Poměrně ostrou debatu mezi vládnoucí koalicí a opozicí vyvolala dopravní politika současného vedení města. Podle opozice jsou spoje nedostatečné a město to odmítá řešit. Koalice se brán, že aktuální autobusové linky stačí a méně spojů nahradily větší, kloubové autobusy.

Celá situace začala v lednu, když se společnost BusLine, která do té doby zajišťovala 40% autobusových linek MHD, rozhodla vypovědět smlouvu a město muselo narychlo samo zajistit pokračování náhle vypadnutých spojů. To se mu podařilo, byť za cenu omezení některých linek.

Vedení města v lednu avizovalo, že omezení spojů přijde, ale že jde pouze o dočasné, krizové řešení. Museli se nakoupit nové autobusy a přijmout noví řidiči. Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) to v lednu 2019 komentoval slovy: „„Po zaškolení 11 řidičů, kteří v lednu absolvují odborný kurs, mohou být od března jízdní řády vráceny do původního stavu“.

Jenomže opoziční Změna pro Liberec ukazuje, že od této doby uběhlo více jak půl roku a spoje a linky se nevrátily do stavu, který byl loni a některé spoje, zejména na liberecké sídliště, chybí a to omezuje občany i samotné využívání městské hromadné dopravy, která tak pro mnohé lidi ztrácí smysl. Zejména kvůli tomu, že pak nejezdí často jako v minulosti.

Například na lince č. 12 do Rochlic bylo oproti loňsku zrušeno 17 spojů v jednom směru a 16 spojů ve druhém směru. Ke změně došlo i u autobusů – část vypravených spojů jsou kloubové autobusy s vyšší kapacitou, takže teoretický počet přepravených cestujících se zvýšil. „Takto ale veřejná doprava cestujících nefunguje. To bychom nakonec mohli mezi centrem a Rochlicemi vypravit třikrát denně vlak, teoretická kapacita by zůstala, ale MHD to není“, upozorňuje Josef Šedlbauer.

Koaliční a opoziční politici si kvůli problému několikrát „vjeli do vlasů“ i na jednání zastupitelstva. Například v květnu se takto pohádali za resort odpovědný náměstek Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj) a Ondřej petrovský ze Změny, který v Rochlicích bydlí a tamním autobusem denně jezdí.

Tady bylo v lednu argumentováno, že nejsou řidiči. Vozů máme podle všeho dostatek, nakupujeme teď už i z Prahy, ale hovořilo se také o tom, že až řidiči skončí kurzy, tak nastoupí, nerad bych se teď mýlil, myslím, že od dubna maximálně od května nastoupí a začnou spoje zase jezdit, tak jak jezdíval. Zeptal jsem se na to i dopravního podniku a tam jsem dostal překvapivou odpověď, že řidiči, kteří jsou zaškoleni, jsou najednou potřeba v rámci výluky v Lidových sadech…. Já těmi spoji denodenně jezdím a poslouchám od občanů, jak jim to vadí.“, kritizoval vedení města Ondřej Petrovský.

Náměstek Jiří Šolc mu odpovídal: „ V Rochlicích nasadily kloubové autobusy s větší kapacitou, a když ten počet cestujících odvezete většími autobusy, tak můžete snížit frekvenci, a přesto tam ty autobusy jezdí nadstandardně často. Na některých úsecích se to už vrátilo, na některých úsecích se to už nevrátí, protože se tam nasadily kapacitnější autobusy.“

S nasazením sice větších, ale méně často jezdících kloubových autobusů, ale zástupci Změny nesouhlasí. „„Rada města bude v létě schvalovat jízdní řády platné od 1. září. Trváme na tom, aby vedení města splnilo sliby a jízdní řády se co nejvíce vrátily ke stavu, na které bylo město a cestující dlouhodobě zvyklí. Kloubové autobusy mohou ve výjimečných případech nějaký spoj nahradit, ale jejich úloha v Liberci je hlavně náhrada tramvají při výlukách, kterých nás v příštích letech čeká řada“, dodává Josef  Šedlbauer ze Změny.

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;