Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil čtyřmiliardový tendr na provozování autobusové dopravy v Libereckém kraji na příštích deset let. Podle ÚOHS Liberecký kraj například nevyhověl námitkám Bítešské dopravní společnosti, která se ale o zakázku nakonec ani neucházela. Outsourcing veřejné dopravy na Liberecku je dlouho roky závažným politickým tématem a v minulosti se kolem něj objevila nejedna podezřelá skutečnost.
Zakázku 4,074 miliardy korun může na zajištění autobusové dopravy v kraji od prosince 2014 do prosince 2024 vypsalo někdejší vedení Libereckého kraje, kde vládla ČSSD, SOS v tiché koalici s KSČM. Již tehdy se na způsob, jakým byla vypsána sesypala lavina kritika, mimo jiné i proto, jak úzké styky měla ČSSD i KSČM s představiteli jednoho z klíčových uchazečů, společností Busline.
Zástupci společnosti Busline jsou ale vstřícní i ostatním politickým stranám a zaměstnání či místo v orgánech firmy nalezli i představitelé ODS nebo Starostů pro Liberecký kraj. Busline a firmy s ním spojené na sebe v minulosti upozornily řadou podivných veřejných zakázek, jak z Libereckého kraje, tak od měst Liberec a Jablonec nad Nisou. Tématu se podobně věnujeme již několik let.
Nové vedení kraje se zakázku rozhodlo významně upravit. Například poté, když výběrové řízení napadla společnost Arriva, která u ÚOHS zakázku zpochybnila, ale neuspěla. Nicméně toto zdržení stálo Liberecký kraj rok. Jeho současní zástupci zatím upravili a dle svých slov zracionalizovali celé výběrové řízení.
Šlo například o eliminaci subjektivních kritérií při posuzování nabídek. Původně měla o vítězi rozhodovat ze 70 procent nabídnutá cena a ze 30 procent subjektivní hodnocení výběrové komise. Subjektivní hodnocení ale nová krajská vláda zastoupená Starosty a Změnou pro Liberec snížila na deset procent a rozhodující tak měla být cena.
Dnes se na miliardový dopravní tendr stěžuje Bítešská dopravní společnost, kvůli jeho údajné netransparentnosti. Tato firma se ale nakonec do tendru nehlásí. Nicméně ÚOHS jí dal za pravdu a celý tendr zrušil. Nyní je otázkou, jak to s dopravní obslužností bude dál.