Před několika dny vydal bývalý nejbližší spolupracovník hejtmana Martina Půty, jeho bývalý náměstek pro veřejné zakázky, investice a dopravu a někdejší šéf Starostů pro Liberecký kraj závažné prohlášení. Reagoval v něm na výroky hejtmana Půty, který ho opakovaně označuje za součást "dopravní mafie". Některé výroky Marka Pietera nám přišly tak zásadní, že jsme ho požádali o rozhovor. Souhlasil a celkem otevřeně se rozhovořil o zákulisí v dopravě, o veřejných zakázkách na kraji, o roli hejtmana Půty, který se dnes tváří, že "bojuje s mafií" i o jeho způsobech vládnutí na kraji, ale i u Starostů.

Vydal jste celkem závažné prohlášení, ve kterém reagujete na současná obviňování Vaší osoby ze strany hejtmana Půty. Přitom není to tak dlouho, co jste s Martinem Půtou byli, omlouvám se za ten výraz, “jedna ruka“. Co Vás tedy k takto zásadnímu kroku přimělo?

Vždycky jsem se snažil být loajální a navíc jsem se chtěl po odchodu z vedení kraje a vypršení mandátu zastupitele od zdejší politiky odstřihnout. I teď jsem hodně váhal. Ale nechat dál bez povšimnutí všechny ty útoky a urážky, to by vypadalo, že s tím souhlasím. Pan hejtman dnes mluví o tom, jak se se mnou lidsky i profesně rozešel. To je pro mě opravu velké zklamání, po všem, co jsem na kraji udělal v oblasti investic, ekonomiky a průhledného hospodaření.

Ve svém prohlášení píšete, že hejtman většinu svých kroků v oblasti (nejen) dopravy přímo řídil. Dnes ale vystupuje jako překvapený až udivený ze situace v dopravě. Je teda tato jeho role nebo póza nepravdivá?

Každý kdo zná přístup Martina Půty k řízení lidí mi dá za pravdu, že je velmi autoritativní, u všeho chce být  a o všem chce rozhodovat. U důležitých zakázek to platí dvojnásob, ať už se jedná o stavby, nebo třeba o veřejnou dopravu. Podobné je to u chodu Starostů pro Liberecký kraj. Takže pokud dnes tvrdí, že se něco dělo za jeho zády a bez jeho vědomí, tak to zkrátka není pravda. Sám jsem se s ním o důležitých věcech vždy radil a o všem ho informoval, jak z pozice náměstka pro ekonomiku a poté i pro dopravu, tak tehdejšího předsedy SLK.

 

Jak jsme zmínili, hejtman Vás dnes označuje jako jednoho z politiků, který je součástí „Vařilovy mafie“ v dopravě. V této souvislosti se například zmiňuje Vaše účast na již legendárních fotbalových zájezdech. Když se tyto informace před pěti lety objevily, hejtman Půta Vás ještě bránil, dnes se v zákulisí povídá, že o Vašich účastech na těchto zájezdech, které organizovali podnikatelé Miroslav Pelta a Jiří Vařil, věděl…

Na zájezdy jsem byl pozván jako fanoušek FK Jablonec a hejtman o tom zkrátka vědět musel. Navíc si nemyslím, že by zrovna Martin Půta sám nikdy nebyl na žádném podobném sportovním zájezdu.

 

Proč jste tam tedy jel?

Fotbal mám jako spousta lidí rád už od dětství a dokonce jsem ho i aktivně hrál. Navíc měl Liberecký kraj v té době problémy s antimonopolním úřadem, který mu opakovaně blokoval desetileté zakázky na zajištění autobusové dopravy. Měl jsem od Martina za úkol potkat se s panem Rafajem a zkusit ho přesvědčit, aby argumentům kraje vyhověl. Viděli jsme se několikrát v Brně a také na tom zájezdu. Musím říct, že mě pan Rafaj jednoznačně odmítl.


Pozornému diváku neunikla ani proměna vztahů mezi hejtmanem Půtou a společností BusLine, konkrétně podnikatelem Jiřím Vařilem, který je označován za šedou eminenci autobusové dopravy nejen na severu Čech. Vy jste podle Půty fungoval jako otevřená Vařilova spojka ve vedení Libereckého kraje. Co na to řeknete?

Určitě bych nedával rovnítko mezi pana Vařila a společnost BusLine. Tu vlastní pan Vyskočil a kdykoli jsem jednal s BusLine, jednal jsem právě s ním. Pokud jde o pana Vařila, mohu říct, že se kvůli svým kauzám postupně stal natolik kontroverzní, že se od něj všichni veřejně distancují. To ale neznamená, že se s ním v minulosti nescházeli. V době, kdy jsem byl náměstkem pro dopravu, byl pan Vařil členem dopravního výboru. Takže ano, znám ho a on zná mě. Stejně jako se s ním zná naprostá většina politiků v Libereckém kraji, a to prakticky ze všech politických stran.

 

A jaký byl vztah Půta/Vařil, respektive jeho proměny?

To je otázka na pana Půtu a pana Vařila, to mi nepřísluší komentovat.

