Hrozí dopravnímu podniku kolaps kvůli smlouvám s Busline?

Společnost Busline, která za podezřelých podmínek pro město i kraj provozuje autobusovou dopravu a je propojena s řadou zdejších politických stran, vydírá město, když po něm chce nyní 33,8 milionů za tzv.přiměřený zisk. Tvrdí to zástupci v Liberci vládnoucí Změny pro Liberec, kteří spolupráci soukromé společnosti, která historicky ukrývá své skutečné vlastníky, s veřejným sektorem dlouhodobě kritizuje. Městu navíc, díky nevýhodně napsané smlouvě, hrozí, že Busline bude muset zaplatit tzv. přiměřený zisk za každý rok, tedy více jak 300 milionů korun.

O faktuře společnosti Busline na 33,8 milionů, které firma poslala Dopravnímu podniku Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) jednalo v pondělí večer mimořádné zasedání představenstva. Nárok na proplácení tzv. přiměřeného zisku Busline zajišťuje smlouva podepsaná bez výběrového řízení politiky v roce 2009 podepsaná někdejším primátorem za ODS Jiřím Kittnerem.

Současně s touto smlouvou se stal ředitelem DPMLJ Luboš Wejnar, rovněž bez výběrového řízení. Wejnar přitom na pozici přešel přímo ze společnosti Busline a dokonce se po nějaký čas tyto funkce překrývaly. Vztahy dopravního podniku a Busline nemají obdoby po celé zemi.

33 milionů ročně na deset let

Ze smlouvy vyplývá, že Busline má každý rok nárok na úhradu tzv. přiměřeného zisku,ale díky dohodě se této položky každý rok firma vzdávala za slib, že smlouva poběží až do roku 2019. Této položky se společnost nevzdala za rok 2014 a nyní DPMLJ poslala fakturu za rok 2015, kde požaduje 33 milionů.

Nicméně díky nevýhodně sepsané smlouvě může i nyní chtít po městu tzv. přiměřený zisk za celé období 2009 až 2019. To by, vezme-li se potaz částka 33,8 milionů za rok 2015, kterou nyní Busline požaduje, bylo zhruba 330 milionů a jednalo by se o likvidační částku pro město i dopravní podnik. Ten dnes nemá ani Buslinem požadovaných 33,8 milionů.

Jen za 2014 rok zaplatilo město společnosti Busline zhruba 150 milionů korun na základě ztráty za kilometr, kterou ovšem než dopravní podnik ani město nijak možnost kontrolovat protože to Busline neumožňuje. Kritici této smlouvy ukazují na to, že město přeplácí více jak deset korun na kilometr, což je rozdíl, který se účtuje soukromé firmě na jedné straně a na straně druhé DPMLJ, tedy kase města Liberec.

Zaplatit daň a uznat fakturu?

Předseda představenstva DPML Pavel Šulc z ANO předložil na pondělním mimořádném představitelstvu dohodu s Busline, kde se dopravní podnik zavazuje zaplatit DPH z Buslinem požadované částky ve výši 4,3 milionu korun. To ale odmítají zástupci Změny pro Liberec, jelikož se obávají, že by podobný postup legalizoval nároky Busline a zhoršil tak vyjednávací pozici DPMLJ.

Představenstvo DPMLJ si zatím schválilo dvojí právní kontrolu. Jednak zmíněné dohody s Busline o proplacení DPH a jednak větší a důslednější kontrolu smlouvy s Busline a všech dodatků. Jako velice nevýhodné smlouvy s Busline přitom již označil audit, který si DPML zadalo loni.

Proč najednou společnost Busline obrátila a požaduje tzv. přiměřený zisk, který v minulosti neuplatňovala, je podle zástupců Změny pro Liberec v tom, že se město pod jejím vedením snaží o prozkoumání a předělání smluv s Buslinem a DPMLJ, které považuje za nevýhodné. Tvrdí to zejména Josef Šedlbauer, který byl odvolán z pozice předsedy představenstva, když prosazoval nezávislý audit smluv s Buslinem. Ten nakonec proběhl a smlouvy označil za krajně nevýhodné pro DPMLJ a město.

