Liberecká radnice se v loňském roce vrátila k mediálním praktikám, které byly v Liberci naposledy za primátorování Jiřího Kittnera z ODS. Tedy, že si vedení města platí reportáže u soukromé televize, kde informuje o své práci. Opozici ale vadí, že jde o jednostrannou a drahou propagandu současné koalice se špatně volenými tématy a že nedostává patřičný prostor.

Tak jako minulý rok i letos bude současná radniční koalice Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS platit místní soukromé televizi RTM+ za tvorbu pořadu Liberecký magazín, který informuje občany o dění v Liberci a krocích a projektech zdejší radnice. Pořad se vysílá každé úterý, je opakován, uveřejněn je na serveru YouTube, ale i například radničním Facebooku.

Městskou kasu, a tedy i kapsy daňových poplatníků, přijde na nemalé peníze. Letos za něj město dá televizi RTM+ 720 tisíc, obdobná částka to byla i loni. Na magistrátu přitom existuje pod kanceláří primátora vlastní tiskové oddělení, které má na starosti to samé – tedy informovat veřejnost o práci radnice.

Opozice ale navíc kritizuje, že jde de facto o drahý PR marketing současného politického vedení města, který si tak nedobrovolně platí sami občané ze svého. „Tohle je prostě od začátku špatně. Město má vlastní tiskové oddělení a ještě si platí drahé služby u soukromé televize, což není nic jiného než politické PR současného vedení města,“ říká k tomu například zastupitel za Změnu Josef Šedlbauer.

Vedení města se brání, že dává prostor i opozici. „Každý díl, který jde v premiéře v úterý v 17.00, obvykle čítá tři reportáže. Jedna z nich je vždy „úřední“, tzn. Informace agendy OP, CP, ŘP, svoz odpadu, přistavení kontejnerů,  otevírací hodiny úřadu apod. Dvě reportáže pak seznamují diváky s projekty a realizacemi města (plánované, i právě aktuálně realizované nebo už finální.) V reportážích témata prezentuje politický reprezentant, úředník a je dám prostor veřejnosti a opozici. Na magazín jsou pozitivní reakce ze strany  veřejnosti, včetně zástupců opozice.,“ zní v odpovědi, kterou našemu webu zaslala kancelář primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj).

Jenomže taková odpověď je trochu zavádějící. Televizních pořadů Liberecký magazín je zhruba 50 do roka, vysílají se týdně. Jak uvádí samotná radnice, politické reportáže jsou vždy dvě - to znamená, že jich ročně zhruba stovka. Nicméně, jak zjistil náš web a potvrdili zástupce radnice, počet pořadů, kde byla vyslyšena i opozice byl loni pouze 14.

Na tuto disproporci rovněž upozorňuje opozice. „S trochou nadsázky se jedná o takový nový Československý filmový týdeník z 50. let minulého století,“ říká zastupitel Jindřich Felcman ze Změny. „Všechno šlape jak má, žádné průšvihy (které reálně jsou), páni radní pracují, prostě selanka a idylka,“ dodává Felcman.

Ostatní zastupitelé z opozice upozorňují i na selektivnost témat, kdy jsou volena záměrně taková, která jsou pro radnici přívětivá a ukazují ji jen v dobrém světle. Opozice, dle vlastních slov nemá možnost například ovlivnit to, co bude vysíláno, zvolit si pro ni důležitá témata.

„Když už si za takové peníze město platí tuto službu, měla by tu fungovat nějaká redakční rada, která bude hlídat to, co se bude vysílat. To se samozřejmě neděje a celé je to nastavené tak,aby se jen vychvalovala radnice.“, shoduje se se svými opozičními kolegy Jaromír Baxa z LOL – Liberec otevřený lidem.

Vedení města ale namítá, že nabízený prostor v Libereckém magazínu opozice i odmítá. „Ne vždy je však zástupce opozice svolný téma okomentovat. Například Jaromír Baxa byl osloven redaktorkou RTM+ a odmítnul témata, která se týkala Vesce, jeho politicky cílené lokality (téma odvodnění RASAV a plánovaným pracím zde) a pak ho redaktorka měla v plánu k tématu otevření školy na Nám. Míru, k tomu též nedošlo. (k natáčení s J. Baxou, ne k otevření školy). V letošním ročníku Libereckého magazínu budeme s oslovováním opozičních zastupitelů pokračovat.“, uvádí se v odpovědi pro náš web.

Na to ale Jaromír Baxa kontruje: „Ano, to je přesně ten příklad. Zeptají se mě, co si myslím o odvodnění v areálu, který je kilometr od našeho sídliště a nikoho se moc nedotkne. To je sice pěkné, ale mě spíš zajímá, proč město zařízlo projekt dětského hřiště na sídlišti ve Vesci, který připravila bývalá náměstkyně ze Změny Karolína Hrbková. Ale o tom se samozřejmě mlčí. Nesmí se pak divit, že jim s díky odmítnu na takové otázky odpovědět,“  vysvětlil Jaromír Baxa.

Vedení města si evidentně bere příklad z Libereckého kraje, kde rovněž vládnou Starostové pro Liberecký kraj a na vlastní propagaci vydávají bezprecedentně obrovské částky – letos a loni to bylo zhruba 15 milionů každý rok.  

Na městě, které hospodaří s méně penězi, jsou to částky nižší, ale i tak jde o obrovský nárůst oproti bývalému vedení městy, kdy na radnici seděla Změna pro Liberec a ANO. Tehdy se prostředky na propagaci pohybovaly zhruba ve výši 200 tisíc korun ročně. S novou koalicí Starostů, ANO a ODS razantně vzrostly. Loni to bylo zhruba 1,5 milionu korun. 

Naposledy si podobně vysoké částky na prezentaci politického vedení v soukromých médiích (patřících tehdy pod křídla dnešní Syner Group) Liberec platil za primátora Jiřího Kittnera.

foto: YouTube.com

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;