Rada Libereckého kraje dnes na svém mimořádném jednání schválila, že vyhoví námitkám vyloučených dopravců ze skupiny ICOM a vrátí je zpět do hry o desetiletou zakázku. Uznala tak, že nabídnuté ceny jsou reálné a nejsou nepřiměřeně nízké, což byl původní důvod pro vyloučení.
Zároveň tak Rada vrací do hry i společnost Busline, která se sice neodvolala, ale který byla vyřazena ze stejných důvodů, jako ostatní firmy, a to z důvodu údajně nepřiměřeně nízké ceny. Tím jsou v klíčové oblasti východ i nadále dva dopravci a soutěž může pokračovat
Tento postup navrhovala již na dřívějším jednání rady kraje náměstkyně Zuzana Kocumová, její názor byl ale menšinový. Po jejím setkání se zástupci firmy ICOM naopak ale radní Vladimír Mastník (SLK) i hejtman Martin Půta hovořili o jejím nepřijatelném jednání, které mělo údajně zásadně ohrozit průběh celé soutěže, a to i přesto, že se toto setkání dotyčné zakázky vůbec netýkalo.
Po zveřejnění stanoviska Krajského protikorupčního pracoviště (KPKP) a medializace celé zakázky však vedení kraje v čele s hejtmanem Martinem Půtou otočili svůj postoj de facto o 180 stupňů. V tomto světle se hejtmanovo prohlášení o tom, že navrhne celou zakázku zrušit, se ukazuje jako přinejmenším ukvapené, a to zejména za situace, kolik se kolem čtyřmiliardového tendru ukazuje pochybností i podezřelých skutečností.
Nicméně ani takto radikální změna názorů zřejmě na vyloučení dopravců v desetileté zakázce neovlivní dřívější rozhodnuti, které se týká vyhlášení jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBÚ), kde jedná již pouze se současnými dopravci, ačkoliv Liberecký kraj mohl jednat i s dalšími firmami.
Radní Mastník ani hejtman Půta doposud neuvedli žádný relevantní důvod, proč do JŘBÚ na zajištění zakázky na 2 či více let, pokud bude desetiletá zakázka zrušená ze strany Antimonopolního úřadu (ÚOHS), nepřizvali i další firmy, mimo současných dopravců, v čele s firmou Busline. Ta má v kraji jezdit za nejvyšší ceny a i dříve získávala od politiků mimořádné dotace.
Konečné slovo bude mít nyní ÚOHS. Celou zakázku bohužel provází taková řada pochybení, nejasností a problémů, že není příliš pravděpodobné, že ji ÚOHS nezruší. Pokud bude zakázka ze strany ÚOHS skutečně zrušena, naplní se tak scénář, na který KPKP upozorňuje a to ten, že v klíčové oblasti východ bude i nadále jezdi Busline za ceny o několik korun na kilometr vyšší než za kolik by zde mohl jezdit jiný dopravce, pokud by soutěž proběhla standardně bez podezření na manipulace.