Zatímco občanům libereckého Doubí, kteří přišli s peticí osmi set lidí odsuzujících způsob, kterým má být přes jejich čtvrť a bez jejich vědomí vedena dálnice, se většina zastupitelů vysmála v přímém přenosu, z korupce obviněný šéf dopravního podniku Šulc (zvolen za ANO) může být klidný. Jeho kolegové z ANO a Starostů ho opět odmítli odvolat.

Dlouho očekávané odvolávání Jana Korytáře (Změna pro Liberec) z postu statutárního náměstka ani údajné další důvody, proč se má zhatit výkup autobusového nádraží a stavba nového terminálu, se nekonaly. Body na které se třásly Starostové pro Liberec, primátor Tibor Batthyány a přeběhlík ze Změny Ivana Langr, nenašly dostatečnou podporu u ostatních zastupitelů a nebyly ani zařazeny na program.

Důvod je, zdá se, prostý. Většina zastupitelů je už unavená intrikařením a neustálým si vymýšlením důvodů, proč autobusové nádraží nekupovat. Batthyány i Starostové nosí už drahnou dobu každý týden jiné a jiné důvody, až to začíná být trapné. Vzhledem k tomu, že o autobusové nádraží i celou ČSAD měla vždy enormní zájem i společnost BusLine, která by tím výrazně zvýšila svůj vliv na dopravu ve městě a k policejnímu zátahu v dopravním podniku, rozhodně je to i podezřelé.

Kraj si rád řekne o peníze, ale nerad pouští vlastní

O pět milionů na nemocniční vybavení si přišel městu říci Liberecký kraj, který je většinovým vlastníkem Krajské nemocnice Liberec. Město se nebrání je dát a tak se snad v nemocnici zlepší situace, kterou se znalosti věci popsali zastupitelé a lékaři Jiří Chalupa (ODS) a Jan Mečl (ČSSD). Věc má ale i politickou rovinu.

 V úterý probíhalo krajské zastupitelstvo, na kterém hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) odmítl Liberci přispívat na provoz kulturních zařízení jako jsou divadlo nebo ZOO, které ale neslouží jen Liberečanům, ale často zejména okolním obyvatelům kraje. Hejtman sice podporu slibuje už roky, ale vždy skutek-utek.

Co je zvláštní je, jak zastupitelé města (!) náměstek pro kulturu (!) Ivan Langr a jeho dnes již téměř oficiální kolegyně ze Starostů Květa Vinklátová (která je pravda i radní na kraji) hájí pozice kraje a ne města. Holt stranická košile je bližší než městský kabát, ale zrovna u Vinklátové, která se tak ráda staví do role ochránkyně liberecké kultury, to přeci jen zarazí až zamrzí.

Plivanec do tváře obyvatelům  Doubí

Nejsmutnějším bodem včerejšího zasedání byla asi neúspěšná žádost obyvatel Doubí, aby město ještě neschvalovalo změnu územního plánu, která jejich čtvrť drasticky přetne dálnicí a ještě víc tak poničí životy obyvatel již dnes tak těžce zkoušeného Doubí. Ani petice, kterou podepsalo za pár dní přes 800 lidí ani argumentačně silné vystoupení žen a matek nepomohlo. Nová faktická koalice Starostů pro Liberecký kraj, Batthyányho ANO a přeběhlíka Ivana Langra s převahou jednoho hlasu změnu územního plánu prosadila.

Nikoliv smutné, ale ostudné je, jakým způsobem se kraj i město k obyvatelům Doubí chová. O záměru je „informuje“ tak, že jej potichu vyvěsí na pár dní přes Vánoce na úřední desce, zruší si (dost možná svévolně a záměrně) povinnost studie vlivu na životní prostředí EIA, neobtěžuje se občanům zaručit jakékoliv kompenzační projekty, které by jim další zatížení jejich čtvrti mohly ulehčit.

