Kontroverzní podnikatel a klíčová postava jablonecké ODS Miroslav Pelta si v době, kdy byl hlavou Fotbalové asociace ČR (FAČR), rozhodně s utrácením státních peněz hlavu nedělal. Z veřejné kasy si platil soukromé letouny na fotbalová utkání i jednání.

Miroslav Pelta  byl mezi lety 2011 až 2017 šéfem FAČR. Což je nejen zaštiťující organizace šeského a moravského fotbalu, ale zároveň největší česká neziskovka, která od státu dostává kolem půl miliardy korun ročně.

Pelta létal třeba na schůzky do Brna nebo na fotbalová utkání Ligy mistrů do Mnichova. Nejvíce peněz stála cesta za bývalým fotbalistou a viceprezidentem Juventusu Turín Pavlem Nedvědem. Na ni upozornil deník Aktuálně.cz. Čtvrt milionu za let neplatila přímo fotbalová asociace, ale její dceřiná marketingová agentura STES. Letů ovšem bylo daleko více.

Průměrně jeden takový letecký taxík vyšel na 100 tisíc korun. Pelta však aerotaxíky nevyužíval jen na fotbalová utkání, ale i na schůzky. Létal třeba na otočku do Brna nebo do Ostravy. Jeden let stál v průměru 100 tisíc.

Například cestu do Brna v roce 2015 někdejší předseda FAČR odůvodňuje tím, že mířil na tamní magistrát jednat o stavbě fotbalového stadionu za Lužánkami. Na zájezdy bral i kamarády a jejich rodinné příslušníky, kteří s prací ve FAČR neměli co dělat.

Český rozhlas například přinesl záznam z odposlechů mezi Miroslavem Peltou a bývalým ministrem za ČSSD, který má za sebou kontroverzní politickou kariéru. V říjnu 2014 byl například pravomocně odsouzen za neoprávněné pobírání odměn za práci v dozorčí radě Dopravního podniku hl. m. Prahy v letech 2007 až 2011.

  1. 12. 2016
    12:57 Pelta: Blokuju celej box, datum?
    13:00 Pelta: 8:30 na tenise snídaně.
    13:01 Březina: Ok. Datum ještě nevylezlo. Se středou počítám.
    13:02 Pelta: Ale jedem.
    13:03 Březina: Jedem.
    15:06 Pelta: 15. 2. Mnichov, 7. 3. Londýn.
  2. 2. 2017
    11:21 Pelta: Karle mám ještě 2 lístky a 2 místa v letadle, tak nemáš ještě 2 nějaký magory, ať si to užijou.
    11:48 Březina volá. Pelta opakuje, že se mu uvolnily dva lístky na tribunu, že má dvě místa v letadle a z Prahy autem. Březina odpovídá, že hned volá bratrovi a ozve se.
    11:53 Březina potvrzuje, že poletí bratr „s mladým“ a že už jednou letěl.

Miroslav Pelta své letecké zájezdy jako selhání nevnímá. „Nemyslím si, že by to byla nějaká rozmařilost nebo hýření penězi,“ ohrazuje se. Trvá na tom, že se naopak neziskové organizaci jeho lety vyplatily.

„Vždycky jsem s sebou bral lidi, kteří mají nějakou hodnotu. Buď že nám mohou pomoct u nějakých subjektů zajistit finance, nebo jsou z firem, které už ty finance dodávaly. Bral jsem i lidi ze samospráv, abychom jim ukázali, jak vypadá velký fotbal, a přemlouvali je, aby se začalo (jednat) o pořádným stadionu,“ vysvětlil své lety Českému rozhlasu Pelta s tím, že na tom nevidí nic divného.

Celý příběh o Peltových leteckých výletech navazuje na ten, který v roce 2015 začal psát Náš Liberec. V roce 2015 jsme přinesli zprávu o tom, jak funguje klientelistická síť kolem Miroslava Pelty a kolik krajských i jabloneckých politiků do ní spadá. Podle zjištění MF Dnes z minulého roku se ale přímo na budování této chobotnice podílel i dopravní boss Jiří Vařil, který si spolu s Peltou nakupoval nejen krajské politiky a úředníky, ale například i šéfa ÚOHS Petra Rafaje.

Na Ajax, jak jsme v roce 2015 informovali a přinesli i fotografickou dokumentaci, s Peltou a Vařilem odletěli náměstci hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj), ekonomický náměstek Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj, později se i on stal náměstkem pro dopravu), náměstkyně Lenka Kadlecová (ČSSD), starosta a krajský zastupitel Jilemnice  Vladimír Richter (ODS), náměstek jabloneckého primátora Miloš Vele (ODS) a další politici, například i z ANO či z TOP 09 nebo někdejší primátor Jablonce nad Nisou Petr Beitl.

Miroslav Pelta sám již od roku 2017 čelí obvinění v korupční kauze, že spolu s tehdejší náměstkyní Simonovou Kratochvílovou ministryně pro školství a sport pochybným způsobem rozdělovali stovky milionů dotací sportovním oddílům.

Podle dalšího zjištění policie se  ukázalo, že Pelta měl, ve spojení s  někdejším ředitelem dopravního podniku Lubošem Wejnarem, ovlivňovat a předražovat veřejné zakázky, které liberecký dopravní podnik zadával. V této kauze ale Pelta obviněn nebyl.

 

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;