Náš Liberec přináší exkluzivně ukázku smluv ohledně plničky CNG (stlačeného zemního plynu), kvůli kterým bylo minulý týden podáno trestní oznámení. Figurují v nich představitelé firmy BusLine, ale i politici z vedení dopravního podniku ze Starostů pro Liberecký kraj a ČSSD. Na našem webu jsou k dispozici i nezačerněné verze, které měly být skryty očím veřejnosti.

Minulý týden média informovala o rozhodnutí současného vedení dopravního podniku ve věci trestní oznámení. Podle současného šéfa Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Michal Zdeňka byly například smlouvy podepsány na absurdně dlouhou dobu, a to na celých 30 let, do roku 2041,  přičemž později byly dokonce prodlouženy do roku 2044. Není to jediná podezřelá okolnost kolem plničky CNG.

Na tento případ jednostranně nevýhodných smluv a provázání se soukromým dodavatelem náš web upozorňoval dlouhodobě a pravidelně se mu proto dostávalo osočování a urážek ze strany politiků, jako například od hejtmana Martina Půty nebo jeho tehdejšího krajského náměstka pro dopravu Vladimíra Mastníka (oba Starostové pro Liberecký kraj). Mastník loni sám skončil v síti policie při masivním zátahu v DPMLJ a je obviněn z korupce.

 

Za odkrývání tunelů vyhazov

Vedle našeho webu se problematice věnovali i někteří liberečtí politici jako například tehdejší zastupitelé za Změnu pro Liberec Josef Šedlbauer a Jaromír Baxa (dnes LOL-Liberec otevřený lidem). Šedlbauer byl po volbách 2014, které vyhrála Změna, instalován jako šéf dopravního podniku a inicioval vznik auditu, který podezření z tunelování DPMLJ potvrdil, nejen ve věci plničky CNG.

Výsledek byl ale typicky liberecký. Hlasy Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS byl Šedlbauer odvolán z funkce předsedy představenstva DPMLJ a na jeho místo dosazen Pavel Šulc, zastupitel za ANO a blízký chráněnec tehdejšího primátora Tibora Batthyányho (zvolen za a vyhozen z ANO). I Šulc při policejním zátahu z jara 2018 skončil v policejní cele a je jedním z hlavních obviněných v celé kauze.

Baxa ani Šedlbauer ale ve svém boji za očištění DPMLJ neustali. Požadovali ze svých zastupitelských lavic například smlouvy ohledně aktuálně vyšetřované kauzy kolem CNG. Dopravní podnik jim pod Šulcovým vedením musel vyhovět, ale celé části smluv byly nestandardně začerněné. Smlouvy například musel zveřejnit ze zákona na registru smluv, ale jedná se u nich o pouhá torza se začerněnými klíčovými údaji, které se netýkají jen osobních dat, ale samotného předmětu smlouvy.

Náš Liberec je má k dispozici obě varianty, včetně té, která nebyla začerněna a lze z ní vyčíst podstatné informace.

 

Co smlouva obsahuje a co nemělo být vidět

Záměr výstavby plničky v Jablonci  byl představenstvem DPMLJ schválen v roce 2010, krátce po podpisu smlouvy s BusLine. Plnička je ve společném vlastnictví DPMLJ a BusLine (50/50, vedoucí účastník ve sdružení bez právní subjektivity je BusLine). Její provozování bylo ještě před dokončením výstavby nájemní smlouvou svěřeno firmě Dopravní podnik Česká Lípa, s.r.o. Ta v roce 2017 postoupila nájemní smlouvu společnosti Rybratex, s.r.o., přičemž obě tyto firmy mají spojitost s BusLine. Ve smlouvě jsou rovněž ustanovení, které znevýhodňují dopravní podnik co do ceny povinně odbíraného CNG.

Předkládáme výčet nejzajímavějších bodů:

- Smlouva je uzavřena do roku 2031.

- Dopravní podnik se v roce 2014 na téměř 11 let zavázal odebírat CNG prakticky výhradně z plničky v Jablonci, a to nejméně 25 tisíc kilogramů CNG měsíčně. Pokud tento závazek nesplní, sankcí je 25% z ceny neodebraného CNG.

- DPMLJ podle smlouvy odebírá CNG za cenu o 3 Kč/kg nižší než je cena pro běžného zákazníka. Plnička je však neveřejná a jejími zákazníky jsou pouze DPMLJ a BusLine.

- Přestože jde o trojstrannou smlouvu, závazek odběru a sankce se týkají jen DPMLJ a nikoliv Busline.

- Smlouva je nevypověditelná jinak než dohodou.

 

Stejné věci říkal i audit z roku 2015

Audit dopravního podniku v roce 2015 doporučil smlouvu pro nevyváženost a nevýhodnost zrušit nebo zásadně změnit její podmínky. Upozornil také na obejití zákona o veřejných zakázkách závazkem odběru CNG na plničce v Jablonci.

- Doba nájmu, která přesahuje životnost zařízení. Nájemce podle smlouvy hradí pouze údržbu do 5 tis. Kč za úkon, dopravní podnik bude muset v příštích letech znovu investovat do fungování plničky, nad kterou nemá kontrolu.

- Povinný odběr CNG za cenu, která je na libovůli nájemce.

- Doba závazku na odběr CNG v Jablonci, v současnosti v Liberci existují výhodnější alternativy nákupu CNG.

Některé další skutečnosti

- Dodatek smlouvy z roku 2014 byl podepsán Davidem Václavíkem (Starostové pro Liberecký kraj) a Romanem Šotolou (tehdy ČSSD) dva týdny po komunálních volbách. Tento dodatek neschvalovalo představenstvo DPMLJ a odpovědnost za něj nese ředitel Luboš Wejnar, který dodatek připravil, a oba podepsaní členové představenstva.

- Oba nájemci, jak Dopravní podnik Česká Lípa, s.r.o., tak v současné době společnost Rybratex, s.r.o., mají či měly vazby na druhého majitele plničky, firmu BusLine.

Plné znění smluv je k dispozici ZDE


Nezačerněný dodatek smlouvy z roku 2014 ZDE

Pro porovnání smlouvy uveřejněné na registru smluv, plné začerněných klíčových údajů ZDE

 

 

 

 

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;