Jak vypadá bitva o voliče na Facebooku?

Předesílám, že pracuji pro Změnu jako marketingový poradce, takže mé názory mohou být tímto ovlivněné, ale když sleduji různé diskuse, rozhodl jsem se trochu poodkrýt zaměření naší kampaně i to, proč tvrdíme, že dosáhneme na výsledek přes 30%. Mojí specializací jsou sociální sítě.

Když jsme přemýšleli, jak sociální sítě co nejlépe využít pro úspěch ve volbách, stanovili jsme tato tři základní východiska:

  1. Soustředíme se pouze na Facebook, který má největší zásah a je zároveň vhodný pro získání nových voličů, resp. jejich oslovení. Twitter, Instagram a jiná prostředí jsou pro komunální volby téměř nepoužitelná.
  2. Obsah musí být zajímavý jak formou, tak obsahem. Zcela jednoznačným rozhodnutím bylo soustředit se na pozitivní kampaň a prodávat zejména dosavadní výsledky, což se zatím ukazuje jako správný směr.
  3. Hlavně jsme s kampaní ale začali brzy, dávno před ostatními, což nám umožnilo získat potřebný náskok, který už ostatní nebudou schopni, vzhledem k tomu, jak Facebook funguje, dohnat. Když totiž dáváte příliš mnoho příspěvků, které nejsou zajímavé, lidé Vás začnou ignorovat. To se stalo Starostům. Nebo začnete tři měsíce před volbami se zajímavými příspěvky, ale nestihnete se už zapsat do paměti lidí.  Máte málo času.

Pro porovnání, jak si vedeme, přináším základní přehled o počtu sledujících, příspěvků a interakcí za poslední týden. Klíčové jsou dva sloupce – počet To se mi líbí a pak zejména Interakce, které říkají, kolik lidí v daném období příspěvek komentovalo, sdílelo či lajkovalo, tedy kteří vyvinuli nějakou aktivitu, poté, co byli oslovení. Přehled zde:

18. července

 a zde 15. srpna:

K tomu krátký komentář

Facebook relativně dobře zvládly pouze tři značky – Jan Korytář a Změna, Tibor Batthyány a Starostové. Ostatní jsou na facebooku druhá až třetí liga, což překvapí zejména u posledních ANO a Jiřího Němečka, kterým by se spoléhání na celostátní značku a popularitu Andreje Babiše nemuselo vyplatit. LOL se soustředí spíše na komentování místních nebo celostátních událostí a to asi stačit také nebude. O ČSSD a ODS nemá cenu vůbec cokoliv psát, tyto strany zdá se ještě v Liberci nedopadly na úplné dno.

I když Batthyány patří ve volbách spíše k outsiderům, jeho příspěvky na Facebooku vzbuzují z pelotonu všech soutěžících relativně velké interakce. Naopak Starostové, kteří své příspěvky celkem vydatně sponzorují, aby se lidem zobrazovali, mají reakcí na jeden příspěvek mnohem méně. Stalo se jim nejspíše to, čeho se bojí každý marketér – v začátku kampaně zahltily potenciální zákazníky a zapsali jako nezajímavá (ani pozitivní ani negativní) značka, zkrátka přepálili start se slabým obsahem. Jedna z věcí – vůbec nechápu, proč sdílí obrázky ze setkání s lidmi, na které v zásadě chodí jen oni sami…

Ostatní již v zásadě nestojí za řeč. Pokud se správci těchto stránek utěšují, že jim tam občas přibude nějaký lajk, tak je chci ubezpečit, že lepší bude, když půjdou na ulici a osloví každý den dva lidi. Takto mohou do konce voleb získat třeba 100 voličů. V moři uživatelů Facebooku, kterých je v Liberci cca 60 tisíc, je to příliš málo a vzhledem k tomu, že jsou nyní prázdniny a v září bude prostor na Facebooku přehlcen placenými reklamami, je zde v zásadě dobojováno.

Značce Jan Korytář a Změna pro Liberec se podařilo získat dominantní počet sledujících, ale zejména zajistit vysokou sledovanost produkovaných videí. Byla to dlouhodobá práce, na níž pracoval náš malý tým přes dva roky. Výsledek se ale nakonec dostavil. Co je ale klíčové – Korytář a Změna mají dlouhodobě více než dvojnásobně více interakcí než všechny ostatní strany dohromady. Souměřitelná je pouze značka Martina Půty, ten ale v Liberci kandidovat nebude.

Ze sekundárních průzkumů navíc víme, že značka Jan Korytář a Změna pro Liberec je vnímána u velkého množství respondentů neutrálně (cca 38%) nebo pozitivně (16%) velmi pozitivně (12%), spíše negativní a velmi negativní postoj pak vyjadřuje zhruba 34% oslovených uživatelů.

Mediálně se facebook v Liberci z hlediska komunálních voleb podařilo ovládnout Změně, což mě těší, naše práce nebyla marná. Konceptem pozitivní kampaně Změna oslovuje zcela nové voliče a věřím, že to přispěje k jejímu třetímu vítězství v komunálních volbách.

Jiří Svoboda, marketingový specialista

Subscribe
Upozornit na
124 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Svou kandidátku představila i liberecká KSČM, která se v posledních volbách tak tak dostala do zastupitelstva. Rozhodně se ale na svém posledním fiasku nepoučila a
Dnešním článkem bychom rádi otevřeli sérii pohledů do kandidátek stran, které uchází o přízeň voličů v Liberci a představují jim své kandidáty. Jednou z prvních byla