Společnosti napojené na libereckého zastupitele Pavla Šulce (zvolen za ANO) v době, kdy byl předsedou představenstva libereckého dopravního podniku, od něj získávaly podivné zakázky. Bez výběrového řízení jim dopravní podnik vyplatil jen v roce 2017 stovky tisíc.

Zastupitel města a blízký přítel libereckého primátora Tibora Batthyányho Pavel Šulc (na obrázku vlevo,  vedle primátora Batthyányho) byl předsedou představenstva Dopravního podniku města Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) zvolen na sklonku roku 2015 hlasy ANO, Starostů pro Liberecký kraj a ODS. Jednalo se tak o první vyústění roztržky v končící liberecké koalici, kdy zástupci ANO spolu se Starosty a ODS odvolali z této funkce dlouholetého kritika poměrů v DPMLJ ze změny pro Liberec Josefa Šedlbauera a přes nesouhlas Změny na jeho místo dosadili právě Šulce.

O dva a půl roku později Pavla Šulce zadržela Národní centrála proti organizovanému zločinu a obvinila jej z korupce, spolu s dalšími osmi lidmi. Spolu se Šulcem v cele skončili i tehdejší ředitel DPMLJ Luboš Wejnar a muž stojící za firmou BusLine, podnikatel Jiří Vařil. Minulý týden unikly na veřejnost odposlechy, které ukazují, jak měl Jiří Vařil platit krajského radního za dopravu Vladimíra Mastníka (Starostové pro Liberecký kraj) a právě i Pavla Šulce.

Vařil měl dle policie Šulce úkolovat a zavazoval si jej k sobě úplatky skrze firmu ADOS, která sponzorovala i ANO ve volebním roce 2016, kdy ANO uspělo v krajských volbách a utvořilo se Starosty pro Liberecký kraj na krajské úrovni koalici. Spojku mezi Vařilem a Šulcem dělala politička ODS Tereza Dlouhá, jejíž otec, rovněž politik ODS, Karel Dlouhý dlouhodobě seděl v orgánech DPMLJ. Šulc si měl dle policie takto přijít zhruba na 1,4 milionu korun na úplatcích.

Ale Šulc si v dopravním podniku uměl přijít na své i jinak. Skrze ředitele Luboše Wejnara, který měl být dle policie v podřízeném postavení vůči Vařilovi, byly přidělovány zakázky bez výběrového řízení, v systému objednávek, firmám, které Šulc buď přímo vlastní nebo je vlastní jeho obchodní partneři.

Z dokumentů, které má naše redakce k dispozici, vyplývá, že jen v roce 2017 Šulcova firma Smartkonstrukt s.r.o. získala objednávku na „vyklízecí a sanační práce“ za 87 800 Kč. Ve stejný srpnový den ale získala další zakázku na sanační práce i firma SN projekt s.r.o. za 94 000 Kč. Tuto firmu vlastní Šulcův společník ve společnosti Smartkonstrukt, Ondřej Novák.

Novákova firma SN projekt byla úspěšná i o pár měsíců déle, když v listopadu 2017 opět získala od dopravního podniku zakázku bez výběrového řízení na sanační a vyklízecí práce, tentokrát ale ve výši 192 000 Kč.

Tím ale úspěchy firem Šulcova obchodního společníka nekončí. Další z Novákových firem, společnost Stavokonstrukt PLUS, založená na konci roku 2016, získala již v září 2017 podivnou zakázku na opravu zábradlí za bezmála 100 tisíc Kč, přesněji za 96 tisíc.

Všechny tyto zakázky byly zadávány napřímo managementem dopravního podniku v čele s Lubošem Wejnarem, který letos na jaře skončil spolu s Šulcem a Vařilem v cele předběžného zadržení. Ten DPMLJ přišel ze společnosti BusLine, když získal bez výběrového řízení místo ředitele dopravního podniku poté, co byly v roce 2009 tehdejším primátorem Jiřím Kittnerem (ODS) podepsány, rovněž bez výběrového řízení, smlouvy s BusLine na provoz 40% linek MHD v Liberci.

Policie má za to, že Wejnar byl a je hlavním nástrojem plánů Jiřího Vařila. V současné době je Wejnar dosazen na pozici nově vzniklé společnosti Jablonecká dopravní, která má zajišťovat MHD v Jablonci.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;