Město ani kraj veřejnou dopravu moc dobře nezvládají. Dokazují to v poslední době každým týdnem. Neustálé odvolávání se politiků na nedávnou minulost, kdy v krajské i městské dopravě udávala tón BusLine, ale nemůže být omluvou do nekonečna. Zvlášť ne pro politiky, kteří se v tom s BusLine přímo svezli.

Tomuto týdnu vévodila témata dopravní. Podobně jako minulý týden, kdy k nelibosti vedení kraje veřejnému prostoru kraloval průšvih, že hejtman – i kvůli své ješitnosti – nezvládl dotáhnout projekt parkovacího domu, o který tak Liberec přijde a s ním i možnost ulevit auty ucpanému centru. Libereckému kraji se také ani nedaří založit vlastního dopravce, byť o tom hejtman Půta mluví již dva roky.

Nápad zrušit tramvajovou linku Liberec-Jablonec (respektive Vratislavice – Jablonec), se kterým koketuje jablonecká radnice, právem veřejnost označuje za šílenost a aroganci politiků, budeme-li se pokoušet slušně interpretovat její reakce.

Podobně reaguje zase na nápad liberecké radnice upravovat zastávky za deset milionů kvůli autobusovým „harmonikám“, které měly sloužit jen jako provizorní řešení po novém roce, podobně jako osekání jízdních řádů.

Jenomže úsporný styl se aktuální koalici Starostů, ODS a ANO (ve stejném složení v Jablonci i na kraji)  v Liberci zalíbil a tak se osekává ještě víc a „pražský šrot“ v podobě kloubových autobusů, které po Liberci bojují nejen se zastávkami, ale i ulicemi a terénem, dýchavičně jezdí dál, ale ve stále se zvětšujících intervalech.

Tenhle způsob vedení hromadné dopravy nejde ale udržet do nekonečna. Města, stejně jako kraj, se bez kvalitních veřejných spojů neobejdou, veřejná doprava je doslova oběhovým systémem, díky kterému může samospráva fungovat.

Je otázkou, proč si to vedení měst a kraje neuvědomuje. Zda je zatím odtrženost politiků od normálních lidí, kteří veřejnou dopravu potřebují denně pro cesty do práce, na nákupy, k lékařům, u dětí do škol a vůbec k životu nebo je to jen obyčejná neschopnost. V úvahu přichází i další scénář, ten snad ale raději nedomýšlet - tedy plán veřejnou dopravu přivést ke krachu a nechat ji privatizovat.

V Liberci, v Jablonci i na Libereckém kraji je u vlády ta samá koalice: tedy Starostové, ODS a ANO (na kraji ještě s ČSSD) a pokud se dnes jejich představitelé vymlouvají, že za problémy s dopravou můžou předchozí roky, kdy veřejná doprava srostla s firmou BusLine, nelze jim věřit ani slovo.

Za prvé je to již více jak rok a půl od policejního zásahu v dopravním podniku, kdy se karty plně vyložily na stůl. Nikoliv tedy měsíc, kvartál, půl roku, ale rok a půl. Což již je doba, za kterou by nemálo placení politici mohli něco předvést. Ale budovat si svou permanentní kampaň na sociálních sítích a jinde, jako to třeba dělá hejtman, je asi důležitější.

Za druhé a možná ještě podstatněji: byly to tyto strany, které mají v korupčních skandálech kolem dopravy nejvíce másla na hlavě. Řady Starostů, ODS a ANO vygenerovaly hlavní obviněné v celé kauze a celé roky to byly zástupci jejich stran, který model spolupráce s BusLine v dopravním podniku podporovali a udržovali. Ať jde o zástupce jablonecké ODS, která dnes přemýšlí zrušit tramvaj z Vratislavic, bývalého šéfa představenstva dopravního podniku z ANO nebo krajského náměstka pro dopravu z Půtových Starostů. Ti všichni jsou dnes obviněni.

Takže vymlouvat se dnes na minulost, kterou samy tyto strany tvořily, je pokrytecké až hanba.

 

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;