Naše organizace tento týden zveřejnila analýzu, která pro ukazuje, že vlastní dopravce bude stát veřejnou kasu v příští dekádě o 20 milionů ročně více než ten druhý nejdražší z řad soukromých dopravců. Je to nelichotivé, nepříjemné a jistě si tím vysloužíme spoustu nenávisti ze všech stran. Je to ale pravda, jde o veřejné peníze a říct se to tudíž musí.

Hejtman a jeho náměstek na pondělí svolali k naší tiskové zprávě i analýze tiskovou konferenci. Co se na ní bude odehrávat a říkat, je poměrně předvídatelné. Kraji jde o to mít vlastního dopravce, vymanit se na závislosti na soukromých dodavatelích, jejichž praktiky jsou často za hranou. A že je ze začátku potřeba do projektu investovat.

To je všechno v pořádku. My jsme jen řekli, kolik to ale stojí veřejnou kasu a co všechno kraj do svých oficiálních nákladů před veřejností nezapočítává. Navíc nejde o nějaké drobné, ale o stovky milionů korun z kapes daňových poplatníků a ti mají právo znát, kde, za kolik a jak jsou jejich peníze vynakládány.

Za zmínku ale stojí jedna věc. Celý dnešní problém vyrostl zejména kvůli působení společnosti BusLine v kraji a jejího napojení na místní politickou scénu. Pokud se tedy dnes vedení kraj v čele s hejtmanem Martinem Půtou tváří, že jen vykydává krajský chlév zanesený v minulosti až po strop, tak je potřeba říct, že tak činí jen a jen kvůli sobě.

Ano, problém s BusLine vznikl původně v době, kdy v Liberci dominovala ODS a na kraji ČSSD. Jenomže Půtovi Starostové jsou zde již osm let a povětšinu doby ten klientelistický taneček tancovali s BusLine stejně jako jejich předchůdci. Ba co víc. Déle a důkladněji. Dnes si hejtman a Starostové tedy nesou břímě, které si na svá záda naložili sami.

Hejtman a vedení kraje spoléhají na krátkou paměť voličovu. K ruce má 15 milionů ročně na vlastní PR, za které jim pak vysvětlí, jak všechno dělá dobře. Naneštěstí pro ně, my máme paměť delší a nebojíme se připomenout, jak se co skutečně odehrálo v době, kdy se tehdejší i současné vedení kraje označovalo nápad na vlastního dopravce za div ne „komunismus“.

Dobře pamatujeme, co následovalo, když jsme, ještě jako KPKP, zveřejnili analýzu, která ukazovala, jak kraj pod Půtovým vedením ohýbá zakázky směrem k BusLine. Když jsme poukazovali na propojení politiků s touto firmou – že bývalý ředitel libereckého dopravního podniku Wejnar a jedna z hlavních postav místní dopravní kauzy kandiduje za Půtovy Starosty, že jejich zástupci sedí v orgánech BusLine, že hejtmanův náměstek pro dopravu Mastník i jeho kolegové jezdí s lidmi s BUsLine po zájezdech a mejdanech…

Jako reakci jsem se pak od lidí hejtman Půta nebo chrastavský senátor Canov dozvěděli, že jsme lháři, StB, Gestapo a že špiníme slušné politiky a bezúhonné firmy. Jak to ale dopadlo? Hejtmanův dopravní náměstek je již dva roky obviněn policií, dopravním podnikem otřásá obří skandál a aktuálně víme, že krajská doprava stojí o stovky milionů víc peněz, než musela.

Nelze ani nevzpomenout, že to byl hejtman Půta, který nechal odvolat svou tehdejší náměstkyni ze změny Zuzanu Kocumovou, která se nenechala odbýt a ukazovala na podivné zadání krajské zakázky ve prospěch BusLine. To vše hejtman byl ochotný udělat.

Proč se dnes hejtman Půta s lidmi z firmy BusLine, které šel ještě nedávno tak na ruku, tolik nenávidí, těžko říct. Ale až bude v pondělí nebo i jindy kraj naříkat, jak jsme na něj zlí, nechť si vzpomene, kdo ten problém, který dnes musí řešit, vlastně spískal. Zrcadlo jistě nebude daleko.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;