Audit soukromé společnosti FINAUDIT s.r.o., který si zadal liberecký dopravní podnik (DPMLJ), označil desetiletou smlouvu se společností Busline, která byla uzavřena bez výběrového řízení, za pro něj výhodnou. Smlouvu kritizovala Změna pro Liberec. Té se nelíbilo, že za deset let zaplatí dopravní podnik společnosti Busline 370 milionů korun. Auditoři se nakonec v některých argumentech přiklonili k postojům dopravního podniku.
V auditu se říká, že kdyby provoz zajišťoval dopravní podnik sám, byly by jeho náklady ještě vyšší, mimo jiné by musel za 225 milionů korun nakoupit nové autobusy a zaměstnat další řidiče. Návratnost takové investice by podle auditorů pak byla 26 let.
S tím ale nesouhlasí opoziční zastupitel a člen dozorčí rady DPMLJ Josef Šedlbauer: „Ve skutečnosti DPMLJ nové autobusy k dispozici má a téměř žádné další by pro Liberec kupovat nemusel: třináct autobusů DPMLJ s pohonem na CNG využívá v Jablonci společnost BusLine za naprosto netržních podmínek.“ K přehodnocení pronájmu autobusů značky Tedom, které si od dopravního podniku pronajímá Busline vyzývá pak i samotný audit.
Argumentem, že by DPMLJ musel nakoupit nové autobusy a zaměstnat další řidiče v hodnotě 225 milionů korun, zdůvodňují auditoři částku 54 Kč za kilometr, která by podle nich odpovídala relevantní sumě za situace, že by si dopravní podnik zajišťoval celý provoz sám. Dnes dostává Busline, který obsluhuje 40% všech linek MHD v Liberci, od dopravního podniku v průměru 45,76 koruny za kilometr, zatímco DPMLJ provozuje své komerční linky k libereckým obchodním centrům za 33,20 koruny.
Nad interpretací čísel z auditu se pozastavil i Jaromír Baxa ze Změny pro Liberec: „Tabulka přiložená k vlastnímuauditu jasně ukazuje, že bez Busline by náklady na kilometr byly nižší o více jak dvě koruny. A to dokonce za předpokladu, že by dopravní podnik nakoupil 24 nových autobusů (13 ale má v Jablonci), na žádný nedostal dotaci (dotace na tyto nákupy normálně jsou), vzal si na to úvěr a platil úroky, a ještě by intenzita využití autobusů stále zůstala cca 10% pod úrovní let 2010/2011.“
Podle auditorů ovšem zjištění získaná v průběhu auditu nasvědčují tomu, že smluvní vztahy mezi DPMLJ a BusLine nepředstavují vyvádění majetku ze společnosti, a nedochází ani k poskytování plnění bez adekvátního protiplnění.