Liberecký dopravní podnik nakoupí za 80 milionů deset nových kloubových autobusů na plyn, které by ve městě měly začít jezdit od příštího roku. Kloubové autobusy v Liberci jezdí zhruba rok, kvůli jejich nasazení se snížila frekvence spojů zejména na sídliště a město muselo dát miliony korun na úpravu autobusových zastávek. V tom ostatně bude pokračovat i nadále. Navíc 9 nových autobusů na plyn dopravní podnik má - nemůže s nimi kvůli vyšetřování nakládat svobodně. Nesmí je prodat ani zastavit.

Nabídku pro stotisícový Liberec podala pouze polská firma se španělskými vlastníky Solaris. Její autobusy budou v Liberci jezdit vůbec poprvé. Jako první na to upozornil server zdopravy.cz Vedení libereckého dopravní podniku chce částku 80 milionů korun, na kterou deset kloubových autobusů Solaris má přijít uhradit částečně z evropských dotací. Vedle plynových autobusů od společnosti Solaris plánuje dopravní podnik nakoupit ještě dalších 20 autobusů na naftu.

Autobusy na plyn za evropské dotace přitom již liberecký dopravní podnik nakupoval. Pořídil je v roce 2017 a má je ve své flotile. Jenomže podle policie tento nákup provázela korupce a samotná obchodní transakce je věcí policejního šetření. Policie zde navíc zablokovala devět autobusů. Dopravní podnik s nimi může zatím jezdit, ale nesmí je například prodávat nebo použít jako zástavu pro úvěr.

Policie loni v dubnu provedla rozsáhlý zásah v libereckém dopravním podniku. Obvinila 9 osob z trestných činů podplácení, přijímání úplatku, legalizace výnosů z trestné činnosti, sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, poškození finančních zájmů EU a porušení povinnosti při správě cizího majetku. Hlavními obviněnými, kteří skončili i v celách jsou předseda představenstva a přítel tehdejšího libereckého primátora Tibora Batthyányho Pavel Šulc (zvolen za ANO), bývalý podnikový ředitel Luboš Wejnar a  podnikatel Jiří Vařil.

Obviněna byla i členka jablonecké ODS Tereza Dlouhá a někdejší radní za Starosty pro Liberecký kraj Vladimír Mastník. Vyšlo najevo, že firma, která od dopravního podniku dostávala podezřelé zakázky sponzoroval i Batthyányho hnutí ANO.

Kloubové autobusy v Liberci již jezdí zhruba rok. Vedení města složené z koalice Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS nakoupilo ojeté kloubové autobusy loni začátkem roku, aby nahradilo prázdná místa ve flotile dopravního podniku, která vznikla poté, co od smlouvy o spolupráci s DPMLJ odstoupila společnost BusLine. Tyto staré kloubové autobusy z Německa a pražského dopravního podniku ale způsobily městu řadu problémů a nesetkaly se s nadšením ani u veřejnosti, která je musí v rámci MHD používat.

Vedla zhoršené kvality cestování, kterou s sebou ojeté autobusy přinesly, nastal s nimi ještě dvojí, nikoliv nezávažný problém. První byl v tom, jak upozornil Náš Liberec na podzim loňského roku jako první, že město muselo vynaložit zhruba deset milionů korun na úpravu zastávek MHD, do kterých se 18 metrové kloubové autobusy zkrátka nevešly. Jejich nákup, prezentovaný vedením města jako výhodná investice (jeden autobus přišel zhruba na 100 tisíc korun) se tak zásadně pro městskou kasu prodražil.

Nákladné úpravy zastávek budou ovšem pokračovat i nadále. Podle vyjádření radnice se úprav dočkají zastávky v ulici Letná a Stračí, město je chce vybudovat ve spolupráci s přilehlým obchodním centrem. Práce zde začnou ještě letos a neměly by ovlivnit plynulý provoz. Nová zastávka vznikne i v ulici Ruprechtická.

Další spočíval v politice města, která kvůli větší kapacitě dlouhých kloubových autobusů podstatně snížila frekvenci spojů. Loni se výrazně omezily nejvíce vytížené spoje MHD. Výrazně méně autobusových linek začalo jezdit především na vytížené lince č. 12 (o 20 párů spojů méně ve všední dny, o 13 párů spojů méně o víkendech) do Rochlice. Další desítky spojů byly škrtnuty především na linkách 14, 21, 22, 25. Tedy na těch linkách, které obsluhují velká sídliště. V některých případech má být kompenzací zavedení kloubových autobusů, většinou ale došlo k rušení bez náhrady. To silně kritizuje opozice ze Změny pro Liberecký kraj., podle které jde o zásadní nepochopení principů veřejné dopravy, která má být flexibilní a umožňovat snadný přesun osob po městě.

foto: Solaris

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;