Týden pod Ještědem: taktika spálené země nefunguje vždy

Pro každého není příjemné uznat vlastní chyby, neřku-li viny. A v politice se to nenosí vůbec. Naopak – vyplave-li na povrch nějaký problém, začíná klasické přehazování viny z jednoho na druhého a často ti, kteří mají nejvíce másla na hlavě, nejvíce křičí. Pokusy poškodit politického soupeře ale často končí poškozením města.

Není to tak dlouho, co naše organizace a web byly napadány ze strany úctyhodných a slovutných politiků, jako byl krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník, senátor Michael Canov nebo dokonce hejtman Martin Půta (všichni tři za Starosty pro Liberecký kraj). Byli jsme označováni za gestapo, StB, placené lháře a bůh ví co ještě.

Na městské úrovni pak doyen libereckého zastupitelstva Michal Hron (rovněž Starostové pro Liberecký kraj) plamenně odsuzoval kriminalizaci úctyhodných firem jako je dle jeho názoru BusLine a poškozování smluvních vztahů s městem a krajem Liberec. A proč to všechno?

Dlouhé roky a roky upozorňujeme na to, že situace v autobusové dopravě ve městě a kraji není normální. Že si jedna společnost, která sice skrývá své skutečné vlastníky na destinacích od Grenadin po Kypr a zase zpátky, udělala z veřejných rozpočtů dojnou krávu a že spousta politiků napříč zdejšími stranami jí v tom pomáhá jako věrní psíci.

Žádného z těch, kteří se tak rádi zaklínají transparentností v politice, skutečnost, že se posílají desítky a stovky milionů navíc bůhví kam nikdy nevzrušovala. Až do posledních dní. Nejprve před několika měsíci prokázal to, co jsme dávno tvrdili audit dopravního podniku. Tedy, že město krvácí na jednoznačně nevýhodných smlouvách, na kterých zase rapidně bohatne BusLine a zejména dopravní kmotři za ním stojící.

 V posledních dnech vše dovršila policie, která odvedla do basy ředitele dopravního podniku, předsedu představenstva i zákulisní postavu liberecké dopravy číslo jedna. Spadla klec a mnohým se opotila čela. Po prvotním šoku ale začala klasická bojová metoda pod heslem, že nejlepší obrana je útok, a že volič si toho zas tak moc nepamatuje.

Ale nebude to tak snadné. Právě nová faktická „koalice proti Změně“ složená z ANO v čele s primátorem Batthyánym, Starosty pro Liberecký kraj a přeběhlíka ze změny Ivana Langra tento týden znovu se zasadila o to, aby Pavel Šulc, který ještě minulou sobotu pobýval v cele předběžného zadržení, zůstal na pozici předsedy představenstva a dokonce podle stanov se k tomu stal i ředitelem celého dopravního podniku.

Stejná účelová koalice zhatila před již třemi měsíci Šulcovo odvolání poté, co vyšlo najevo, že poslal v rozporu s přáním Rady města i představenstva dopravního podniku 30 milionů za sporný ušlý zisk podivné firmě BusLine. Motivy Tibora Batthyányho a jeho věrných jsou jasné – Batthyány je politická mrtvola, která za chvíli bez Babišovi podpory na dobro končí a jen se snaží urvat, co se dá. Jako utržení ze řetězu předvádí prodejnost toho nejhoršího ražení, ať jde o privatizaci Ještědu, podporu hazardu, snahu o to, aby autobusák získal BusLine či právě o to, jak co nejdéle udržet své lidi jako Šulc v dopravním podniku.

Horší je situace Starostů, kteří přeci jen představují stabilní politickou sílu ve městě, s velkou (a někdy až moc i pro ně tíživou) oporou v kraji, kde mají dominantní postavení. Nelze se jejich taktice „čím hůře pro vedení města, tím lépe do voleb pro nás“ divit. Po posledních volbách, které prohráli, ostrouhali a zůstala na ně tvrdá opoziční lavice. Proto teď s chutí podporují primátora v jeho destrukčním tažení, které má cokoliv s čímž přijde Korytářova Změna torpédovat a potápět.

Taktika pochopitelná, ale pro město leckdy smrtící. Jak ukazuje jejich spojenectví s Batthyánym v politice dopravního podniku možná více, než kdy jindy. Jejich podpora lidí jako je Šulc – ač byli minimálně poslední rok opakovaně upozorňováni na to, co se v dopravním podniku děje, nemá omluvu. Leda takovou, že by v tom byli zainteresováni sami, což zrovna příklady politiků z jejich řad (Mastník, Pieter, Václavík), kteří jdou na ruku do očí bijícím způsobem, může podporovat.

Nesou tak přímou odpovědnost za to, co se v dopravním podniku děje a Změna pro Liberec jim to bude ráda a s chutí připomínat. Zvláště po těch letech, kdy spolu s dalšími na ni útočili, jak ničí „fungující spolupráci“ s BusLine, podpořili odvolání Josefa Šedlbauera ze změny, který si za svou aktivitu, která se dnes ukazuje jako správná, musel snést vodopád často až nechutných příkoří a urážek.

Taktika spálená země a destruktivního spojence v koalici, kterého Starostové mají v osobě primátora Batthyányho, se dost možná velice brzo obrátí proti nim. Policejní zásah v dopravním podniku není žádná legrace a vypadá to, že jde jen o začátek jedné z největších korupčních kauz v polistopadové historii. Přijdou-li nezvratné důkazy o poškozování města v řádech desítek milionů, bude to pak nejvíce mrzet ty, kteří se na tom podíleli. Přímo i nepřímo.

 

 

 

 

 

Subscribe
Upozornit na
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kdo pozorně sleduje korupční kauzu kolem kostela sv. Máří Magdalény v Liberci, nemohl být překvapen přiznáním hlavního obžalovaného, tedy stavebního gigantu Metrostav. Navzdory mediálnímu
Je rozhodnuto. Liberec bude stavět nejdražší bazén v historii země a možná celé střední Evropy. Kdo si tedy myslel, že současná koalice, ve které
Poslanci po dlouhých měsících schválili zpřísnění lex Babiš. Principiálně je to dobře – kumulace mediální moci v rukou politiků není správná a je třeba
V Liberci a v Libereckém kraji staví ty nejlukrativnější veřejné zakázky de facto stále stejná skupina stavebních firem. Kdo si myslí, že mezi sebou