Blíží se dvoje volby, lze tudíž očekávat dvojnásobné lhaní, cukrování, přemlouvání a pomlouvání, mlžení, slibování, malování krásných zítřků, hovory o uzavírání koalic až po volbách, bláboly o seriózní a slušné volební kampani a podobné řečičky. Nic nového pod krajským sluncem. Zažili jsme toho za poslední roky tolik, že nás nic nemůže překvapit.  Stejně jako nás nemůže zaskočit, že všechno bylo a je nakonec úplně jinak.

První, co jsem zaregistroval v tomto duchu, bylo silné prohlášení hejtmana Libereckého kraje Martina Půty o tom, že kampaň Změny bude hnusná. (Dávno vím, že kampaň Změny bude hnusná, je smířen Půta, MFDnes, 11. 8. 2016) Musím říci, že mě po přečtení titulku naskočila husí kůže. Když některý z mých vnuků řekne, že něco jíst nebude, protože to je hnusný, mám chuť mu dát facku, až upadne. To se však dnes nenosí, tak se mu, samozřejmě zbytečně, snažím vysvětlit, že se slovo hnusný neříká.  Ještě že neumí číst, určitě by mi opáčil, proč to nemůže říkat on, když pan hejtman v novinách ano. To mi však nehrozí. Až se tu nejdůležitější lidskou dovednost pořádně naučí, noviny ho zajímat nebudou. Stejně jako to, co říkají hejtmani, primátoři a jiní papaláši. Což jim trochu závidím, neb naše generace se toho zlozvyku už asi nadosmrti nezbaví.

Vraťme se k přesvědčení, že kampaň Změny bude hnusná. Co tím vlastně hejtman Půta myslel? Že na něj osobně někdo něco vytáhne? Ale co? Vše, na čem Starosty krajská opozice, především Změna, v průběhu čtyř let grilovala, bylo zveřejněno. Dopodrobna je znám spis, kterým byl obviněn ze zneužití pravomoci veřejného činitele a přijetí úplatku v případu kostela sv. Máří Magdalény. Známé jsou i odposlechy z té kauzy a proto myslím, že se nic nového nemůže do soudního projednávání objevit. Nebo ano? Má snad hejtman jiný prohřešek, jehož zveřejnění bude, podle jeho vlastních slov, hnusné?  Jde o nějakou sexuální úchylku?

Ovšemže existuje i jiné vysvětlení pro jeho agresivní zahájení volební kampaně. Co takhle pokus zahnat soupeře do kouta ještě před tím, než vůbec něco řekne? Upozornit voliče, jak se mají na kampaň Změny dívat? Nejlepší obrana je přeci útok.

Paradoxní na tom je, že se nedlouho poté, co se hejtman Půta (Starostové) „smířil s hnusnou kampaní Změny“, objevila vážně odporná pomluva jejího zakladatele Jana Korytáře. Někdo, není těžké uhodnout, odkud vítr vane, nenápadně do mediálního prostoru vypustil džina z láhve: Korytář bije svou přítelkyni! 

Zastavme se na chvíli u Starostů, kteří zaplavili Liberecký kraj billboardy a plakáty. Chlubí se na nich tím, že zlepšili zdravotnictví, postavili hospic, snížili dluh kraje… Jeden můj bývalý kolega, vystudovaný ekonom, tvrdí, že to jediné je na těch plakátech pravda.  Neodporoval jsem mu, jen nevím, jestli si jejich parta, která začíná připomínat tu mocnou skupinu kluků a holek co spolu v Liberci mluví, nepřivlastnila (rozuměj, neukradla) něco, na čem se podíleli socialisté v minulém volebním období, skoro dva roky Změna a další dva opět ČSSD. Za vrchol neříkání pravdy pak považuji text, který hlásá 289 kilometrů nových silnic a 71 nových mostů. Má to snad znamenat, že Starostové postavili za své čtyřleté vlády v Libereckém kraji skoro tři sta kilometrů nových silnic a desítky nových mostů? Kde, sakra, jsou?  Buď je to čirá manipulace, nebo jen taková milá zkratka, jak mi napověděl jeden ze starostů, který neztratil dlouhým pobytem v politice smysl pro humor: „Kdybychom použili, že jsme je rekonstruovali, bylo by to na volební agitku moc dlouhé. Vlastně ty silnice a mosty jsou jako nové.“ Alespoň tak.

Poněkud v pozadí jsou nyní volby senátní. Zřejmě proto, že se netýkají plošně celého Libereckého kraje, ani v nich nejde o něco, co by dění v regionu mohlo zásadně ovlivnit. Ostatně, kdo z voličů vůbec ví, k čemu Senát je a co tam ti chlapi a ženské dělají? Možná proto nebude senátní kampaň tak vyhrocená. Dokonce se při ní zatím docela bavím. Když jedu kolem billboardů jednoho z kandidátů, začnou se mi lepit v puse sliny, jak dostanu příjemnou chuť na pivo. U druhého jsem byl zprvu na rozpacích. Z dálky jsem si myslel, že vidím reklamní billboard liberecké zoo, na kterém zve orangutan k návštěvě. Později, když jsem se trochu přiblížil, jsem měl pocit, že jde o nábor nových parašutistů či zápasníků sumo. Nakonec to nebylo ani jedno, ani druhé, ani třetí. Ale pobavilo mě to!

Jan Šebelka

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;