Týden pod Ještědem: za stamilionové skoky cen stavebních zakázek dražší OSB desky nemůžou

Pro politiky a zejména pro stavební firmy, které si některé z nich vodí jako opičky na pouti, je to dar z nebes. Po covidové krizi se zdražuje materiál, a tak na to lze hodit dokonce i stovky procent, o které rostou stavební zakázky. Jenže to je demagogie a zjednodušení. A taky alibi před voliči.

Starostové, Piráti a ODS, kteří vládnou Libereckému kraji, připravují nejdražší parkovací dům nejen v regionu, ale i v celé zemi, potažmo v celé Střední Evropě. Jedno parkovací místo má vyjít na více než jeden milion korun. To je naprosto nevídaná částka, která nemůže mít omluvu jenom technickou, ale musí mít zejména i tu politickou.

Ano, ceny (některých!) stavebních materiálů rostou. Pokud se zeptáte stavebních podnikatelů, potvrdí Vám, že oproti loňsku jsou ceny staveb opravdu o 15-20 % jinde, než byly před rokem, dvěma. To je fakt a důsledek anarchie cen v tržním prostředí.

Jenže: parkovací dům u krajského úřadu a úprava jeho okolí, měly stát v roce 2017 67 milionů korun. A hotovo mělo být do roku 2020 (což samo o sobě ilustruje profesionalitu, se kterou je kraj řízen). Dnes, jak jsme se dozvěděli od pana hejtmana a jeho pirátského náměstka, to bude 254 milionů. Minimálně a zatím. Za pozornost stojí, že největší skok ve zdražení nastal loni, když Starostové vyhráli volby. Ze 127 milionů na 206 milionů.

Zmínku si rovněž zaslouží, že nikdy vedení kraje ten obří nárůst cen nevysvětlilo jinak než obecnými frázemi: to bývá, ceny nákladů rostou atd. Už jen proto je potřeba se ptát se.

Opravdu za všechno může nárůst cen materiálů z posledních měsíců? Je zajímavé, že jím nikdo neargumentoval, když náklady na projekt skákaly po desítkách milionů již v minulosti, během oněch posledních, necelých čtyř let…

Pokud je to tak drahé (a tedy nevýhodné pro veřejný rozpočet, kteří mají volení zástupci odpovědně spravovat), je skutečně nutné stavět nyní? Navíc za situace, kdy vedle stojí dva parkovací domy, ve kterých je místa víc než dost? Nemá se hledat i jiné řešení?

Není zatím jen honička za hlasy voličů? Je před volbami, hejtman chce být ministr dopravy a náplavku u Nisy liberecké veřejnosti slibuje už deset let a bez parkovacího domu prý (nikdo neví proč) nemůže být. Opravdu tohle stačí na to, aby se vyhodila čtvrt miliarda za nejdražší parkovací dům v historii?

Buďme ještě více zlí: není tu i zájem jiný? Hejtman stojí před soudem, kdy pro něj chce státní zástupce 5 let v teplákách. Kvůli tomu, že pomáhal Metrostavu a dalším firmám, vyvádět z veřejného rozpočtu peníze na obskurní a předražený projekt. A navzdory hejtmanovu PR, policie a státní zástupce má důkazů dost. Navíc a to, že s lobbisty vařil po benzínkách i jinde klientelistickou polívčičku, je jasný fakt. Nemůže být i tohle důvod, proč ceny krajských (ale i městských) stavebních zakázek tak závratně rostou? Bylo by to poprvé?

Také nejde jen o parkovací dům u krajského úřadu. Tento týden jsme ukázali, jak to umí i vedení Liberce –  v případě opravy Liebiegova paláce. Ten dokonce hlídají dva technické dozory, včetně jedné liberecké známé firmy, s níž spolupráce přišla veřejný sektor častokrát sakra draze, ale i zde lítají nahoru desítky milionů.

Sečteno a podtrženo: ano, ceny materiálů ve stavebnictví rostou. Ale nenechme si věšet bulíky na nos, že můžou za všechno. O to víc chtějme konkrétní a přesné zdůvodnění. Nejde o drobné a ty desítky a stovky milionů mohou chybět jinde.

Subscribe
Upozornit na
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kdo pozorně sleduje korupční kauzu kolem kostela sv. Máří Magdalény v Liberci, nemohl být překvapen přiznáním hlavního obžalovaného, tedy stavebního gigantu Metrostav. Navzdory mediálnímu
Je rozhodnuto. Liberec bude stavět nejdražší bazén v historii země a možná celé střední Evropy. Kdo si tedy myslel, že současná koalice, ve které
Poslanci po dlouhých měsících schválili zpřísnění lex Babiš. Principiálně je to dobře – kumulace mediální moci v rukou politiků není správná a je třeba
V Liberci a v Libereckém kraji staví ty nejlukrativnější veřejné zakázky de facto stále stejná skupina stavebních firem. Kdo si myslí, že mezi sebou