Kolega zastupitel Červinka napsal ve svém posledním článku v městském zpravodaji mimo jiné to, že mnou připravený rozpočet je nepřehledný, neprůhledný a málo myslí na investice. To je ta stokrát omletá fráze, že za Změny se rozvoj města zastavil, kterou mnozí rádi opakují. Tak se pojďme podívat, jaké investice pro Liberec na konci své vlády plánovala ODS a co je nepřehledné a co ne.

Jedná se o informace z oficiálního dokumentu města „Rozpočtový výhled Liberce na roky 2010 a 2015“, který byl schválen v roce 2009 městským zastupitelstvem pod vedením ODS. Celý dokument je k dispozici zde, vybrané části níže v textu:

Jak tedy plánovala městské investice v roce 2009 na konci své vlády liberecká ODS?

Ukázka z dokumentu č. 1:

 

Ano, ODS už v roce 2009 věděla, že v dalších letech nebudou na investice téměř žádné peníze, že nepůjde nic významnějšího financovat, a bude potřeba např. zvýšit daň z nemovitosti a maximálně využívat dotace, protože velká část volných peněz spadne na splácení dluhů. Tehdy byl ve vedení města jako Kittnerův náměstek i Ondřej Červinka…

Z následující ukázky č. 2 je vidět, že ODS také věděla, že příjmy z prodeje majetku (řádek Kapitálové příjmy) fakticky skončily, a že na investice (řádek Kapitálové výdaje) město nebude mít v dalších letech téměř žádné prostředky.

Ukázka č. 2:

Ano, v době, kdy byl ve vedení města Ing. Červinka, ODS odhadovala budoucí možné roční investice ve výši pouhých 15 – 25 mil. Kč ročně. A hlavní důvody? Majetek města byl již rozprodaný a město zadlužené. Takže po letech, kdy měla ODS díky rozprodeji majetku k dispozici neskutečných 300 až 500 mil. ročně, zbylo dalším vládám 15 – 25 mil. Kč. Na opravy a udržování veškerého majetku pak ODS ročně plánovala 100 – 120 mil. Kč, což nestačí ani na opravy silnic.

Od roku 2015, kdy jsem ve funkci náměstka pro ekonomiku, se snažím, aby rozpočtové výhledy nebyly jen formalitou, ale aby byl rozpočtový výhled reálný a pracovní dokument, na základě kterého může město, resp. jednotlivé odbory, dlouhodobě plánovat nejen opravy a investice, ale také kofinancování evropských projektů. Aby se nestalo jako v minulosti, že Liberec přišel o dotace jen proto, že neměl v rozpočtu 15% na spoluúčast.

Jak vypadá rozpočtový výhled, resp. jeho část v oblasti oprav a investic, který budu navrhovat ke schválení na lednovém zastupitelstvu, je vidět zde. Nejde tedy jen o dva řádky jako za časů primátora Kittnera (obr. 3), po kterém tento systém převzal i kolega Šolc, které toho moc neříkaly a opravy a investice se pak plánovaly ad hoc z roku na rok.

Obr. 3

Rozpočtový výhled města 2010 – 2015, primátor Kittner

Nová struktura rozpočtového výhledu, kterou jsem navrhl již vloni, ukazuje, v jakém poměru může město investovat do svého rozvoje v jednotlivých oblastech, s jakými minimálními částkami mohou jednotlivé odbory pro příští roky počítat, nebo také vytváří finanční rezervy na kofinancování evropských projektů nebo budoucí rekonstrukci bazénu. Fondy by měly navíc být každý rok navýšený ještě z přebytku hospodaření předchozího roku.

 

2015

2016

2017

2017

2018

2019

2020

E) Fondy oprav a investic

116 296

140 000

156 000

402 700

222 100

232 100

242 100

Fond pro opravy a vybavení školských zařízení

40 168

45 000

35 000

58 000,

58 000

58 000

58 000

Fond pro opravy a vybavení kulturních zařízení

9 992

6 000

6 000

9 000

9 000

9 000

9 000

Fond pro opravy a rozvoj bytového fondu

2 217

8 000

8 000

8 000

8 000

8 000

8 000

Fond pro opravy a vybavení sportovních zařízení

5 659

6 000

6 000

12 000

12 000

12 000

12 000

Fond pro opravy a vybavení komunikací

44 911

46 000

35 000

62 500

62 500

62 500

62 500

Fond pro opravy a vybavení veř. zeleně a prostoru

1 003

6 000

6 000

15 600

15 600

15 600

15 600

Fond pro výkupy nemovitostí

4 346

9 000

9 000

9 000

9 000

9 000

9 000

Fond pro rozvoj sociálního bydlení

1 003

2 000

2 000

2 000

2 000

2 000

2 000

Fond pro opravy a rozvoj energetických zařízení

2 503

2 000

2 000

2 000

2 000

2 000

2 000

Fond pro opravy a vybavení ostatní

1 592

3 000

3 000

13 600

6 000

6 000

6 000

Fond pro kofinancování evropských projektů

2 503

3 000

40 000

103 000

20 000

20 000

30 000

Fond pro informační technologie

403

2 000

2 000

2 000

2 000

2 000

2 000

Fond cyklodoprava

0

2 000

2 000

2 000

2 000

2 000

2 000

Fond hřbitovy a krematorium

 

 

 

4 000

4 000

4 000

4 000

Fond pro velké investice - bazén

 

 

 

100 000

10 000

10 000

0

Rezerva fondu oprav a investic

 

0

0

0

0

10 000

20 000

 

Rok 2017 - (nahoře žlutý) původní plán z předchozího roku. A rok 2017 - (zelený) aktuální návrh, kdy jsou fondy navýšeny z přebytku hospodaření v roce 2016. V roce 2017 nám mimořádně a jednorázově pomůže také využití tzv. amortizačního fondu ve výši 170 mil. Kč, bez něhož bychom si o využití evropských dotací nebo opravě bazénu mohli nechat jen zdát. O to ale budeme muset splácet více peněz v dalších letech. Tak, aby do roku 2025 byla splacena plánovaná 1 miliarda, tedy polovina dluhu města.

Z této tabulky ale také vyplývá, že daňové příjmy města jsou naprosto nedostatečné, město by ročně potřebovalo mít na opravy investice 2x až 3x vyšší. Celkový vnitřní dluh na zanedbaných opravách a investicích činí totiž téměř 5 miliard. Nedostatek peněz je rovněž proto, že ročně činí splátky starých dluhů cca 170 mil. Kč. Jediným dlouhodobým řešením je pak zvýšení daňových příjmů města, které přerozděluje stát, a kterých Liberec bohužel získává na hlavu mnohem méně než třeba srovnatelná Plzeň. To je i klíčový úkol pro mě osobně, ale i pro celé vedení města na další roky.

 

Jan Korytář,
náměstek primátora pro ekonomiku, strategický rozvoj a dotace.

 

 

 

 

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;