Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se rozhodl vstoupit do soutěže o čtyři miliardy vypsané Libereckým krajem na provoz autobusů v kraji. Podnět ke správnímu řízení podal jeden ze zájemců o zakázku a její vypsání se prodlouží do doby po krajských volbách nebo úplně zruší. Tendr je dlouhodobě kritizován za to, že byl ušit na míru společnosti BusLine. Dlouhodobě jeho realizaci ještě před volbami prosazovali zejména ČSSD a KSČM.
Ačkoliv představitelé Libereckého kraje považují kritéria výběrového řízení ještě za velmi mírná, nemálo opozičních politiků i dalších uchazečů s tím souhlasí. Tendr navíc podle kritiků ruinuje i ČSAD Liberec. Rychlé vypsání tendru a jeho ukončení ještě před krajskými volbami prosazovali zejména sociální demokraté, ovšem za podpory KSČM a souhlasu ODS. Outsourcing veřejné dopravy v Liberci i na kraji prováděný skrze BusLine zase dlouhodobě kritizují zástupci Změny pro Liberec a Starostů pro Liberecký kraj.
Podle kritiků vypsaný tendr diskriminuje zejména nové dopravce. Ti musí se prokázat, že si na území kraje sehnali potřebné zázemí a také mít v době podání nabídky zajištěné autobusy, alespoň smlouvami o smlouvách budoucích. A to i za situace kdy ještě nevědí, zda vyhrají. Tendr rovněž podle představitelů ČSAD Liberec plánuje převést třetinu tras ČSAD na nového dopravce.
Jednatelem společnosti BusLine a její klíčovou postavou je Jiří Vařil, který má výborné vztahy nejen s libereckou ČSSD, ale i ODS a komunisty. Zatímco v Jablonci nad Nisou byl ještě letos členem dopravní komise rady se souhlasem ODS, na kraji je členem výboru dopravy, ovšem za KSČM. Mediálním a PR poradcem BusLine byl zase PR pracovník liberecké ODS a žurnalista firmy Syner Zdeněk Soudný.
I v samotném Liberci má společnost BusLine s místním Dopravním podnikem měst Liberec a Jablonec nad Nisou (DPMLJ) velice vřelé vztahy. Ředitelem DPMLJ byl bez výběrového řízení jmenován Luboš Wejnar, který přišel právě ze společnosti BusLine. Více než polovinu autobusových linek dopravního podniku provozuje společnost BusLine. S BusLinem jsou uzavírány tendry na deset let bez výběrového řízení, BusLine si účtuje vyšší ceny za kilometr než si účtuje samotný dopravní podnik, BusLine využívá prostory a nejmodernější vybavení DPMLJ.
V případě, že by tendr Libereckého kraje skutečně vyhrál BusLine, kraj by miliardové částky posílal kamsi do Karibiku. Tosoučasné představitele Libereckého kraje ovšem nijak neznepokojuje. Společnost Silnice LK, kterou nedávno založil Liberecký kraj a figurují v ní jména libereckých sociálních demokratů (Martin Sepp, Lukáš Martin), má na svědomí ovšem další podivný tendr. Zakázku na dodávku nafty a benzinu do jejích aut v hodnotě 575 milionů korun vyhrála společnost Movi Oil, která vznikla doslova pár dní před vypsáním zakázky. Její majitel v minulosti působil ve firmě rovněž s Jiřím Vařilem z firmy BusLine.
s využítím médií Jaroslav Tauchman