Premiér Andrej Babiš navrhne odvolání kontroverzního ředitele Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petra Rafaje. Spolu s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) to navrhne prezidentu republiky Miloši Zemanovi. Rafaj je známý svou rolí v některých kauzách, které se dotýkají i Liberce a Libereckého kraje.

„Byl jsem vyzván protikorupční radou, takže ano, jdeme tam s tímto návrhem,” potvrdil Babiš účel schůzky s prezidentem Zemanem na dotaz Novinek. Za prezidentem Zemanem, který jediný, kdo Rafaje může odvolat, vydá po vládních prázdninách, a to spolu s ministrem Hamáčkem, který sám Rafajův konec v čele antimonopolního úřadu požaduje. Zeman v minulosti ale připustil, že návrhu na Rafajovo odvolání nemusí vyhovět.

Rafajovo odvolání vyvolala diskuse na protikorupční radě vlády. O to, aby byl ředitel ÚOHS odvolán se nejvíce zasazovala Transparency International. Ředitel Transparency International David Ondráčka rozhodnutí premiéra Babiše přivítal.

„Správný krok vlády, náš tlak se vyplatil, měl být pryč už dávnoRafaj ničil poslední zbytky důvěryhodnosti ÚOHS, účastníků trhu, zadavatelů, ekonomiky. Byla to hrůza a ostuda. Doufám, že prezident Zeman návrhu vyhoví a odvolání podepíše. Je nejvyšší čas hledat kompetentního předsedu úřadu s integritou, ne loutku. Potřebujeme kvalitní a efektivní ÚOHS, agenda je příliš důležitá.,“ uvedl k návrhu David Ondráčka.

Rafajovo působení se dotklo i Libereckého kraje, zejména v oblasti dopravy. Rafajův ÚOHS ale opakovaně ve prospěch společnosti BusLine zasahoval například i na úrovni Libereckého kraje. Jak náš server v minulosti upozornil, i zde se tak dělo za podivných podmínek. Například, když námitky proti postupu kraje podávala firma z Vysočiny, prokazatelně spojená s BusLine a osobou někdejšího šéfa BusLine Jiřího Vařila, která zde nikdy nepodnikala a do tendrů se ani nehlásila. ÚOHS ji ale pokaždé vyhověl, z čehož tyl právě BusLine.

V roce 2015 jsme přinesli zprávu o tom, jak funguje klientelistická síť kolem Miroslava Pelty a kolik krajských i jabloneckých politiků do ní spadá. Podle zjištění MF Dnes z minulého roku se ale přímo na budování této chobotnice podílel i dopravní boss Jiří Vařil, který si spolu s Peltou nakupoval nejen krajské politiky a úředníky, ale například i šéfa ÚOHS Petra Rafaje.

Na Ajax, jak jsme v roce 2015 informovali a přinesli i fotografickou dokumentaci, s Peltou a Vařilem odletěli náměstci hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj), ekonomický náměstek Marek Pieter (Starostové pro Liberecký kraj, později se i on stal náměstkem pro dopravu), náměstkyně Lenka Kadlecová (ČSSD), starosta a krajský zastupitel Jilemnice  Vladimír Richter (ODS), náměstek jabloneckého primátora Miloš Vele (ODS) a další politici, například i z ANO či z TOP 09.

Půtův náměstek pro dopravu Mastník byl v roce 2018 dokonce obviněn, když vyšlo najevo, že BusLine částečně platil předvolební kampaň Starostů pro Liberecký kraj. Samotná hejtman Martin Půta, který dnes v médiích s BusLine válčí, všechny korupční kauzy svých náměstků bagatelizoval a zametal pod koberec.

BusLine byl za Půtových vlád na kraji ale protěžován i jinak. V roce 2014 například hejtman neváhal odvolat svou tehdejší náměstkyni ze Změny pro Liberecký kraj Zuzanu Kocumovou, když ta ukazovala na podezřelé indicie ve veřejných zakázkách, které měly zvýhodňovat právě BusLine.

foto: irozhlas.cz

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;