100 dnů bývá považováno za první milník každé vlády - je to dostatečně dlouhá doba na to, aby nová koalice ukázala, co umí a jakým stylem chce a bude vládnout.

Podařilo se:

1. Bazén. Oceňujeme snahu zreálnit a přehodnotit megalomanský projekt připravený exprimátorem Batthyánym. Zatím ale nebylo předloženo funkční řešení, pracovní skupina se nesešla a možnost rekonstrukce bazénu na Františkově se vrátila jen díky nátlaku veřejnosti.

2. Rekola. Ačkoliv Starostové projekt sdílení kol velmi kritizovali, je dobře, že ve chvíli, kdy jsou sami ve vedení, uznali jeho prospěšnost a oblíbenost. Takže bude pokračovat a ještě se rozšíří.

3. Hlavní architekt. Primátor J. Zámečník přivedl na radnici architekta Jiřího Janďourka jako svého poradce. V budoucnu by pod sebou měl mít tým mladých architektů a dostat na starosti péči o vzhled města. Tedy vlastně to, co by všude jinde dělal člověk s názvem funkce “hlavní architekt”. Doufáme, že v budoucnu bude jeho pozice posílena a i Liberec získá regulérního hlavního architekta.

4. Snaha řešit situaci v okolí terminálu Fügnerova. Považovali bychom za dobré doplnit posílení represe např. o zkvalitnění veřejného prostoru a o zřízení nízkoprahového klubu přímo v terminálu nebo v jeho nejbližším okolí.

5. Nové vedení města se nehádá na veřejnosti. Po minulé koalici je to velký pokrok, mnoha lidem může i stačit...

Nepodařilo se:

1. Terminál. Příprava projektu se napřed zastavila, chvíli to vypadalo i na ohrožení celé dotace a zásadního projektu IPRÚ. Nyní se má celý projekt přepracovat a ještě se navrhuje jeho předání Libereckému kraji, a to za velmi vágně stanovených podmínek. Pokud k tomu dojde, hrozí, že Liberec přijde o možnost kontroly nad klíčovou součástí parkovacího systému města (P+R). Co za tím může být? a) snaha vyjít vstříc kraji, ač to pro město není výhodné b) na radnici si na takhle velký projekt zkrátka netroufnou a budu raději, když jim kraj “odlehčí”.

2. Stavební úřad. Místo toho, aby společně s tajemníkem nalezli řešení, např. v případě problematických ubytoven pana Urbana, raději připraví návrh na jejich výkup za městské peníze… Celková neochota začít se zabývat důvodem neustálých stížností občanů je až zarážející.

3. Nová dotační pravidla: Sice jsou inspirována krajem, ovšem lidová tvořivost vedla k nepoužitelnému a byrokratickému nesmyslu. Nový systém navíc extrémně znevýhodňuje malé komunitní projekty, oproti velkým žadatelům, kteří přitom mohou snadno žádat i jinde (jiných úrovních - krajských, státních).

4. Nová aplikace na hlášení závad a problémů. Místo fungující a v mnoha městech ozkoušené aplikaci Lepší místo/Zlepšeme Česko opět nová proprietární aplikace, která přitom není ani zdaleka tak známá a nefunguje ani z poloviny tak dobře, jako původní. Například není možné zjistit, zda někdo už daný podnět nahlásil a zda je v řešení.

Co se nezměnilo a mělo se změnit.

1. Rozpočet. I když jej Starostové i ODS v minulém volebním období oprávněně kritizovali a po nástupu odmítli rozpočtové provizorium právě s odkazem, že chtějí v rozpočtu udělat zásadní změny, navržený rozpočet je v hlavních parametrech v zásadě stejný: Pokračuje se ve velkých nárůstech běžných výdajů (osobní náklady na magistrátu, divadlo, ZOO, dopravní podnik) na úkor oprav silnic, chodníků a veřejných prostranství. Rozpočet je navíc opět schodkový.
2. Územní plán. Pokračuje neochota vyjít vstříc námitkám veřejnosti, sliby ohledně rychlého přijetí územního plánu byly plané. Nový územní plán se odsouvá nejspíše až na rok 2022. Proč? Díky zásahům exprimátora Batthyányho (podporovaného SLK, ODS a ex-ANO) a neschopnosti vyřídit námitky a připomínky.

