Mladé frontě Dnes se povedl kapitální úlovek. Udělat rozhovor s nejtajemnější postavou (nejen) liberecké dopravy, podnikatelem Jiřím Vařilem. Toho hejtman Martin Půta v létě označil za hlavu dopravní mafie, a to mělo za následek to, že se Vařil rozhodl promluvit a vůbec si nebral servítky. A ani o Martinu Půtovi. Toho rozhovor tak vyděsil, že výhružkami a nátlakem docílil u redakce toho, že rozhovor nakonec nevyšel 14 dní před volbami, ale dva týdny po nich.

Rozhovor s Vařilem, který deset let s médii vůbec nemluvil, není jen o jeho vztahu s hejtmanem Půtou, byť se jedná o nejzajímavější část. Redaktor Tomáš Lánský zpovídá temnými zkazkami opředeného podnikatele ohledně různých věcí. O jeho vztahu k BusLine, o jeho vlivu na politiky, o kauze libereckého dopravního podniku, kam na jaře v roce 2018 vtrhla policie a on sám skončil na vyšetřovací vazbě nebo o jeho dalším obvinění, které se týká střelby na auto na jeho pozemku.

Nicméně nejzajímavější část je právě, když Jiří Vařil hovoří o svém vztahu k Martinu Půtovi. Ten se poslední měsíce staví do role bojovníka s "dopravní mafií", jak sám síť podnikatelů, politiků i úředníků, která na kraji v posledním desetiletí pod jeho hejtmanováním vyrostla, nazývá. Vařil ale celkem otevřeně popisuje, jak se s Půtou stýkal, jak spolu projednávali otázky ohledně dopravy, ale i to, že sám hejtman s ním jezdil na fotbalové VIP zájezdy, podobně jako se to prokázalo u Půtových bývalých náměstků jako byli je straničtí kolegové ze Starostů Marek Pieter či Vladimír Mastník. Ostatně hejtman Půta je podle Vařila " tvrdý obchodník, který zobchoduje i to, že venku fouká vítr." 

Hejtman dostal stejně velký prostor a Vařilova tvrzení odmítá. Na zájezdech s ním prý nebyl, peníze na sport pro firmy kolem Syner Group a Miroslava Peltu neovlivňoval, s Vařilem se nestýkal, ani si s ním netyká, všechno je to snaha ho zdiskreditovat, kampaň proti němu..

Jenomže kdo politiku na Libereckém kraji zná a sleduje vidí, že víc do sebe přeci jen zapadá tvrzení Jiřího Vařila. Byl to Martin Půta, za kterého šel Liberecký kraj svého času nejvíc na ruku BusLine, která dostávala zakázky ve zjednodušeném řízení, byl to Půta, jehož oba náměstci za dopravu v letech 2012 a 2019 byli v nejbližším Vařilově okolí, byť dnes hejtman dělá, že je "překvapený a zklamaný", byl to Půta, který dohodl v zákulisí odvolání Změny pro Liberecký kraj a Zuzany Kocumové z vedení kraje, když ta jediná kritizovala zakázky pro BusLine, byl to Martin Půta, za kterého 8 let Liberecký kraj nakupoval předraženou naftu od firmy spojené s Jiřím Vařilem a registrované kdesi v Karibiku...

Jak bylo řečeno, dnes je hejtman "překvapený a zklamaný", aspoň to tvrdí v médiích, do kterých Liberecký kraj pod jeho vedením nalévá obrovské a bezprecedentní množství peněz skrze inzerci. Tak velké množství, že se mu nátlakem povedlo dosáhnout toho, aby pro něj po čertech nepříjemný rozhovor s jeho někdejším spojencem vyšel až po volbách.

Rozhovor s Jiřím Vařilem vyšel v dnešní Mladé frontě Dnes nebo je dostupný na Idnes.cz ZDE

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;