Severočeská metropole bude míst svého městského architekta, který dohlédne na výstavbu a dodržování urbanistických zásad ve městě. Na návrh primátora Jaroslava Zámečníka to schválila rada města. Podle opozice ale nebude mít hlavní architekt dostatečné pravomoci.

O zřízení Kanceláře městského architekta rozhodla tento týden rada města Liberce. Kancelář architekta převezme samosprávnou a koncepční činnost a zajistí koordinaci rozvojových projektů. Bude také vykonávat některé činnosti, které byly doposud zadávány externě.

Jedná se o návrh primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj), který k němu pro náš web uvedl následující: „Jedná se za mne o jednu ze zásadních a klíčových věcí města“.

Značné personální, výdajové i organizační změny na magistrátu

V rámci zřízení nového odboru Kanceláře architekta města nastane na magistrátu znatelný přesun úředníků a pravomocí. Současný odbor hlavního architekta bude přejmenován na odbor územního plánování. Zároveň bude zrušeno oddělení urbanismu a architektury současného odboru hlavního architekta.

Část funkční náplně zrušeného oddělení bude vykonávat nově zřízená Kancelář architekta města v samostatné působnosti. Stejně tak část práce zrušeného oddělení v samostatné působnosti budou vykonávat pracovníci zrušeného oddělení, kteří budou převedeni přímo pod vedoucího odboru územního  plánování.

Kvůli zřízení Kanceláře architekta města dojde i k navýšení zaměstnanců magistrátu. Stávající odbor hlavního architekta má v současnosti 20 pracovníků a podle vyjádření primátora Zámečníka Rada města s cílem posílit tým osob pracující na dokončení územního plánu zvýšila počet pracovníků na odboru na 23.  

Nově navrhovaný odbor Kancelář architekta města by měl mít pouze 6 pracovníků. Jednalo by se o vedoucího odboru (hlavní architekt města), administrativního pracovníka, dva další architekty města, dopravního inženýra, zahradního a krajinářského architekta. Personální náklady na nový odbor budou 3,5 milionu korun ročně, přičemž v kuloárech se zmiňuje i celková částka zhruba deset milionů korun, kterou si celý odbor vyžádá do rozpočtu na zajištění své činnosti.

Bude mít městský architekt dostatek pravomocí?

A co konkrétně bude mít nový architekt města na starosti? Měl by dohlížet na tvorbu územního plánu a zároveň se vyjadřovat k veškeré plánované zástavbě ve městě a připravovat urbanistickou koncepci, podle které by se měla řídit. Primátor Zámečník má jasno i v konkrétních úkolech, kterými by se měl nový architekt města zabývat v nadcházejících dvou letech.

„Pro první 2 roky mám pro Kancelář městského architekta připravené úkoly týkající se přípravy akcí typu městské části náplavky, příprava podkladů pro zadání územní studie Textilana, Papírové náměstí, Kunratická, příprava podkladů pro revitalizaci hráze Jezírka, parkování a aleje na Vítězné a také řešení Tržního náměstí,“ dodal Jaroslav Zámečník.

Pro druhou polovinu volebního období by primátor Zámečník ještě rád stihl provést další přesun kompetencí z odboru územního plánování na Kancelář architekta města, a to vydávání stanovisek v přenesené působnosti.

To, že tomu tak není již dnes, je ale podle opozice zásadní věc. „Vidíme v tom do určité míry promarněnou příležitost,“ říká Jindřich Felcman ze Změny pro Liberec, vlastním povoláním územní plánovač. „Město bude nyní platit snad kvalitní architekty v nově zřízené kanceláři, ale závazná stanoviska ke konkrétním stavbám na území města budou stále vydávat stejní úředníci jako doposud. Při přenesení této agendy na architekta města by se navíc těmto úředníkům uvolnily ruce pro pořizování nového územního plánu, kde je jejich práce nyní zoufale pomalá,“ doplňuje Felcman.

Dnes opoziční Změna pro Liberec se snažila v minulém loňském období prosadit zřízení městského architekta s daleko silnějšími pravomocemi. Narážela ale na obstrukce ze strany tehdejšího primátora Tibora Batthyányho, ke Starostům přeběhlého náměstka Ivana Langra a tajemníka města Jindřicha Fadrhonce.

Liberec již svého městského architekta v minulosti měl. Tato funkce ale byla zrušena za vlád ODS. Zrušení této pozice velice usnadnilo cestu developerům a stavebním firmám, z nichž byla významná část napojena na místní politickou reprezentaci.

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Provoz tohoto webu je umožněn díky podpoře Ministerstva vnitra ČR, programu Prevence korupčního jednání.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz

Copyright © 2016 Náš Liberec;