Prosincový vstup společnosti Arriva na železnici v Libereckém kraji dopadl katastrofálně a nejvíce ho odnášejí cestující. Liberecký kraj vydal prohlášení, kde se hejtman Martin Půta omlouvá a hrozí odstoupením od smlouvy s Arrivou. Máslo na hlavě má ale i krajské vedení, které trestuhodně zaspalo.

Ještě před pár týdny slibovalo krajské vedení v čele s hejtmanem Martinem Půtou (Starostové pro Liberecký kraj) zlepšení železniční dopravy i pohodlí pro cestující. „Komfort, ze kterého se těší cestující na známé Jizerskohorské železnici a ve vlacích Trilexu, se rozšíří i do dalších částí Libereckého kraje. V Turnově a v Semilech se pasažéři nově svezou v klimatizovaných nízkopodlažních vozidlech Siemens Desiro,“ sliboval začátkem prosince hejtman Půta.

Dnes, po dvou týdnech od vstupu Arrivy na dráhy v Libereckém kraji, je ale všechno jinak a hejtman se cestujícím omlouvá. Mezi potíže patří krom jiného neodbavování cestujících, problémy s používáním karet IDOL, či německé nápisy na vozech. „Rád bych se všem cestujícím omluvil za současný stav, který je pro mne velkým zklamáním. Přepokládal jsem, že se Arriva coby nový dopravce bude chtít ukázat v lepším světle,“ prohlásil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Ve čtvrtek bude hejtman a jeho náměstek pro resort dopravy jednat s generálním ředitelem Arrivy Danielem Adamkou. „Současný stav považuji za neudržitelný a chci mít jasnou garanci toho, kdy začne smlouva platit v podobě, k níž se dopravce zavázal. Rozhodně jsme nepředpokládali, že firma nebude schopna plnit podmínky uzavřené smlouvy. Pokud na některých spojích není dopravce schopen prodat jízdenky, neměl by za své výkony v takovém případě dostat zaplaceno,“ sdělil hejtman s tím, že jestli Arrivy situaci nevyřeší, je Liberecký kraj připraven odstoupit od smlouvy.

Jenomže byť se vedení Libereckého kraje snaží před veřejností z celé situace vyvinit, samo má máslo na hlavě. Jak upozornil již v minulosti server zdopravy.cz Liberecký kraj trestuhodně zaspal a smlouvu s Arrivou podepsal doslova za 5 minut dvanáct, ačkoliv se na tuto situaci měl připravovat celých deset let.

„Kraje (včetně Libereckého – pozn.red.) jsou aktuálně v nepříliš výhodné pozici, do které se dostaly samy vlastní chybou, především otálením se soutěžemi i nepochopením možností, které skrývá přímé zadání. Deset let věděly, že jim většina smluv s Českými drahami končí v prosinci 2019, přesto většina nevypsala řádnou soutěž a výběr dopravce řeší na poslední chvíli. Ukazuje se přitom, že kapacita alternativních dopravců je už prakticky vyčerpaná a firmy se už do dalších zakázek nehlásí.“, píše se na serveru zdopravy.cz

Liberecký kraj přitom smlouvu podepsal narychlo a na poslední chvíli. Radní Libereckého kraje schválili smlouvu s Arrivou necelé dva týdny před startem nového jízdního řádu, letos v prosinci. V minulosti se dokonce objevily podezřelé okolnosti, na které rovněž upozornil server zdopravy.cz

Původní zakázku, kterou vyhrála v prosinci loňského roku Arriva, měl na kraji na starost Pavel Blažek, který má ale současně firmu se zaměstnancem Arrivy Petrem Prokešem. Žádný z nich v tom problém nevidí; oba odmítají, že by soutěž nějak ovlivnili.

Blažek je jednatelem krajské firmy Korid LK a podle hejtmana Libereckého kraje Martina Půty měl celý proces výběru dopravce na starosti. Současně ale vlastní několik let společně Petrem Prokešem firmu Transport Advisory. Prokeš dříve Korid LK vedl, aktuálně pracuje v Arrivě.

s využitím zdrojů red

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;