Ovšem největší ostudou byl primátor Batthyány, který již před rokem a půl za pomoci Starostů pro Liberecký kraj má sám na starosti územní plán. Opět působil jako úplný prosťáček, který vůbec neví, která bije a jen plní, co investoři potažmo kraj nařídí. Nedůstojné a trapné. Jak vyplynulo i od občanů posledním, kdo se o ně zajímal  a na problému pracoval, byla náměstkyně Karolína Hrbková ze Změny pro Liberec, které byl ovšem 2016 územní plán spoluprací ANO a Starostů odebrán, aby byl předán Batthyánymu. Roli Ivana Langra a jeho potřebného hlasu, který byl zvolen za Stranu Zelených radši ani nekomentovat…

Majitelé fabrik chtějí, majitelé fabrik dostanou. Možná, že kdyby v Doubí některý z nich bydlel, bylo by asi vše jinak.

Korupci v dopravním podniku si rozvracet nedáme!

Suverénně neojstřejším bodem jednání zastupitelstva byla situace v dopravním podniku. Minulý týden policie zasahovala v dopravním podniku, obvinila 9 osob, ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar, předseda představenstva a zastupitel za ANO Pavel Šulc a boss liberecké autobusové dopravy Jiří Vařil z BusLine skončili rovnou za mřížemi. Většina libereckých zastupitelů ale dělala, že se nic neděje, že se vlastně nic nestalo.

Projednávání mělo i humorné momenty. Například když se před ním zdekoval jako malý kluk s omluvou, že ho bolí hlava zástupce Starostů pro Liberec v dopravním podniku David Václavík, který je podepsán pod řadou kontroverzních smluv pomáhajících ziskům BusLine. Nebo když na Jana Korytáře pískal jak fotbalový výtržník sedmdesátiletý Michal Hron, který se tak často rád vidí jako ikona mravnosti a strážce morálky. Ale ve skutečnosti to taková legrace nebyla.

Primátor Batthyány, velký Šulcův kamarád a ochránce připravil okatý návrh na odvolání představenstva, ve kterém paušalizuje a zamlžuje Šulcovo provinění a vinu hází komplet na celé představenstvo. Metoda jednoho pytle ale rozčílila zástupce Jablonce nad Nisou (místostarosta Lukáš Pleticha, zastupitel Jindřich Berounský, oba ČSSD), který si to s ním přišli vyříkat na zastupitelstvo a usvědčili ho ze lži, když opět tvrdil, jak to má s Jabloncem projednáno.

Primátorova snaha minimalizovat vinu z vlastních řad ale nazdvihla i Jana Korytáře a další ze Změny, byť smířlivější Josef Šedlbauer ze Změny pro Liberec, který si za svou kritiku BusLine musel vydržet své, chtěl i pro tento bod hlasovat. Korytář i další se z plných plic obuli i do Starostů, kterým vyčetli skutečnost, že ve spolupráci s Batthyánym a Ivanem Langrem opakovaně ignorovali výzvy k řešení situace v dopravním podniku a návrhy na Šulcovo odvolání v minulosti zhatili. V tom měl, přes emotivnost jeho přednesu pravdu a Starostům nezbylo než koukat do země a šoupat nohama.

Návrh na odvolání obviněného Šulce Starostové ale nepodpořili ani včera. V pondělí navíc jej další politici odmítli na odvolat již na představenstvu dopravního podniku, když to navrhoval Josef Šedlbauer ze Změny. Šulc navíc nejen zůstává předsedou představenstva, ale podle stanov se stává i ředitelem, neboť Luboš Wejnar ve funkci ředitele končí. Snad jen na měsíc neboť primátor Tibor Batthyány byl aspoň dotlačen k tomu, že se situací v dopravním podniku bude zabývat mimořádné zastupitelstvo.

Šulcovo setrvání ve funkci navzdory jeho obviněním v korupční kauze týkající se dopravního podniku je tak absurdním a výsostně ostudným výsledkem včerejšího zastupitelstva. Proti Šulcovu propuštění z cely předběžného zadržení protestovali policisté a státní zástupce. Existuje totiž důvodná obava, že bude mařit vyšetřování a zametat stopy.

Ti, kteří umožnili, aby nebyl odvolán, mu v tom jenom pomohli. Liberec si může znovu gratulovat k takové politické reprezentaci. Bravo.

 

 

 

 

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;