Přinášíme našim laskavým čtenářům jeden příběh z dob, kdy na Libereckém kraji vládla pevná koalice ODS a ČSSD, politika byla nekonfliktní, rozdávaly se zakázky jedna za druhou a všude byl mír a klid.
Psal se rok 2006 a mediální divize společnosti Syner – Genus TV získala (opět) zakázku od Libereckého kraje, na němž byla donedávna do značné míry závislá. Jedná se jen o jednu ze zakázek z mnoha, ale stejně jako její sestřičky, i tato stojí za to.
Z televize Genus nezbylo dnes mnoho. Poté, co ve volebním roce rozjela celodenní vysílání, musela svůj provoz řádně omezit. Nové krajské vedení totiž odmítlo pokračovat ve „spolupráci“ s touto mediální odnoží Syneru (podobně jako předtím liberecká radnice za primátora Jana Korytáře), tak jako byla nastavena ve zlatých modrých a oranžovo-modrých časech.
Televize Genus a zakázky od kraje
V minulosti ovšem kraj zadával této firmě zakázky v řádu několika milionů ročně, dostávalo se mu produktů pochybné kvality a hlavně ještě pochybnějšího významu (jako například pravidelná CD jednotlivých odborů na kraji), vše ovšem bylo vždy dobře zaplaceno.
Ale vraťme se do roku 2006. V tento rok, mimo jiné, získala Genus TV zakázku na propagační materiály pro Liberecký kraj. Konkrétně výrobu propagačního DVD (+1000 nakopírovaných kusů) a CD vizitky (1500 nakopírovaných kusů). DVD obsahuje kratičké (většinou dvou až tří minutové ) videopasáže (ve více jazycích) o městech Libereckého kraje, o zdejším průmyslu, kultuře, přírodě atd. CD vizitka zajišťovala jen fotky z Libereckého kraje a texty. Cena za obojí byla necelých 881 000 Kč (včetně DPH). Z toho cca 691 000 korun DVD a zhruba 190 000 korun CD vizitka. CD vizitku Libereckého kraje si můžete stáhnout v ZIP formátu
Ovšem například v roce 2002 byly podmínky pro TV Genus ještě lepší, tehdy stálo 1000 kopírovaných kusů CD celých 750 000 Kč. – viz smlouva o dílo z roku 2002.
Předražení o 100% v porovnání s konkurencí
Nedalo nám to a šli jsme se zeptat odborníků. Oslovili jsme dva profesionály, kteří se v Liberci grafice a multimédiím věnují dlouhé roky. Oba shodně potvrdili, že minimálně v případě z roku 2006, by například u CD vizitky mohla cena být minimálně o polovinu nižší a stejně by to pro ně byla (v tu samou dobu) fantastická a nevídaná zakázka. O kvalitě se vyjádřili tak, že to radši nechtějí komentovat …
Překladatelská firma nám potvrdila, že překlad textů se odehrává (stejně jako v roce 2006) zhruba v rozmezí 300 Kč na jednu normostránku, což jednotlivé videopasáže často ani nedosahují. Náklady na DVD mohly stát u renomované celorepublikové firmy s pobočkou v Liberci kolem částky v řádech tisícikorun. Kdo někdy (i v roce 2002 nebo 2006) kopíroval CD nebo DVD ví, že pořízení kopie z originálu představuje a představovalo korunové položky.
Zakázky na propagační materiály (CD,DVD) tvoří jen zlomek toho, co v minulosti mediální divize S group holding (dříve Syner) dostávala z kraje formou veřejných zakázek. Celkově to v posledních letech tvořilo číslo, které se pohybovalo mezi pěti až šesti milionům korun, a to každý rok. K tomu je připočítat částku v řádu několika stovek tisíc (většinou kolem 750 tisíc, rovněž ročně), kterou Genus získával z kanceláře primátora Liberce, když jím byl Jiří Kittner z ODS. Ten navíc figuroval při vzniku Genus TV v hlubokých devadesátých letech.
Jak se podniká „po Synerovsku“
Proč o tom všem píšeme? Ze dvou důvodů. Jednak jsme přesvědčeni, že podobné případy ukazují, jak, proč, komu a za co se v minulosti na Libereckém kraji zadávaly veřejné zakázky. Argument, že nejde o zásadní částky, neustojí, protože byly:
- v součtu nikterak malé
- pravidelné
- i oceány skládají se z kapek.
Za druhé jsou to právě média firmy Syner, které dnes v upadlé podobě opakovaně útočí na neziskový sektor, který obviňují, že čerpá peníze z veřejných zdrojů. I tento malý příklad ukazuje, že neziskovky mají za velkými lobby napojenými na politiky stále co dohánět.