Liberecký kraj 8 let nakupoval předraženou naftu od společnosti spojené s podnikatelem Jiřím Vařilem. Ač se dnes hejtman Půta snaží házet vinu na představenstvo krajské společnosti Silnice LK a svého bývalého radního pro dopravu, dokumenty ho usvědčují ze lži. Detailně ví o problému celých 8 let. Není také pravda, že škoda bude „jen v jednotkách milionů“. Půjde o desítky milionů, které končily bůhví kde..

Vedení Libereckého kraje v čele s hejtmanem Martinem Půtou a jeho náměstkem pro dopravu Janem Svitákem dnes na tiskové konferenci zveřejnili dílčí výsledky auditu v krajské společnosti Silnice LK. Podle Jana Svitáka byla základním zjištěním, které podporuje zjištění, které minulý týden přinesl Náš Liberec jako první. A tedy, že za odvoláním představenstva společnosti Silnice LK je předražený nákup nafty.

Hejtman: Bude to jen pár milionů a naši zástupci za nic nemohou…

 „Výběrové řízení bylo účelově nastaveno tak, aby pohonné látky mohla dodávat v podstatě jedna firma, a to je společnost MOVI Oil. V důsledku této nevýhodné  toho byly ceny nafty vyšší o zhruba 1,50 až 2,00 Kč vyšší, než by je bylo možné na trhu zajistit,“ uvedl na tiskové konferenci radní hejtmana pro dopravu Jan Sviták.

"Myslím, že škody budou v jednotkách milionů", řekl hejtman Půta. To ale není pravda. Smlouva s MOVI Oil je na 3 miliony litrů nafty ročně a pokud běžela 8 let a jedná se podle představitelů kraje o předražení v rámci 1,50 až 2,00 Kč na litr, lze snadno dopočítat, že se bude jednat o desítky milionů, pravděpodobně se blížící částce mezi 40 až 50 miliony korun.

Roli hrají i nádrže naftu, které nejsou podle Svitáka řádně umístěny. I na to upozornil minulý týden Náš Liberec. „Plnění také probíhalo na základě neplatné smlouvy od roku 2018, což je také zcela zásadní. V současné době tak byly pozastaveny všechny dodávky pohonných hmot, aby to mohlo dále pokračovat legálním způsobem,“ uvedl Jan Sviták a potvrdil tak další zjištění našeho serveru, že původní nevýhodná smlouva mezi Silnicemi LK a MOVI Oil byla prodloužena bez výběrového řízení v roce 2018.

Náměstek Jan Sviták zmínil i otázku dozorčí rady Silnic LK, kterou, jak uvedl rovněž minulý týden Náš Liberec, ovládají a ovládali Půtovi Starostové. „Tuto otázku budeme dál prověřovat, protože to je zásadní téma, ale zatím z materiálů vyplývá, že dozorčí rada buď byla informována nepřesně, zkresleně nebo vůbec, takže tím byla její role ztížena.. V naprosté většině se jednalo o pochybení představenstva,“ uvedl Jan Sviták.

Předsedou dozorčí rady v v letech 2012 až 2016, a tedy i v době fungování nevýhodné smlouvy s MOVI Oil z roku 2012 byl přitom dnešní senátor za Starosty a první místopředseda Starostů pro Liberecký kraj Michael Canov. A do dnešního dne je jím současný starosta Hrádku nad Nisou Josef Horinka ze Starostů pro Liberecký kraj.

