje to nebude tak horké.
Celá ta přetahovaná a hra s ÚOHS, kterou předváděl Liberecký kraj, měla jeden zásadní důsledek. V celém kraji jezdily (a jezdí) autobusy za vyšší ceny, než by musely. V přepočtu a kilometr jde třeba jen o pár haléřů, ale při veškerém součtu kilometrů a hodin šlo (a jde) o desítky milionů ročně. Za celé zhruba čtyři roky, pak částka, kterou kraj zaplatil navíc přesahuje stovku milionů korun.
A vlastně tomu bude minimálně do roku 2018, protože supertransparentní rada Libereckého kraje přiklepla stávajícím dopravcům s Busline v čele zakázku v rámci jednacího řízení bez uveřejnění, takže to bude ještě o pěkných pár milionů navíc. Ač se zde cena snížila o pár haléřů, pořád to bylo znatelně méně, než kolik nabízeli ostatní dopravci.
A pokud dnes hejtman říká, že nemohli jinak, protože argumenty ÚOHS „nebyly dost silné“, nelze mu věřit ani popel a očividně jde jen o politickou výmluvu před voliči. Vždyť ÚOHS již v roce 2014 nařídil zakázku zrušit, jistě k tomu měl tedy důvody silné dostatečně. Kraj se ale odvolal a jezdit za vyšší ceny se tak mohlo i nadále. Minimálně další dva roky.
PROČ se stav protahoval, zdá se, již víme. Ale vždy je se dobré ptát i „QUI BONO?“, tedy „V čí prospěch?“. I zde je odpověď, alespoň na první pohled, jednoznačná: nejvíce profitovali stávající dopravci, kde zdaleka největší sousto si ukousla společnost Busline. Ale…
Kdo stojí za Busline? Komu skutečně patří firma která takovýmto způsobem získává zásadní veřejné zakázky a podporu? Proč ukrývá tak úzkostlivě svou skutečnou vlastnickou strukturu a proč to politici (čest výjimkám) tak rádi přehlížejí? Jak to, že vedení kraje, které se tak v médiích rádo bije v prsa, jak je nejtransparentnější široko daleko, jak zveřejňuje každou smlouvu na nákup toaletního papíru, nezajímá, KOMU ty desítky milionů ročně vlastně jdou?
Zvlášť za situace, kdy je největší příjemce zakázky prokazatelně propojen s politickými stranami (a to hned u tří ze současné čtyřčlenné koalice – konkrétně se Starosty, ODS a ČSSD) a zároveň i s podnikatelským prostředím, které má silný vliv na zdejší zákulisní politiku již roky (Busline sponzoruje hokejový klub Syneru a jablonecký fotbal Miroslava Pelty).
Odpověď může být leda dvojí. Buďto to vedení kraje i ostatní politiky nezajímá a nepovažují podobné otázky za důležité a potom je vidět, jak že ona krajská supertransparentnost je jen póza, hra a šaškování před občanem, kterého mají za blbce nebo je tu ještě jedna možnost. Vědí to moc dobře. A to by zároveň odpovídalo i na otázku první.