Liberci chybí peníze, ale hlavně odvaha a vize jeho vedení. „Rozpočet Liberce na rok 2020 zaujme jen tím, jak úplně se liší od prohlášení koalice Starostů, ANO a ODS o zeštíhlování magistrátu, provozních úsporách a důrazu na investice. Rekordně narostl rozpočet na provoz úřadu a na městskou policii. Škrtnuty jsou jen peníze na dětská hřiště, parky a veřejnou zeleň a v rozpočtu nejsou ani peníze na spolufinancování už z minulého období rozjetých projektů stavby městských bytů“, shrnuje Josef Šedlbauer

Rozpočet v číslech

2 miliardy: daňové příjmy

Mezi lety 2015 až 2020 narostly daňové příjmy Liberce o 48%, v absolutních číslech o 653 milionů.

100 milionů: splátka dluhů

Po roce 1989 město vlastnilo velkou část bytů a pozemků. Jejich rozprodáváním získávalo kolem 300 milionů ročně do rozpočtu navíc. Na tyto peníze si město zvyklo a používalo je zčásti i na svoje provozní výdaje. Když už nebylo co prodávat, město si začalo půjčovat. Dluhy narostly postupně až ke dvěma miliardám v roce 2010, kdy se přelily do jednoho dluhopisu. Do roku 2025 bude splacena jen polovina - jedna miliarda.

120 milionů: úroky

Platíme dvou až trojnásobné úroky než je běžné. Hlavním důvodem je úrokový swap, což je vlastně sázka na budoucí úroky, kterou v roce 2010 uzavřel tehdejší primátor Jiří Kittner bez vědomí zastupitelstva. Toto jediné rozhodnutí stojí město přes půl miliardy!

280 milionů: příspěvek pro DPMLJ

Město posílá dopravnímu podniku o 80 milionů víc než v roce 2015 (růst o 40%). Důvodem jsou stoupající mzdy, ale také to, že dopravní podnik přišel zatím o 125 milionů kvůli možnému trestnému jednání bývalého vedení a nevýhodným smlouvám s BusLine. Tato suma bude ještě narůstat. BusLine až do policejního zásahu v roce 2018 držela v DPMLJ široká koalice Starostů, ANO (později ex-ANO), ODS, ČSSD a KSČM.

270 milionů: mzdy

Náklady na mzdy na magistrátu vzrostly od roku 2015 o 85%. To je růstový rekord.

77 milionů: Městská policie

Další rekord, tentokrát v tempu růstu nákladů městských organizací. Od roku 2015 zvýšení o 56% (o 28 milionů).

720 tisíc: Liberecký magazín

Jedna z položek, kterými si vedení města kupuje vlastní propagaci. Tato konkrétně pro televizi RTM plus.

2,5 milionu: fond pro opravy a vybavení veřejné zeleně a prostoru

Rekordní pokles, z 16 milionů v předchozích letech. Procenta raději nepočítejte. Dětská hřiště, parky a veřejná zeleň jsou pro současné vedení města nepodstatné.

43 milionů: sociální bydlení

Tyto peníze na již z minulého období rozjeté projekty výstavby městských bytů v rozpočtu nejsou.

Jaký obraz dávají čísla o finanční kondici a výhledech Liberce?

  1. Potápí nás nejen dluh, ale i katastrofálně špatná rozhodnutí v minulosti, jako např. úrokový swap nebo masivní prodeje bytů, a také nevýhodné smlouvy s politickým krytím, jako jsou smlouvy s BusLine v dopravním podniku.
  2. Nedaří se udržet pod kontrolou růst výdajů na provoz města, který spolkne prakticky všechny příjmy. Totéž platí o růstu nákladů některých městských organizací, jako je např. Městská policie.
  3. Nově připravované investice jako úpravy skokanských můstků na Ještědu nebo úpravy tunelu pod tratí u Arény jsou nahodilé, politicky protlačené, bez většího smyslu pro město. Na údržbě a rozvoji veřejného prostoru roste vnitřní dluh.

Jak z toho ven?

Náprava nevýhodných smluv je mnohdy běh hlavou proti zdi, ale je nutné ji udělat. Změně se v minulosti podařilo zlepšit pozici města vůči Teplárně, což vedlo ke snížení ceny tepla pro obyvatele. Současné vedení bohužel nepokračuje. V dopravním podniku se nám povedlo zastavit další poškozování města, důsledky politického krytí BusLine si ale ještě nějakou dobu poneseme.

Před pár lety jsme za Změnu v radě města prosazovali personální audit a následnou reorganizaci a zeštíhlení magistrátu. Neprošlo přes ex-ANO a I. Langra. Současné vedení města a primátor mají všechny trumfy v rukách, jde jen o odvahu takový krok udělat. Totéž platí pro převod alespoň jedné městské organizace s nadměstským významem, např. divadla, na Liberecký kraj. Kdy jindy má šanci něco takového projít než teď, když ve vedení města i kraje sedí stejná politická uskupení s dominantními Starosty.

Větší investice můžeme dělat jen s pomocí dotací. V předchozích letech se to dařilo, současné vedení převzalo desítky rozběhnutých projektů především na opravy škol, školek, sociálního bydlení. Oddělení získávání dotací však bylo zrušeno, stejně jako některé už připravené projekty.   

Investice z prostředků města by měly jít na věci, které v poměru nákladů a výnosů nejvíc přispívají ke kvalitě života ve městě. Zeleň, dětská hřiště, živá kultura.

Tisková zpráva Změny pro Liberec

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;