Liberecký kraj bude stavět nový terminál na autobusovém nádraží. Poté, co mu jej po volbách předalo město Liberec, projekt ale výrazně narostl a zřejmě se i prodraží. Kraji zůstane i strategický parkovací dům a tučné zisky z něj.

Jak jsme informovali tento rok, město Liberec a jeho nový primátor Jaroslav Zámečník se podřídil svému stranickému šéfovi a hejtmanovi Libereckého kraje Martinu Půtovi (oba Starostové pro Liberecký kraj).

Město Liberec se tak ve prospěch Libereckého vzdalo projektu nového terminálu autobusového nádraží, který vysoutěžilo předchozí vedení města a sehnalo na něj dotaci z fondů Evropské unie. Stavět tedy bude Liberecký kraj a díky Libereckému deníku, který informaci přinesl první, je známa podoba nového terminálu.

Projekt přepracoval původní vítěz soutěže, liberecký architekt Petr Stolín. Oproti původnímu čtyřpatrovému terminálu z jeho návrhu z roku  2017 má být nový terminál sedmipatrový, zvlášť má stát odbavovací hala a zvlášť parkovací dům pro zhruba 360 aut. Viz fotografie.

Podle Libereckého deníku Dnešní vjezd do prostoru nádraží zanikne, autobusy a auta do něj budou vjíždět po v budoucnu prodloužené ulici Matoušova. „Parkovací dům díky svému „překročení“ ulice Matoušova vytváří pomyslnou „bránu“ velkoměstského charakteru,“ uvádí Stolínova studie.

S rozšířením stavby také výrazně vyrostla její cena. Původní projekt, se kterým přišel bývalý náměstek primátora Jan Korytář (Změna pro Liberec) měl stát zhruba 160 milionů korun, přičemž 85 procent z této částky by měla hradit Evropská unie. I Liberecký kraj chce využít fondů při financování stavby, ale ta má stát již o 40 milionů více, kolem 200 milionů korun.

Podstatně dražší bude i samotná projektová dokumentace k dílu, na jejíž zhotovitele již kraj vypsal výběrové řízení. Projektová dokumentace bude nově stát 13 milionů korun, město za minulého vedení počítalo s částkou poloviční až třetinovou.

Jak jsme informovali naše čtenáře již začátkem letošního roku, tím, že se město vzdalo projektu nového terminálu, zároveň přišlo ve prospěch kraje o jeden z významných zdrojů příjmů a zároveň o nástroj, jak korigovat dopravu v Liberci – o parkovací dům pro stovky aut, který je součástí terminálu. Liberec se tak připravil o mnohamilionové příjmy každý rok, který bude generovat parkovací dům pro 350 až 400 aut.

Projekt nového terminálu chtěl pro kraj získat zejména hejtman Martin Půta, který dosáhl svého, když se v Liberci stal primátorem jeho stranicky podřízený Jaroslav Zámečník. Sám Půta přitom sedí na lavici obžalovaných kvůli jinému projektu dotovanému z evropských fondů. Podle policie a státního zástupce za úplatu nepřiměřeně loboval za firmu Metrostav a její zájmy u schválně předraženého projektu rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény v Liberci.

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment


Provoz webu je podpořen Ministerstvem spravedlnosti ČR v rámci dotačního titulu „Prevence korupčního jednání“

Činnost webu podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

The project is being supported by the Open Society Fund Prague from the Active Citizens Fund. The programme promotes citizens’ active participation in the public life and decision making and builds capacities of civil society organizations. The Active Citizens Fund is financed from the EEA and Norway Grants.

 

                                                    

                                                                              

Copyright © 2016 Náš Liberec;