Busline-DPMLJ-Liberec

Smlouva mezi dopravním podnikem a firmou BusLine obsahuje závazek efektivity, který není plněn.

Město Liberec to stojí každý rok nejméně 15 milionů korun.

Společnost BusLine převzala od dopravního podniku (DPMLJ) téměř polovinu autobusové dopravy v Liberci. Smlouvu dlouhodobě kritizujeme ze tří důvodů: byla uzavřena bez výběrového řízení, firma BusLine má anonymní koncové majitele, smlouva je snad ve všech myslitelných ohledech jednostranně nevýhodná pro DPMLJ. Přesto je v ní alespoň jeden závazek, který měl zaručit minimální přínos. Konkrétně jde o ustanovení, podle kterého měla být v letech 2011 a 2012 zvýšena efektivita přepravní služby o minimálně 2.5%. Skutečná data o hospodaření ale ukazují pravý opak.

Náklady účtované městu Liberec za jeden kilometr autobusové dopravy vzrostly mezi roky 2010 až 2012 o tři koruny (5,8%). Pokud by byl splněn závazek ze smlouvy mezi DPMLJ a BusLine, náklady měly naopak o 1-2 koruny na kilometr klesnout. Autobusy MHD v Liberci najezdí něco přes 4 miliony kilometrů ročně. Město Liberec tak kvůli neplnění smluvních závazků ze strany dopravců platí za autobusovou dopravu o 15-20 milionů ročně navíc.

Několik měsíců upozorňuji vedení DPMLJ a vedení Liberce na toto neplnění smluv, které poškozuje městský rozpočet. Neděje se nic. Od vedení dopravního podniku přišlo vysvětlení, které je tak neuvěřitelné, že stojí za to ho ocitovat. Závazek efektivity je prý splněn, protože město mezi roky 2010-2012 snížilo dotaci pro DPMLJ o 7%. Jenže zároveň klesl o stejné procento počet ujetých kilometrů vzhledem k rušení některých spojů a naopak o 10-15% vzrostly ceny jízdného!

Další pokusy DPMLJ, jak vysvětlit nárůst nákladů, zahrnují ceny pohonných hmot, daň z přidané hodnoty atd. Ministerstvo dopravy zveřejňuje statistiky nákladů a tržeb z přepravní činnosti v autobusové linkové dopravě v závazku veřejné služby. Ministerská statistika zahrnuje především příměstskou dopravu, na kterou má cena pohonných hmot a DPH ještě větší dopad než na dopravu městskou. Mezi lety 2010 až 2012 činil průměrný nárůst nákladů v ČR 1,8%. V Liberci rostly náklady trojnásobným tempem.

Co je tedy v libereckém dopravním podniku špatně? Zlepšení efektivity je možné dosáhnout buď snížením vlastních nákladů DPMLJ, nebo snížením ceny, kterou si od DPMLJ účtuje BusLine. Tato cena je dojednávána každoročně dodatkem k základní smlouvě. O jednání ve skutečnosti nejde, dopravní podnik prostě přijme, co po něm BusLine chce, a zpětnou kontrolu vynaložených nákladů neprovádí vůbec. Absurdní systém funguje díky personální provázanosti (ředitel DPMLJ Bc. Wejnar byl až do svého jmenování členem představenstva BusLine) a díky politickému krytí (představenstvo dopravního podniku mají rozděleno politici ČSSD, ODS, Liberce občanům, Unie pro sport a zdraví, dozorčí radu ovládá ODS a KSČM). Jeden hlas člena dozorčí rady za Změnu pro Liberec pak stačí ignorovat – a jede se dál.  
                                                                                                                                       

                                                                Josef Šedlbauer, zastupitel za Změnu pro Liberec a člen dozorčí rady DPMLJ

Souvislosti

Zajímavou souvislost nabízí linková doprava v Libereckém kraji, kterou objednává a platí krajský úřad. Dominantním dopravcem je firma BusLine. Kraj vypsal na autobusovou dopravu nové výběrové řízení, kde byly zatím otevřeny obálky. Dorazilo 13 nabídek a i u té nejhorší z nich je cena za budoucí dopravu nižší, než kolik kraj platí v současnosti podle pravidel, které nastavily předchozí krajské vlády. Je zřejmé, že v minulosti odtékaly z krajské kasy desítky milionů ročně jako nadstandardní zisk vybraným dopravcům.

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;