3. Práce úřadu a kvalita jeho práce. Liberecká radnice funguje pořád úplně stejně jako před volbami. Před volbami Starostové kritizovali např. neodpovídání na emaily nebo špatně připravené materiály na zastupitelstva, ale ani jedno se neposunulo. I běžná věc - odpověď na email, je záležitost několika týdnů. Chyby v materiálech jsou buď omlouvány, nebo bagatelizovány.
Nic se nezměnilo ani v personálním obsazení stavebního úřadu, na radnici stále pracuje odsouzený bývalý tajemník J. Fadrhonc jako pověřenec GDPR, nový tajemník Ing. Čech svěží vítr, snahu o zvýšení úrovně kvality práce úřadu ani zlepšení kultury úřadu také nepřinesl.

4. Teplárna: Občanům, kteří mají zájem o odpojení od teplárny, je v odpojování stále bráněno. A to přesto, že návratnost alternativních způsobů vytápění je u zateplených panelových domů cca čtyřletá.

Ve všech případech jde o předvolební sliby zejména SLK, které nejsou naplňovány.

Zuzana Kocumová: “Když porovnám rychlost a razanci změn na krajském úřadu poté, kdy do vedení usedla tehdejší koalice SLK + ZpLK, tak Liberec bohužel naprosto nestíhá. Jen během prvních třech měsíců byly zapracovány všechny kritické připomínky z auditu transparentnosti, který před krajskými volbami udělalo Oživení a Liberecký kraj v něm nedopadl dobře. Šlo o zavedení zveřejňování všech možných informací ze zastupitelstva kraje, zveřejňování smluv, úpravy směrnice pro veřejné zakázky, ztransparentnění dotací a mnohé další. A to i přes to, že někteří úředníci zprvu tvrdili, že to nejde. Šlo to - protože se zkrátka chtělo. Odtučňovací kúrou a zásadní změnou prošly provozní výdaje Kraje, a to přesto, že rozpočet byl schválen bez provizoria, a jen díky tomu bylo možné začít investovat a plnit předvolební sliby. Těch věcí bylo tolik, že už během pár měsíců bylo jasně zřejmé, že se Liberecký kraj změnil. V Liberci sice pozorujeme změnu komunikace navenek, ale skutečně podstatných změn je zatím jen pomálu.

Jaromír Baxa: “První měsíce vládnutí jsou pro větší změny úplně nejlepší. Nic není zaběhlé, vytváří se nové osobní vazby, nové vedení špatná pravidla ještě tak moc neohýbá ve svůj prospěch. Bohužel tohle “okno příležitosti” bylo promarněno. Prováhána byla i šance na zkrocení enormního růstu provozních výdajů posledních let. I když se příprava rozpočtu protáhla, rozpočet není o moc jiný, než minulý. Nová koalice se tím sama zbavuje možnosti plnit nejen své sliby, ale také přání občanů, kteří volají po opravených silnicích, po lepší péči o zeleň a po nových hřištích vlastně celou dobu, co jsem v zastupitelstvu. Nemáme z toho žádnou radost, i když jsme v opozici a ne v koalici.”


Poznámka: Na tiskové konferenci padl dotaz na zrušené projekty a na projekty, na které se v rozpočtu nedostalo. Zde jsou podle našeho názoru nejdůležitější z nich:
- revitalizace rybníka Tajch
- projekt na stabilizaci lesů na Ještědu
- DEMO-EC (projekt pro udržitelnou mobilitu, zaplatil by městu dopravního koordinátora, který tam dlouho chybí)
- projekt na rozvoj místní agendy 21
- cyklostezka podél Nisy do Rochlic
- 2 miliony na herní prvky po celém městě
- pokračování regenerace sídliště Gagarinova
- plánované a slibované rozšíření parkovacích ploch ve Vesci a v Ruprechticích
- slíbené chodníky v Ostašově, kde se již začaly připravovat
- poníženy jsou celoplošné opravy komunikací
- realizace připravených projektů dětských hřišť Jeřmanická, Šimáčkova, lesoparku u DPS v Rochlicích
- další úpravy okolo přehrady
- rekonstrukce kina Varšava..

Celkově se v zeleni nedostalo na důležité projekty za 20 mil, přehrada 8 mil, 190 mil. chybí na silnicích a chodnících a parkovacích stáních, 30 mil na nutné opravy ve školách, 6 mil chybí na údržbě zeleně.

Tisková zpráva LOL! - Liberec otevřený občanům

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;