Liberecký kraj si včera znovu odsouhlasil nákup společnosti ČSAD, která se má stát základem pro veřejnou krajskou společnost, která bude zajišťovat autobusovou dopravu. Zhatit snahy kraje se snaží zástupci firmy BusLine, která dlouhodobě s autobusy pro kraj i velká města jezdí i politici na tuto firmu navázaní.

V důsledku nového posudku na nákup ČSAD nabídne Liberecký kraj za tuto firmu, kterou se chystá koupit, aby skrze ni mohl provozovat vlastní, veřejnou dopravu, cenu o 1,6 milionu nižší. Odsouhlasili si to na svém včerejším zasedání zastupitelé Libereckého kraje.

Hejtman Martin Půta k tomu uvedl: „Varianta nákupu firmy je stále levnější než zřizovat novou,“. Půtu na zasedání zastupitelstva podpořili i zástupci auditorské firmy, která pro kraj situaci analyzovala.

Důvodem, proč si kraj nechal udělat další revizní posudek, byla skutečnost, že člen krajského dopravního výboru a zároveň klíčová postava společnosti BusLine, která pro kraj obstarává autobusovou dopravu, Jiří Vařil si nechal zpracovat oponentní posudek a rozeslal jej krajským radním. V něm se tvrdí, že kraj chce nakoupit ČSAD za předraženou částku.

S tím ale krajští politici i nový posudek nesouhlasí. Tvrdí, že Vařilem objednaný posudek počítá s ČSAD jako by byla v likvidaci a prodávala svůj majetek, což ale není pravda. BusLine také napadl již v srpnu odsouhlasený záměr kraje na nákup ČSAD u ÚOHS, což nyní blokuje samotnou obchodní transakci. Termín, který kraji uvolní ruce vyprší ještě do konce letošního roku.

Proti záměru kraje zřídit si vlastního autobusového dopravce vystoupil na zastupitelstvu bývalý radní pro dopravu Libereckého kraje z minulého období, Vladimír Mastník ze Starostů pro Liberecký kraj. Ten ale se svým návrhem ČSAD nekupovat neuspěl a schválen byl nákup ČSAD za zhruba 14,3 milionu korun, což je částka o 1,6 milionu nižší, než tomu bylo v srpnu tohoto roku.

Do svého stranického kolegy se tvrdě opřel sám hejtman Půta. Po Mastníkově návrhu výslovně uvedl, že „všichni vidí, kdo pro koho pracuje“. To se nelíbilo dalšímu ze Starostů pro Liberecký kraj, Michaelu Canovovi, který vyzval hejtmana, aby se Vladimíru Mastníkovi omluvil a který následně částečně (s tím, že „neuváděl nikoho konkrétně“) učinil.

S Půtou naopak souhlasili zástupci opozice ze změny pro Liberecký kraj. Josef Šedlbauer, který se problematikou dopravy ve městě i na kraji dlouhodobě zabývá, k tomu uvedl: „Na to, že je spolupráce s Busline nevýhodná, upozorňujeme od svého prvního zvolení na kraj v roce 2012. Dokonce jsme dávali návrh na odvolání tehdejšího radního pro dopravu Vladimíra Mastníka, právě pro to, že dle našeho názoru vždy umetal cestičku pro BuslLine. Tehdy se nám od hejtmana Půty dostalo jen útoků. Asi si sám musel projít zkušeností, aby dospěl k dnešnímu postoji, ale je to dobře hlavně pro kraj.“

Na propojení politiků napříč stranami s firmou BusLine upozorňuje náš web systematicky a již roky. Psali jsme i nestandardních vztazích tehdejšího radního pro dopravu Mastníka s vedením BusLine. Hejtman Martin Půta to ale tehdy komentoval, že jde o „kádrování a stbácké metody“.

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;