I po Novém roce budou autobusové linky na Liberecku jezdit beze změn a komplikací. Na mimořádném jednání mezi svátky o tom rozhodla krajská rada. Kraj tak řeší situaci, která vznikla poté, co se na Antimonopolní úřad obrátila společnost BusLine, která je s vedením kraje ve sporu.

Dlouhodobým cílem Libereckého kraje je mít svého vlastního dopravce, aby se vyhnul vydírání ze strany soukromých firem, které pro něj autobusovou dopravu zajišťují. Rozhodli o tom minulý rok krajští zastupitelé, zejména po zkušenostech s firmou BusLine. Spousta z nich, včetně hejtmana Martina Půty, tak ve svých postojích otočila – dlouhou dobu se vedení kraje spolupráce s BusLine zastávalo i přes kritiku, která se nyní ukazuje jako oprávněná.

Aktuálně musí Liberecký kraj řešit situaci se zrušením soutěže, které inicioval hejtman Půta a další radní. Stalo se tak v dubnu loňského roku. Poté, co byl na konci roku 2016 zrušen celý kontroverzní čtyřmiliardový tendr na zajištění autobusové dopravy, bylo vypsáno jednací řízení bez uveřejnění, které mělo autobusy zajistit na přechodnou dobu. Do hry ale vstoupilo i navyšování mezd řidičů, které se skrze Asociaci krajů, kde má přes politiky silný vliv společnost BusLine, podařilo prosadit u bývalé Vlády České republiky.

Poté tedy, co zástupci dopravců oznámili vypovězení smluv, když jim nestačilo 17 milionů korun od Libereckého kraje, který jim je poskytl na navýšení mezd řidičů, které bylo prosazeno na vládní úrovni zcela pod lobbingem BusLine, rozhodla Rada Libereckého kraje o vypsání veřejné zakázky formou jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBÚ) s názvem „„Dočasné zabezpečení dopravní obslužnosti Libereckého kraje veřejnou linkovou osobní dopravou – oblast Východ“ a „Dočasné zabezpečení dopravní obslužnosti Libereckého kraje veřejnou linkovou osobní dopravou – oblast Sever“.

Rada rozhodla Libereckého kraje tehdy v dubnu 2017 překvapivě silovým hlasováním na návrh náměstka pro dopravu, investic a veřejných zakázek Marka Pietra, a to dokonce proti vůli hejtmana Martina Půty (oba Starostové pro Liberecký kraj).

Hejtman navrhoval zakázku zrušit, ale Marek Pieter v jeho nepřítomnosti na radě prosadil její odhlasování zastupitelstvem. Nakonec ale zřejmě zvítězily obavy z podezřelých okolností kolem zakázky a ta byla nakonec stažena, respektive se nedostala na bod programu jednání. Většina zastupitelů zařazení bodu odmítla. Nicméně i tak se kolem ní vedla na krajském zastupitelstvu vášnivá debata.

Hlavním důvodem byly podezřelé výsledky nabídky i samotný průběh soutěže.  V návaznosti na přímý lobbing společnosti BusLine u Asociace krajů rozhodla loni v létě Vláda ČR o tom, že mají velice nízké platy řidičů soukromým dopravcům pomoci kompenzovat kraje. Ti ale od začátku deklarovaly, že nevědí, zda na podobné finanční kompenzace budou mít.

Nestandardní, ovšem vládou posvěcené, přenášení podnikatelského rizika na veřejný sektor bylo také důvodem hrozby společností, že ukončí dopravu v Libereckém kraji a zároveň záminkou pro vypsání nového JŘBÚ. Toho se soukromé firmy, v čele s BusLine, chopily s očekávanou a zdá se předem připravovanou razancí.

Již nyní posílá Liberecký kraj soukromým dopravcům příplatek cca 3 Kč na kilometr, nyní by to mělo být až 6 Kč za kilometr. To by znamenalo, že Liberecký kraj ročně zaplatí za provozování autobusových služeb soukromými dopravci až o zhruba 83 milionů korun více.

A to bylo řešení jen pro oblast Sever a Východ. Lehko šlo počítat, že oblast Západ si o podobné navýšení řekne rovněž, takže odhad hejtmana Půty, že by se mohlo jednat celkově cca o 100 milionů korun, se jevil jako realistický.

BusLine ovšem napadl rozhodnutí kraje u ÚOHS, tak jako se tomu stalo i několikrát v minulosti. Liberecký kraj nyní musí čekat na rozhodnutí Antimonopolního úřadu a jako přechodné řešení zvolil zmíněnou varianty se zajištěním autobusové dopravy ze strany ČSAD.

Liberecký kraj po zkušenostech s BusLine chce mít vlastního autobusového dopravce. V tom souzní s městem Liberec, kde BusLine pro město jezdí zhruba na 40% linek MHD na základě smlouvy podepsané bez výběrového řízení tehdejším primátorem Jiřím Kittnerem v roce 2009 (ODS). Největší krajské město i samotný kraj by tak mohly do budoucna spolupracovat. Naopak založení vlastní firmy se společností BusLine si odsouhlasila Česká Lípa nebo Jablonec nad Nisou, kde BusLine provozuje MHD ze 100%.

Společnost BusLine měla vždy úzké vazby na politiky i samotné strany. Její klíčová postava Jiří Vařil je členem KSČM, za kterou také figuruje v dopravním výboru Libereckého kraje. Jiří Vařil má úzké styky s Radkem Polmou z ČSSD, který figuruje na Asociaci krajů, která pomohla vyjednat kontroverzní navýšení platů řidičů. S ODS BusLine pojí vazby skrze sponzoring libereckých Bílých tygrů a FK Jablonec nad Nisou, což jsou kluby, které patří majitelům Syneru či Miroslavu Peltovi, kteří jsou s místní ODS spojeni pupeční šňůrou.

Silnou podporu měla BusLine i mezi Starosty pro Liberecký kraj, jejichž zástupci seděli v jejích orgánech, současný radní pro dopravu Marek Pieter prohrál výše popsaný spor s hejtmanem, kdy stál na straně BusLine a bývalý náměstek pro dopravu Vladimír Mastník je i dnes hejtmanem Martinem Půtou dokonce přímo osočován z toho, že pro BusLine pracuje. Sám Martin Půta ale dlouhé roky spoluprácu s BusLine hájil, útočil na její kritiky z řad opozice (Změna) a dokonce inicioval odvolání své náměstkyně Zuzany Kocumové právě pro její aktivitu ohledně nevýhodné spolupráce kraje a BusLine.

V Liberci pak má dnes BusLine tradiční spojence mezi ODS, hnutí ANO, kde například současný předseda představenstva dopravního podniku za ANO Pavel Šulc poslal BusLine 30 milionů za tzv. „přiměřený zisk“, v rozporu s přáním rady města i vůlí členů představenstva, kteří chtěli své původní rozhodnutí revokovat. Dalšími podporovateli jsou například Starostové pro Liberecký kraj, kde jsou jejich zástupci (David Václavík) podepsáni pod jednotlivými rozhodnutími, které poté kritizoval audit, který je označil jako výhodné pro BusLine a poškozující městský dopravní podnik.

Naopak outsourcing dopravy ze strany BuslIne na kraji i městě dlouhodobě kritizuje hnutí Změna, například radní Josef Šedlbauer, kterého ale jeho aktivita dokonce stála v minulosti post předsedy představenstva dopravního podniku.

 

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;