Podle očekávání zastupitelstvo Libereckého kraje zrušilo čtyřmiliardový tendr na autobusovou obslužnost a bude vypisovat nový. Důvodem bylo i rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který shledal, že kraj pod vedením Starostů pro Liberecký kraj (SLK) porušil zákon. Za pravdu se tak dostalo kritikům metod Libereckého kraje, hejtman Martin Půta (SLK) ale odpovědnost odmítá.

Rozhodnutí zastupitelstva Libereckého kraje je tak tečkou za kritizovanou zakázkou, kterou původně vypsalo předminulé vedení kraje, kde dominovala ČSSD a kterou tehdy silně kritizovali Starostové pro Liberecký kraj i Změna pro Liberecký kraj (ZLK). Zakázka na desetiletou dopravní obslužnost byla vypsána již těsně před volbami v roce 2012, kdy na kraji vládla ČSSD opírající se o KSČM. Zakázka byla ve své původní podobě zrušena, právě proto, že tehdejší opozice a následný vítěz voleb Starostové pro Liberecký kraj kritizovali zakázku pro to, že měla být jednostranně orientována právě na firmu Busline, která obstarává zdaleka největší díl krajské autobusové dopravy.

Politika kolem zákazky

Po vyhraných volbách v roce 2012 ale Starostové obrátili a stali se zastánci dané, byť upravené zakázky. Spory kolem ní gradovaly až tak daleko, že za svou kritiku zakázky byla odvolána i tehdejší náměstkyně Zuzana Kocumová (ZLK), když se za jejími zády hejtman Půta dohodl na nové koalici s ČSSD i podpoře opoziční ODS a KSČM.

Až letos v září ÚOHS definitivně rozhodl, že Liberecký kraj porušil Zákon o veřejných zakázkách,a to ve věci vyřazení uchazečů ČSAD Slaný a ČSAD Ústí nad Orlicí. Naopak za pravdu nedal společnosti Busline ani její sesterské firmě Bítešská dopravní společnost, která rozhodnutí kraje a posléze i ÚOHS napadla. Tato společnost se sice o zakázku v Libereckém kraji neucházela, ale její kroky vedly k udržování statutu quo, které nejvíce vyhovuje stávajícím dopravcům s Busline v čele.

I dalším argumentům opozice dal za pravdu ÚOHS, když-jak výše popsáno - v září letošního roku, když nařídil znovu  vrátit do hry další uchazeče o zakázku - ČSAD Slaný a ČSAD Ústí nad Orlicí ze skupiny ICOM Transport, jejichž nabídky původně hodnotící komise vyloučila kvůli příliš nízkým cenám.

ÚOHS potvrdil, že tento krok proběhl nezákonně, což vedlo k nekonečným průtahům. Svoji chybu hejtman nikdy neuznal, naopak se zbavil svého jediného oponenta v radě kraje, Zuzany Kocumové,“ konstatoval Jaromír Baxa ze Změny.

„Výsledkem je, že v Libereckém kraji stále jezdí původní dopravci, a to za ceny výrazně vyšší, než byly ceny nabídnuté v dnes rušeném výběrovém řízení. Kraj tak přišel o desítky milionů,“ dodala Zuzana Kocumová.

Hejtman Martin Půta vidí situaci jinak a odmítá politickou odpovědnost, kte které ho na krajském zastupitelstvu vyzvala Změna: „Celou dobu jsme čekali na definitivní závěry ÚOHS, důvody pro zrušení nám nepřipadaly až tak zásadní a významné,“ uvedl během jednání zastupitelstva hejtman. Přitom ÚOHS zrušil už v roce 2014, ale kraj a hejtman Půta stále odmítali její zrušení a proti rozhodnutí se odvolávali. Definitivní rozhodnutí přišlo až před krajskými volbami letos.

Vítězem jsou firmy napojené na politiky

Přetahovaná Libereckého kraje s ÚOHS má ovšem jeden zásadní kontext. Stávající dopravci získali další čas – nyní jezdí díky zakázce do roku 2018, kterou získali v rámci Jednacího řízení bez uveřenění, kdy mohou jezdit za ceny vyšší, než které byly v indikativních nabídkách. Rozdíly se pohybují v řádech desítek milionů korun. Zároveň se během této doby zejména díky angažmá Busline, která platí řidiče velice nízkými částkami, povedlo prolobovat rozhodnutí vlády, které poskytovatelům dopravních linek bude přispívat na platy řidičů.

Celý postup úřadu Libereckého kraje ze stejných důvodů jako ÚOHS kritizovalo i Krajské protikorupční pracoviště. Již v létě roku 2014 vydalo obsáhlé stanovisko k dopravnímu tendru, kde bylo vyčteno na dvacet pochybení a účelových manipulací. I na jeho základě se jím, dle vyjádření hejtmana z roku 2015, začali zabývat detektivové protikorupční policie. Nyní své pochyby nad největším krajským tendrem vyjádřil i ÚOHS, který rovnou shledal porušení zákona.

Klíčovou zakázku za 4,074 miliardy korun může získat jediný uchazeč, nebo až tři, protože je rozdělena na tři regiony - Východ (Českolipsko), Západ (Jablonecko, Semilsko) a Sever (Liberecko). V Libereckém kraji je provozováno devíti dopravci 211 linek, plných 94 linek z tohoto počtu provozuje společnost Busline, která dlouhodobě skrývá svou vlastnickou strukturu a je provázána s politickými stranami Libereckého kraje: Starosty pro Liberecký kraj, ČSSD, ODS a KSČM.

Jaroslav Tauchman
 

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;