V Liberci v loňském roce znatelně ubylo organizátorů podvodných předváděcích akcí, tzv. šmejdů. Jde o zjevný pozitivní důsledek aktivního přístupu radnice, České obchodní inspekce (ČOI), Městské policie Liberec (MP) a organizací pečujících o seniory, jako je třeba Komunitní středisko Kontakt. Nekalé obchodní praktiky ale na druhou stranu stále dominují zhruba polovině kontrolovaných akcí.
„Nadále platí, že nulová tolerance vůči šmejdům je pro nás dlouhodobým cílem, k němuž se propracujeme jen neustávající prevencí a represí, jimiž organizátorům podvodných akcí vezmeme chuť v Liberci působit. Na řadě konkrétních případů bylo loni vidět, že pořadatelé nechtěli riskovat problémy a raději akci sami zrušili, když viděli, že se o ně například strážníci městské policie aktivně zajímají. V tuto chvíli je to o tom, kdo déle vydrží, kdo nastaví lepší taktiku. Jednoznačně říkám, že v našem úsilí na ochranu seniorů nepolevíme,“ uvedl náměstek primátora pro školství, sociální věci, cestovní ruch a kulturu Ivan Langr.
Město začalo s ČOI a poskytovateli služeb seniorům spolupracovat loni v únoru, od poloviny roku se pak přidali i liberečtí strážníci městské policie. „V loňském roce nám v rámci Libereckého kraje konání předváděcích akcí nahlásilo 15 subjektů, což je o 8 méně než za stejné období roku 2014. Přímo jsme se v Libereckém kraji zúčastnili 27 předváděcích prodejních akcí, v jejichž průběhu jsme zjistili v 19 případech nedostatky a následně zahájili správní řízení. Za nejzávažnější zjištění považujeme zejména používání zakázaných nekalých obchodních praktik přibližně v polovině případů, neúplné informace pro spotřebitele v pozvání, porušení informační povinnosti o cenách, chybné informace o spotřebitelských právech, tj. o možnosti odstoupit od smlouvy, vrátit zboží nebo jeho vady reklamovat,“ vylíčila ředitelka ČOI pro Ústecký a Liberecký kraj Renata Linhartová. ČOI má nově v pravomoci pro získání důkazů celé jednání šmejdů nahrávat, aniž by to dopředu věděli. Šmejdi už zároveň nesmějí vyžadovat žádné peníze za prodané zboží nejen při pořádání akce, ale ani do 7 dnů od uzavření kupní smlouvy. „Končí tak období, kdy prodejci odváželi seniory k bankomatům nebo k přepážkám bank za účelem vybrání často životních úspor, které jim senioři následně předali za nákup předražených hrnců, vysavačů a dalších výrobků,“ doplnila Renata Linhartová.
Jako velmi úspěšná taktika se přitom ukazuje aktivní přístup strážníků městské policie, kteří buď hlídkují v místě konání akce, nebo poskytují součinnost ČOI v jejím průběhu. Podle záznamů MP se od 10. září do konce roku uskutečnilo v Liberci 11 prodejních předváděcích akcí. „Hned čtyři z nich ale byly ještě na místě zrušeny, čtyři pak proběhly bez závad. V jednom dalším případě při akci proběhly spory mezi organizátory a reportérkou Českého rozhlasu, která nebyla na akci vpuštěna, prodejci se k seniorům i redaktorce chovali arogantně, ale nedovolili si žádné protiprávní jednání. Ve dvou dalších případech firma prodávala předražené zboží – první z těchto akcí navštívilo 14 pozvaných lidí, ale nikdo z nich výrobky kvůli vysoké ceně nezakoupil, na druhou přišlo 47 pozvaných, uskutečnily se tu podivné praktiky při losování a následnému tlaku na převzetí první ceny s doplatkem 40.000 korun,“ referovala mluvčí MP Daniela Bušková.
ČOI i MP mají ale negativní zkušenosti i ze začátku letošního roku, kdy některé obce Libereckého kraje navštívila nová firma z Prahy. Se svými nekalými praktikami přitom předtím například uspěla v Českých Budějovicích. V Liberci tato firma zkusila štěstí dvakrát, po velkém zájmu ČOI a strážníků ale od dalšího pořádání předváděcích akcí upustila. „Přestože prodejci měli připravenu manipulativní strategii, v Liberci prakticky neměli šanci na úspěch. Při první akci mezi seniory působil okrskář městské policie a před vstupem je nabádal k obezřetnosti, údajně nikdo ze seniorů smlouvu nepodepsal, druhou akci již zrušili sami organizátoři a příchozím trhali pozvánky – patrně se tak zbavovali důkazů. Upozornění na tuto firmu putovalo po linii městských policií i do Jablonce, do Turnova a do Jilemnice,“ popsala tisková mluvčí liberecké MP Daniela Bušková. ČOI s touto firmou zahájí správní řízení.
Město Liberec se svými partnery plánuje letos šmejdům ještě více znepříjemnit život. „Obrátil jsem se na kolegy v Jablonci a Turnově, protože myslím, že stojí za to naše aktivity koordinovat, sdílet informace o podvodných firmách, protože pak tuto ostudnou část trhu zasáhneme mnohem citelněji. Rádi bychom také začali více komunikovat možnosti prevence po internetu a třeba i zveřejňovali jména firem, které již byly trestány pokutou. Hlavním cílem je samozřejmě nadále apelovat na seniory, aby na podobné akce vůbec nechodili. Ubyde-li potenciálních kupců předraženého zboží, ubyde i šmejdů,“ dodal Ivan Langr.
Pozor na nové taktiky šmejdů!
– cílený sběr osobních dat
– lákání seniorů po telefonu či SMS
– zasílání osobních pozvánek
– pronikání přímo do bytů seniorů
– sliby výher, slev a výhod při otevření nového obchodu
Tisková zpráva MML