 

Vraťme se ještě k ÚOHS a jeho šéfovi, Petru Rafajovi. Dnes je hejtman Martin Půta jedním z jeho nejhlasitějších kritiků. Opakovaně navrhuje například jeho odvolání. Kdo ale dění kolem dopravy v Libereckém kraji sleduje, tak ví, že tomu ještě nedávno bylo jinak. Kdy se podle Vás situace změnila?

Každý spolupracovník pana hejtmana vám potvrdí, že špatně snáší, když mu někdo oponuje. Takže pokud antimonopolní úřad v něčem rozhoduje jinak, než jak by si přál, automaticky ho zapojí mezi síly zla, do mafiánských chobotnic a podobně.

 

K výraznému rozkolu mezi Vámi a hejtmanem došlo ohledně zřízení vlastního dopravce, který byl podle hejtmana ustanoven proto, aby kraj nemohli vydírat soukromí dopravci a aby jezdil levněji. Minimálně to druhé se zatím moc nepovedlo. Můžete osvětlit svůj postoj.

Nikdy jsem nevěřil, že zřízení vnitřního dopravce bude pro kraj výhodné. Ať dnes hejtman o veřejných zakázkách říká cokoli a mluví o jejich manipulaci, faktem je, že soukromí dopravci v ostatních oblastech kraje jezdí za podmínek, které jsou pro kraj mimořádně výhodné. To vám mezi čtyřma očima potvrdí i hejtman. Dnes jezdí vnitřní dopravce za ceny, které jsou o několik korun na kilometr vyšší, a to má v průměru starší autobusy a jednodušší terén. Kde je tedy ta úspora a výhoda pro kraj? Buď veřejná doprava nikdy nebyl tak skvělý byznys a kraj dostával od soukromých dopravců za své peníze dobrou službu, nebo snad zisky vnitřního dopravce využívá někdo jiný?

 

Na včerejší tiskové konferenci kraje Vás pan hejtman Půta opět označil za člověka, který je odpovědný za nákup předražené nafty pro Silnice LK. Sám hejtman říká, že je "překvapený a zklamaný" z toho, jak se pohonné látky nakupovaly, byť se dá lehce dokázat, že to věděl a toleroval celých 8 let. Váš nástupce, dnešní hejtmanův náměstek pro dopravu, pan Sviták také označil Vaše vyjádření, že jste Silnicím LK nabízel výhodnější nákup nafty a benzinu skrze burzu za "nehoráznou lež až drzost". Můžete i toto nějak okomentovat?

Za celou dobu své funkce jsem nedostal žádnou negativní informaci od dozorčí rady směrem k vedení společnosti a na radě kraje se vždy projednával dobrý výsledek hospodaření této společnosti. Mohu naopak potvrdit, že jsem inicioval jednání s vedením společnosti a dosáhl i snížení jednotkových cen za různé výkony Silnic LK pro Liberecký kraj.

Mohu nadále jen zopakovat, že jsem hejtmanovi, náměstkovi za dopravu a generálnímu řediteli Silnic LK nabízel zajištění nákupu pohonných hmot na komoditní burze. Ostatně i zástupci komoditní burzy byli přítomni jednání ve společnosti Silnice LK. Nákupy na komoditní burze jsou jednak v souladu se Zákonem o zadávání veřejných zakázek a za druhé jsou nejvíce efektivním nástrojem k dosažení nejvýhodnější ceny a kvality pohonných hmot. Tak například v letošním roce již nakupují Technické služby města Jablonec nad Nisou.

Bohužel mi bylo od vedení společnosti řečeno, že je nejdříve potřeba zajistit pořízení či převod úložišť (čerpacích stanic) a díky smluvním vztahům je to zatím v řešení. To je i důležitá podmínka pro možný nákup na komoditní burze.

Za mého působení ve funkci náměstka se ve společnosti Silnice LK zadal audit a bylo i vyhlášené výběrové řízení na generálního ředitele společnosti, které jsem sám inicioval. Na základě jeho výsledku jsem žádal o opakování tohoto výběrového řízení, ale hejtman chtěl potvrdit stávající ředitele což se i na jednání rady stalo (na konci roku 2017 se skutečně stal znovu ředitelem Silnic LK dnes hejtmanem kritizovaný a odvolaný Petr Šén - pozn.red.).

 

Vraťme se ještě k Vašemu prohlášení. Píšete v něm docela závažnou věc, která, pokud by se potvrdila, byla za hranou zákona a aspoň v normálních demokraciích by vedla k odstoupení politika z funkce. Mám na mysli to, že hejtman Půta údajně disponuje policejními spisy na jednotlivé lidi a používá je proti nim. Je to závažné obvinění, ale koresponduje to například s tím, jak se měl chovat ve své vlastní korupční kauze, kde využíval služeb soukromého informátora k získání kompromitujících materiálů na své koaliční partnery. Řeknete k tomu více?

Popravdě nevím, jak je možné, že jakýkoli politik může mít k dispozici odposlechy nebo texty cizích obvinění. Nebo je dokonce ukazovat cizím lidem. Někdy to vypadá, že Martin věděl dopředu, kdo bude z čeho obviněn. Třeba má ale díky svému postavení jen hodně dobré kontakty u policie.

 

Děkuji za rozhovor

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;