Liberec letos definitivně pohřbil projekt sdílených kol. Nicméně nyní se snaží přijít s podporou alternativní způsob automobilové dopravy a bezplatné parkování ekologicky šetrných vozidel je jedním z projevů této podpory. Od srpna bude v Liberci umožněno bezplatné stání v zónách placeného stání (ZPS) v režimu návštěvnického stání pro elektromobily a také pro sdílené automobily v režimu "carsharing“.

Ekologicky šetrná vozidla, tedy elektromobily, můžou bezplatně parkovat na zónách placeného stání, kde jsou umístěny parkovací automaty a také, na základě vydání parkovací karty, na modrých zónách v čase od 8 do 16 hodin, kdy předpokládáme nižší obsazenost držiteli rezidentních a abonentních karet,“ popisuje náměstek primátora pro technickou správu města Jiří Šolc.

Elektromobily musí mít speciální registrační značku EL. O tu lze od 1. dubna 2019 zažádat na jakémkoliv pracovišti registru vozidel. Vydání značky je zdarma do 15 dní od podání žádosti. Pro elektromobily  a vozy  s  vodíkovým  pohonem  je  tato  registrační  značka samozřejmostí, hybridy musí mít tabulkovou hodnotu emisí CO2 nanejvýš 50 gramů na kilometr.

Sdílená vozidla můžou bezplatně parkovat na zónách placeného stání za podmínky, že budou mít vydanou parkovací kartu, která bude sloužit jako identifikace carsharingového vozidla,“ vysvětluje náměstek Jiří Šolc.

Oproti tomu ale současné vedení města letos zařízlo projekt oblíbených sdílených kol, tzv.rekol nebo také růžových kol, se kterým přišli jeho předchůdci ze Změny pro Liberec. V únoru se město rozhodlo v podpoře cyklodopravy nepokračovat, v březnu jejím fanouškům svitla naděje, když se podařilo vyjednat lepší ceny. V dubnu ale rada města rozhodla, že sdílená kola jezdit po městě letos nebudou.

Důvody byly finanční a pak konec sdílených kol vedení města pod Starosty, ANO a ODS odůvodnilo letoší epidemií koronaviru.  Liberec přitom mohly stát růžová kola podstatně méně. Již loni se  rada města nevyužila již získanou dotaci 2 milionů Kč ze Státního fondu životního prostředí, kterou připravilo předchozí vedení v čele se Změnou pro Liberec, a rozhodla se financovat systém z rozpočtu města.

V Liberci po zavedení sdílených růžových kol, tzv. růžovek, jak se pro ně pod Ještědem rychle vžil název mezi lidmi, přišlo nadšení mezi lidmi. Jen za první tři měsíce roku 2018 celkem 4.300 lidí, kteří si kola půjčili bezmála 22 tisíc krát. Náklady na jednu jízdu tak dosáhly cca 16 Kč. Ze celou první sezonu šlo celkem o 43 tisíc jízd.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;