Na auditora byl přitom vyvíjen nátlak, dle jeho vyjádření, ze strany libereckých politiků, aby svá kritická vyjádření ke smlouvě s Busline mírnil. Ani toto skandální prohlášení ale nepřineslo změny v představenstvu nebo dokonce návrat Josefa Šedlbauera do pozice, ač mu výsledný audit dal v jeho kritice za pravdu.

Politicko podnikatelská síť kolem Busline

Jak naše redakce upozornila již před v minulosti, Buslinu se podařilo skrze osobní vazby, zaměstnávání politiků i místa ve svých orgánech dosáhnout pevných vazeb na většinu stran v Libereckém kraji i v Liberci. Vazby a styky na Busline prokazatelně měly a mají ČSSD, ODS, KSČM i Starostové pro Liberecký kraj. Podrobnější článek o Busline a jednotlivých politicích naleznete ZDE.

Podivný je postoj i politického nováčka, hnutí ANO. Zatímco v Jablonci nad Nisou jeho čelní představitelé jsou s Miroslavem Peltou zadobře – přední postava jabloneckého ANO Milan Kouřil létá s Miroslavem Peltou na jím placené VIP zájezdy, v Liberci je ANO v koalici se Změnou pro Liberec, která dlouhodobě pranýřuje systém kooperace Busline a DPMLJ jako netransparentní a pro město nevýhodný. Nicméně Pavel Šulc z ANO, který nahradil odvolaného Josefa Šedlbauera, rozhodně nepožaduje toliko kontroly smluvních vztahů s Busline jako ANO. Rovněž případ nátlaku na auditory v DPMLJ, který byl zmíněn na jednání libereckého zastupitelstva, zametl primátor Liberce Tibor Batthyány z ANO pod koberec.

Busline je klíčovým hráčem i na poli dopravní obslužnosti v celém kraji. V současné době pro Liberecký kraj provozuje dopravu za ceny vyšší, než které byly nabídnuty ve zrušené veřejné soutěži. Tento status quo vyhovuje stávajícím dopravcům, kde dominuje Busline. V minulosti byly na kraji vysoutěženy podezřelé zakázky jako například na dodávky nafty od narychlo vzniklé společnosti z Grenadin, kterou založil švagr Jiřího Vařila z Busline. Naftu přitom dodával samotný Busline, vysoutěžená ceny byly přitom vyšší než maloobchodní na benzínových stanicích.

Byznys Busline je v Liberci a Jablonci zaštítěn i zdejším politicko-podnikatelským syndikátem. Busline patří mezi klíčové sponzory hokejového klubu Bílí tygři Liberec, který patří zdejší známé firmě Syner a jabloneckého fotbalového týmu Miroslava Pelty. Pelta je pak předseda dozorčí rady DPMLJ a je tak v jasném střetu zájmů. Členem dozočí rady je i Jiří Kittner, jehož vazby na společnost Syner jsou veřejně známé.

 Jaroslav Tauchman

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Zastávku MHD na Tržním náměstí, jehož celý koncept souzní s plaveckým bazénem a je dílem jeho autora, slavného architekta Pavla Švancera, chce vedení města
Ve Stráži pod Ralskem má vyrůst jedna z největších průmyslových zón v České republice. Realizovat ji mají lidé ze Syneru. Jedním ze zamýšlených využití
Náš Liberec včera informoval o tom, že se vznikem nových krajských společností, které mají sloužit k provozu největší fotovoltaické elektrárny za několik miliard, nesouhlasil
Včera uplynulo deset let od obvinění hejtmana Martina Půty z korupce a zneužívání pravomocí. Hejtman vyjádřil svou nespokojenost nad délkou trvání celé záležitosti. V