Hejtman: Může za to představenstvo a bývalý náměstek Pieter

Na náměstka Svitáka navázal hejtman Martin Půta. „Chci se vyjádřit k informacím, které zaznívají, jakože jsme se Silnicím Lk celých 8 let nevěnovali. Cchci říct, že tam v roce 2013 a 2017 proběhly dva forenzní audity, oba tyto audity byly zadány na základě pokynů rady kraje. Já se přiznám, že jsem včera v klidu na lůžku pročítal a je pro mě trochu záhadou, proč v tom auditu z roku 2017 není ta otázka pohonných hmot řešena vůbec. Úplně nevěřím, že šlo o náhodu, že tato otázka byla v auditu pominuta. Dozorčí rada dostala prostor k vyjádření a budeme se tím zabývat,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Hejtman jako viníka, vedle odvolaného představenstva Silnic LK, označil i svého bývalého náměstka pro dopravu Marka Pietera„Nebudu zastírat, že jsem z té situace zklamaný a překvapený, ta smlouva s MOVI Oil vysoutěžená 2012 nešla vypovědět a v roce 2018 měla být nahrazena nějakou jinou. Nebudu tady zdůrazňovat, kdo byl tehdy náměstkem pro dopravu.,“ uvedl Martin Půta s jasným odkazem na svého bývalého náměstka Marka Pietera, kterého dnes označuje za součást „mafie v dopravě“ kolem podnikatele Jiřího Vařila.

Pieter přitom v prohlášení, které tento týden uveřejnil Náš Liberec uvedl, že na problém s předraženou naftou v Silnicích LK upozorňoval. „Několikrát jsem jednal s hejtmanem, s náměstkem hejtmana panem Svitákem a generálním ředitelem společnosti Silnice LK o možnosti výhodného nakupování pohonných hmot prostřednictvím komoditní burzy. Bohužel zatím bez úspěchu,“ napsal ve svém prohlášení bývalý Půtův náměstek Pieter.

Toto Pieterovo tvrzení ale odmítl i jeho dnešní nástupce Jan Sviták, který je funkci od ledna 2019. „Velmi se mne  dotýká to, co zde občas zaznívá. Tedy, že na to, co se zde děje jsem byl upozorňován svými předchůdci, tak to je z mého pohledu nehorázná lež až drzost.“, reagoval na Pietrovo prohlášení Sviták.

Hejtman o konkrétním systému předražení věděl již před osmi lety

Pokud dnes hejtman Půta říká, že je „zklamaný a překvapený“, tak je zcela na místě ptát se, co dělal celých 8 let. Náš Liberec o nevýhodné smlouvě s MOVI Oil informoval již v roce 2012 i v roce 2013. Včetně toho, jaký v Silnicích LK běží systém předražování nákupu nafty a benzínu i toho, že společnost MOVI Oil je napojená osobu podnikatele Jiřího Vařila.

Pravda, hejtman opakovaně tvrdí, že náš server nečte, byť jej často cituje. Tvrdí to i členové dozorčí rady Silnic LK, jejichž reakce přinese Náš Liberec v samostatném článku.

Jenomže stejně detailně o problematice předraženého nákupu pohonných hmot v roce 2012 informovala i tehdejší Mladá fronta Dnes. Její někdejší redaktor Jan Sůra na základě smlouvy s MOVI Oil přesně popsal, o kolik je nafta v daný čas předražená. Stejně to i to, jak smlouvu jako nevýhodnou i podmínky soutěže samotné  kritizuje například státní firma Čepro.

A z výběrového řízení byl tehdy opět překvapený i tehdejší opoziční zastupitel, starosta Hrádku nad Nisou a v té době již za měsíc nový hejtman Libereckého kraje, Martin Půta. K celé situaci uvedl: „"Trochu to připomíná model vyvádění veřejných peněz použitý v pražském Dopravním podniku. Toto výběrové řízení považuji za zásadní selhání členů dozorčí rady, kteří mají hájit zájmy vlastníka - tedy obyvatel Libereckého kraje," řekl Půta. Podle něj budou Starostové po volbách navrhovat provedení forenzního auditu v Silnicích LK a prozkoumání všech smluv.“ (konec citace článku ze září 2012 z MF Dnes).

 Tak se jim to povedlo. Po osmi letech a desítkách milionů škody pro Liberecký kraj.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;