Kontrola dotací na revitalizaci městských lázní, která proběhla na náš podnět (Jana Korytáře a Jaromíra Baxy), provází zásadní pochybnosti. První dva posudky, které nechal vyhotovit Úřad regionální rady NUTS II Severovýchod, konstatovaly ve shodě s podnětem předražení této stavby v průběhu výběrového řízení cca o 30 až 50 mil. Kč. Třetí posudek, který byl zpracován na základě žádosti vedení Liberce naopak „překvapivě“ tvrdí, že cena odpovídá ceně v místě a čase obvyklé.
Závěry posudků se liší zejména proto, že třetí posudek nevycházel z tržních cen, ale cen tabulkových, které vypracovává právě společnost URS Praha. Tržní ceny za stavební práce se v době výběrového řízení pohybovaly cca 30% pod tabulkovými cenami používanými společností URS.
ÚRS Praha (pobočka Brno), zpracoval v lednu letošního roku nikoliv znalecký posudek, ale to, co sám nazývá jako „Podrobný kontrolní položkový rozpočet u projektu Revitalizace městských lázní na galerijní objekt“. Závěrečný jednostránkový výstup konstatuje že: „celková nabídková cena je o 1,51% nižší s porovnáním s „cenou srovnávací“ a odpovídá tak ceně v místě a čase obvyklé.
Proč se třetí posudek liší od dvou předchozích
To je v rozporu s tvrzením obou předchozích posudků i všeobecně známou skutečností, že v době výběrového řízení na tuto akci se stále klesající tržní ceny stavebních dodávek pohybovaly cca 30% pod „srovnávacími“ cenami produkovanými při použití kalkulačních programů firmy URS Praha a.s. Je tedy zřejmé, že cena stavby ve výběrovém řízení zaměřeném na nejnižší cenu, nemohla být vysoutěžena v cenové hladině podle URSu, ale podle aktuální situace na trhu.
Na webu společnosti URS je přitom v oddíle rozpočty i tato informace: „Cenová nabídka na realizaci stejné stavby se může výrazně lišit.“ K tomu dodáváme, že přesně to tvrdíme a že nejlepší cenovou nabídku lze získat právě v otevřeném výběrovém řízení, nikoliv na základě tabulkových cen společnosti URS, které jsou pouze vodítkem pro sestavení předběžného rozpočtu.
Z hlediska principu hospodárnosti je tzv. posudek URSu zjevným nesmyslem, protože ÚRS Praha a.s. ústy své brněnské pobočky prohlašuje svoje tabulkové teoretické ceny za ceny obvyklé, tedy tržní.
Vyžádali jsme si k této věci podklady od ředitele Úřadu regionální rady pana Vašáka, který nám také na přímou otázku potvrdil, že město není v žádném případě kryté pro budoucí kontroly, například z ministerstva financí, které mohou tuto zakázku zpochybnit, právě na základě prvních dvou posudků. Příliš mnoho důvěry nevzbuzuje ani fakt, že kontrola u takto významné zakázky neproběhla na úrovni celého úřadu, ale pouze na úrovni regionálního pracoviště. Stále je tu proto velké riziko, že v budoucnu může město tuto dotaci vracet, jak to hrozí či se přímo již děje u některých dalších projektů realizovaných v ČR z dotací EU.
Malá rekapitulace:
Úřad regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod přidělující dotace, nechal vypracovat v loňském roce dva znalecké posudky. První konstatoval předražení stavby v průběhu výběrového řízení o 30 až 50 mil. Kč a to nesprávným nasazením očekávané ceny (přes 300 mil. Kč). Druhý konstatoval předražení stavby v průběhu výběrového řízení rovněž o podobné částky.
Město Liberec si vyžádalo další posudek na cenu stavby a to od společnosti ÚRS Praha a.s. ÚRS Praha a.s. je původně státní podnik který vydával za minulého režimu celostátně platné ceny stavební dodávek a prací, a v současné době, kdy platí ceny smluvní, je vydavatelem počítačových programů pro oceňování staveb teoretickými cenami.