O novinářích, pseudonovinářích, životě pod Ještědem i sněhu na něm

Týden v Libereckém kraji je tiskovina, která je zdarma k dostání každých sedm dní na nejrůznějších místech Libereckého kraje. Vydává jí Genus TV, mediální společnost založená firmou Syner. Šéfredaktorkou Týdne v Libereckém kraji a zároveň ředitelkou Genus TV je paní Alena Roubalová.

Paní šéfredaktorka píše do Týdne v Libereckém kraji pravidelné sloupky, které se každý pátek, tj. v den vydání, objevují na přední straně tohoto týdeníku.

V předposledním vydání ze dne 25. ledna se autorka těchto sloupků rozplývala nad sérií článků v Hospodářských novinách, které jako nejlepší místo k žití označovaly Liberec. Paní šéfredaktorka si nicméně vzala na mušku média a vyčetla jim, že se tato informace dostatečně pozitivně neodrazila v médiích, že byla dokonce zpochybňována a ba co víc, dokonce konfrontována s prý pomýlenými reáliemi. Dále si je paní Roubalová jistá, že kdyby tato informace byla obrácená, pak by se teprve spustila jedovatá mediální smršť, nejrůznější novináři a pseudonovináři by brousili svůj žlučovitý ostrovtip a jistý nejmenovaný portál by se zaradoval nad tím, že má opět materiál pro své štvavé články. Jenže to u prý u tak jednoznačně pozitivní informace, kterou výzkum Hospodářských novin nejde….

To o týden později zase paní Roubalová s budovatelským nadšením volá po tom, aby se na Ještědu skákalo stůj co stůj, sníh ne sníh. Jako kdyby na tom záležel osud města a jeho obyvatel. Vždyť jde přeci o dobré jméno Liberce, sport a bůhví co ještě..

Jelikož si myslíme, že je ve sloupku paní šéfredaktorky je zmíněn právě náš web ( a zde je nám jasné, že uslyšíme neméně ostrovtipné rčení o potrefených husách ), chceme tomuto věnovat náš komentář. Nicméně hlavním důvodem je, jakým způsobem se v místních médiích tvoří realita. Navíc v médiích, která patří pod křídla firmy, proti jejímž majitelům je vedeno trestní řízení v souvislosti s korupční aférou, firmy, díky jejímuž diskutovanému propojení na místní vedení města se Liberci dostalo tolik nelichotivých přízvisek.

Když paní šéfredaktorka píše o výzkumu ( dosti povrchnímu nebo alespoň povrchně prezentovanému výzkumu ) v Hospodářských novinách, proč také nezmíní druhou stranu mince? Kde se v jejím sloupku dočteme pasáže z tohoto článku, kde se tvrdí, že „Transparency International dlouhodobě označuje Liberec za nejzkorumpovanější město v zemi. Upozorňuje, že z několikamiliardových zakázek radnice vedené ODS získává podezřele mnoho stavební holding Syner – jen za léta 2000 až 2005 to bylo skoro 40 procent všech zakázek“( citace z příslušného článku Hospodářských novin – pozn.red.)?
Nebo, že Liberec je sice brán za úspěšné město, ale „jeho vedení je už ale roky v podezření z klientelismu. Velké zakázky od radnice tady totiž velmi často dostává místní stavební firma Syner. Její dva šéfové jsou nyní souzeni pro korupci.“( opět citace z příslušného článku Hospodářských novin – pozn.red.)?
Nikde také v článku paní šéfredaktorky Roubalové nenajdete ani zmínku o beznaději obyvatel Liberce, kteří si myslí, že podobu svého města neovlivní a ani nemůžou, protože je vše dopředu jaksi „nalinkované“, stejně tak o nechuti a odporu k současné brutální výstavbě nákupních center ve středu města ani zmínka…A přitom je toto vše, rovněž jako zmiňované citace, součástí stejného článku ( respektive souboru článků ), ze kterého paní Roubalová čerpá pro svůj sloupek.

Stejně tak v druhé zmiňované glose paní ředitelky Genus TV by jste marně hledali jakýkoliv závan pochybnosti nad připravovanými megalomanskými akcemi. Natož pak alespoň náznak otázky, zda za současnou „honbou za sněhem“, nestojí jen a jen vidina zisku pro úzký okruh zainteresovaných a to že je ten důvod, proč se tyto, pro ne nepodstatnou část veřejnosti zbytečné, akce pořádají. A že jedněmi z hlavních, kdo budou z připravovaných akcí prosperovat, budou někteří místní politici a političky, kteří si hezky včas a dobře dopředu informováni, spolu s ostatními spekulanty, nakoupili patřičné pozemky ve Vesci i jinde, které pak ovšem s výrazným ziskem prodali zpět.

Účelový výběr nebo naopak záměrná absence faktů, budovatelsky nadšený či útočně nenávistný, ostrakizující slovník. Takové jsou artefakty komentářů, které doprovázejí hlavní stranu Týdne v Libereckém kraji, týdeníku, který se tváří jako nezávislý a zdejším obyvatelům poskytující objektivní informace. Přitom jde o součást komerčního impéria, která plní, z hlediska obchodní strategie jistě důležitou, PR propagandu. Marketingový plán by ale neměl být předkládán jako novinařina. Ani jako pseudonovinařina.

Jaroslav Tauchman

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Převolební zákony v Libereckém kraji jsou skutečně železné. Na posledním předvolebním jednání zastupitelstva schválili politici Libereckého kraje nákup horského hotelu na Ještědu. Podobný slib
Náš Liberec v týdnu informoval o podmínkách, za jakých si město pronajímá od SYNER Group prostory pro úředníky v jejím sídle S Tower. Ačkoliv
Příležitost, jak shánět evropské peníze a opravovat a stavět z nich městské byty pro Liberečany, za posledních let trošku usnula. O nápravu se nyní
Liberecký kraj znovu deklaruje svou snahu o záchranu horského hotelu a vysílače na Ještědu. Nicméně se tak děje zpravidla před volbami a výsledek